Prima pagină » Economic » Ce este formularul 600 și cine trebuie să-l depună. Recomandările experților

Ce este formularul 600 și cine trebuie să-l depună. Recomandările experților

Ce este formularul 600 și cine trebuie să-l depună. Recomandările experților
Detalii pe Gândul

Formularul 600 – „Declarația privind venitul asupra căruia se datorează contribuția de asigurări sociale și cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate” – este prevăzut prin OPANAF (Ordinul Președintelui ANAF) nr. 4140/2017 elaborat în baza OUG nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017.

De la 1 ianuarie 2018, în cazul contribuabililor persoane fizice care în anul fiscal precedent au obținut venituri din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiții sau venituri din alte surse, CAS și CASS se datorează astfel:
– CAS se datorează doar de către persoanele care au realizat venituri lunare din activități independente, cumulate din toate sursele în anul fiscal precedent, peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna ianuarie a anului de impunere (pentru anul fiscal 2018 salariul minim brut este de 1.900 de lei);
– CASS se datorează doar de către persoanele care au realizat venituri în anul fiscal precedent, din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiții sau venituri din alte surse, cumulate din toate sursele, cel puțin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe țară (22.800 de lei, pentru anul fiscal 2018).

Începând cu 1 ianuarie 2018, indiferent de numărul activităților desfășurate și de nivelul venitului realizat, când acesta este cel puțin egal cu plafonul minim, CAS (25%) se datorează la un venit ales cel puțin egal cu nivelul salariului de bază minim brut pe țară (1.900 de lei în anul 2018), iar CASS (10%) se datorează la salariul de bază minim brut pe țară.

Formularul 600 se depune doar de către persoanele care realizează venituri cel puțin egale cu plafoanele minime menționate. Persoanele fizice care obțin venituri sub plafon nu au obligația depunerii declarației, dar pot opta pentru depunerea acesteia în vederea asigurării în sistemele sociale.

ANAF a anunțat recent că 210.000 de contribuabili persoane fizice au obligația de a depune, până la data de 31 ianuarie 2018, Formularul 600.

Cum se completează formularul 600

Pentru a lămuri metodologia de calcul și celelalte aspecte ale completării/depunerii Formularului 600, specialiștii fiscali au transmis următoarele precizări și recomandări:
– contribuabilii trebuie mai întâi să-și calculeze totalul veniturilor obținute anul trecut din activități independente, iar dacă acest total depășește plafonul de 1.900 de lei lunar sau 22.800 de lei în anul 2017, atunci Formularul 600 trebuie depus până la data de 31 ianuarie. Atenție: este vorba despre veniturile nete obținute anul trecut
– acest calcul este necesar numai pentru a vedea dacă trebuie sau nu depus Formularul 600 și nu are relevanță pentru baza de impozitare pe 2018
– ceea ce va avea relevanță pentru impozitarea în 2018 este „venitul ales”, adică suma pe care contribuabilul dorește să o prezinte ca fiind bază de calcul pentru CAS. Această sumă nu poate fi mai mică de 1.900 de lei lunar sau 22.800 de lei anual, însă poate fi mai mare dacă contribuabilul dorește, spre exemplu, o contribuție mai mare la pensii și, deci, o pensie mai mare
– Formularul 600 poate fi depus și de cei care nu au realizat venituri peste plafonul 1.900/22.800, dar care doresc să contribuie cu sume suplimentare la CAS și CASS. La fel ca și în cazul celorlalți contribuabili, baza de calcul va fi „venitul ales”, adică suma pe care o dorește contribuabilul să o taxeze cu CAS – desigur, aceasta să nu fie mai mică de 1.900 de lei lunar
– în cazul în care sursa de venit dispare pe parcursul anului (încetează un contract) și, astfel, venitul coboară sub plafonul de taxare, contribuabilul trebuie să anunțe Fiscul, depunând documente justificative
– până la data de 31 ianuarie se face doar declararea (depunerea Formularului 600), după care Fiscul transmite o notificare privind sumele datorate, iar plățile efective ale CAS și CASS se vor face trimestrial
– principala diferență între regimul anterior și cel actual privind veniturile din activități independente constă în faptul că de-acum nu se mai face reținerea la sursă (unde plătitorul acestor venituri colectează CAS și CASS și le plătește Fiscului, în contul beneficiarului), ci beneficiarul care acumulează aceste venituri își calculează baza de impozitare și plătește respectivele contribuții.

După un 2017 marcat de incertitudini, mediul de afaceri speră ca acest an să fie unul al „așezării fiscale”, spune Alex Milcev, Partener al EY România.

„Anul 2017 a fost unul dintre cei mai tulburi din punct de vedere al predictibilității cadrului fiscal, sporind, mai ales pe finalul său, incertitudinea mediului de afaceri. Anul 2018 va fi cu siguranță anul așezării fiscale, în care vom încerca să punem ordine în multitudinea de măsuri mai mult sau mai puțin clare pe care companiile au fost nevoite să le adopte din 2017″, a declarat joi Alex Milcev, Partener al EY România, șeful Departamentului de asistență fiscală și juridică.

„Modificările aduse de Guvern modului în care este taxată munca în România reprezintă măsuri cu impact major pentru milioane de angajați din întreaga țară. Din păcate, legislația ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2018 nu oferă angajatorilor soluții pentru problemele ce au aparut deja în practică, cum ar fi în cazul transferului contribuțiilor sociale de la angajator la angajat. Modificări substanțiale sunt aduse nu doar veniturilor de natură salarială, ci și celor din activități independente. Deși acestea au trecut mai mult neobservate, cert este că, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale plătite pentru veniturile din activități independente sunt disproporționat mai mici decât cele pentru veniturile de natură salarială. Această măsură poate favoriza o migrare discutabilă a forței de muncă de la contracte de angajare la forma de colaborare pe PFA”, a spus Alexander Milcev, în cadrul celei de a XII-a ediții a Conferinței Anuale de Fiscalitate organizată la București de EY.

Autor

Citește și