Ce fac GREȘIT acești muncitori: este incredibil până unde a ajuns Dorel

Publicat: 05 02. 2013, 12:37
Actualizat: 20 05. 2015, 01:18

Muncitori care spală drumurile când plouă. Firme care asfaltează neținând cont de „condițiile meteo defavorabile”. Mai grav, lucrări-fantomă pe marile șantiere din București. Totul pe mulți bani publici. Este o realitate desprinsă din ultimul raport al Curții de Conturi care-l oficializează, în acest fel, pe celebrul Dorel, un personaj care face lucruri de mântuială pe banii noștri.

Echivalentul a peste 230.000 de euro este valoarea sumelor achitate de patru primării din București pentru servicii de salubrizare pe străzi aflate în reparații sau pentru lucrări efectuate pe timp de ploaie sau ninsoare.

Suma a reieșit din calculele gândul, pe baza datelor din Raportul Finanțelor Publice Locale pe 2011, elaborat de Curtea de Conturi.

Este vorba despre primăriile sectoarelor 4, 1, 6 și 2, iar sumele, care au fost ulterior recuperate, au fost, după cum urmează: Sectorul 4 (292 mii lei), Sectorul 1 (250 mii lei), Sectorul 6 (187 mii lei) și Sectorul 2 (252 mii lei).

Reprezentanții autorităților locale contactați de gândul dau vina pe „neconcordanțe fiscale” sau fac apel la indulgență: „Funcționarul este și el om și greșește”.

În total, valoarea estimată a „abaterilor” constatate la primăriile din Capitală în 2011 se ridică la 1,098 miliarde de lei (259 milioane euro n.n.), potrivit raportului. Cea mai mare parte a sumei provine din „abateri financiar-contabile”.

Regulament: când plouă „nu se justifică operațiile de stropire, măturare și spălare”

În raport este menționat și regulamentul din 2007, privind serviciul de salubrizare a localităților, care prevede că în zilele în care cad precipitații mai mult de 12 ore pe zi „nu se justifică operațiile de stropire, măturare și spălare”.

Concret, inspectorii Curții de Conturi au găsit „plăți nelegale efectuate de către Sectorul 4 (292 mii lei), Sectorul 1 (250 mii lei), Sectorul 6 (187 mii lei), Sectorul 2 (252 mii lei) prin decontarea unor servicii de salubrizare pe străzi în perioada în care acestea au făcut obiectul unor lucrări de modernizare și reabilitare, sau în zile în care conform comunicatelor I.N.M.H. au căzut precipitații într-un interval orar mai mare de 12 ore, situație în care, potrivit Ordinului A.N.R.S.C. nr. 110/2007 pentru aprobarea Regulamentului – cadru al serviciului de salubrizare a localităților, nu se justifică operațiile de stropire, măturare și spălare », potrivit raportului.

Banii au fost însă recuperați integral, mai arată raportul. „În timpul misiunii de audit, prejudiciul aferent eșantionului verificat, precum și foloasele nerealizate de 28 mii lei în total au fost recuperate integral”, conform documentului elaborat de Curtea de Conturi.

„Banii au fost achitați de primărie în timpul misiunii de audit, iar ulterior au fost recuperați de la firma prestatoare”, au explicat reprezentanții primăriei sectorului 6.

„Neconcordanțe fiscale”

Purtătorul de cuvânt al Sectorului 1, Alexandru Ichim, a declarat pentru gândul că în cazul instituției pe care o reprezintă este vorba despre „neconcordanțe fiscale”.

„Este vorba despre neconcordanțe fiscale ce apar între lucrările efectuate și modalitatea de facturare. De exemplu, a fost o factură generată pentru activitatea de deszăpezire care a inclus o zi în care nu s-a putut interveni din cauza precipitațiilor”, ne-a explicat Alexandru Ichim.

Ichim a ținut să precizeze că neregulile menționate în raportul Curții de Conturi fuseseră evidențiate deja în contabilitatea primăriei.

„Funcționarul este și el om și greșește”

Contactat de gândul, fostul primar de la sectorul 6, Cristian Poteraș, a precizat că răspunderea aparține ADP sector 6, dar și că asemenea erori sunt inerente, fiind îngăduitor. „Funcționarul este și el om și greșește. Acest serviciu este monitorizat de ADP sector 6, care este un serviciu deconcentrat. Ei trebuie să răspundă. Fondurile pleacă de la primărie. Să nu vă închipuiți că un primar, fie el cine-o fi, știe exact toate străzile, ce, cum și când. Apar și multe erori din acestea, funcționarul este și el om și greșește”, a declarat pentru gândul Cristian Poteraș.

În timpul misiunii de audit, prejudiciul a fost recuperat integral de la beneficiar, care își va recupera banii de la prestator.

Pe de altă parte, tot în cazul Primăriei Sectorului 6, Curtea de Conturi a găsit că, în 2011, a efectuat cheltuieli fără contraprestație în cadrul contractelor de reabilitare a 19 străzi, precum și în cadrul contractelor de lucrări de reabilitare a rețelelor publice de apă și canalizare.

În acest caz, valoarea situațiilor de lucrări a fost „majorată nejustificat prin includerea unor cantități de lucrări sau operații care nu s-au executat, în sumă totală de 575 mii lei”, relevă documentul Curții de Conturi.

Alte nereguli găsite de inspectorii Curții de Conturi la primăriile din București se referă la achitatea de facturi aferente unor lucrări de reabilitare termică ce cuprind cantități mai mari decât cele reale, sau lucrări de amenajare a spațiilor verzi care nu au fost realizate niciodată.

Lucrări-fantomă la pasajul suprateran Băneasa și la pasajul Piața Muncii

De asemenea, Curtea de Conturi a descoperit plăți nedatorate în sumă totală de 499.000 de lei efectuate de Municipiul București în cadrul contractului de lucrări pentru „Refacerea și consolidarea structurii de rezistență a pasajului denivelat suprateran Băneasa” și „Îmbunătățire condiții de circulație Pasaj Piața Muncii”.

Potrivit raportului Curții, valoarea „situațiilor de lucrări” a fost majorată nejustificat prin includerea unor cantități de lucrări care nu s-au executat.

Valorile estimate ale abaterilor constatate la nivelul instituțiilor verificate de Curtea de Conturi în 2011:


Sursa: Raport Finanțe Publice Locale pe 2011//Curtea de Conturi