Impozitul specific este plătit de operatorii economici care își desfășoară activitatea în industria turistică: hoteluri și pensiuni sau alte facilități de cazare, baruri și restaurante. Acesta a fost introdus în legislație în toamna anului trecut, cu aplicare de la 1 ianuarie 2017.
„Legea prevede achitarea acestui impozit de către plătitorii de impozit pe profit ce desfășurau aceste activități fără ca să se mai achite impozitul pe profit pentru aceste activități. Practic, se înlocuia un impozit mai mare în procent de 16% cu un impozit mai mic, la prima vedere plătit însă de toată lumea. Dacă operatorul economic are și alte activități plătește impozit pe profit pentru celelalte activități. Modificarea constă în faptul că microîntreprinderile ce au o cifră de afaceri între 100.000 de euro și 500.000 de euro vor achita și acestea impozitul specific. Nu reiese foarte clar din lege dacă se plătește doar impozitul specific sau pe lângă impozitul specific se va achita și impozitul pe venitul microîntreprinderii”, a precizat, pentru Mediafax, consultantul fiscal, Adrian Bența.
Bența a explicat că a doua modificare importantă constă în eliminarea condiționării înregistrării în scopuri de TVA pentru societăți.
„Evident, vor fi multe procese de despăgubire întrucât procedura introdusă în anul 2015 prin celebrul Formular 088 a dus în zeci de mii de situații la anularea codului de deducere a TVA pentru contribuabilii așa-ziși declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat pentru că nu respectau condițiile de a fi operatori economici din sfera TVA. Jurisprudența Curții Europene este total contrară practicii adoptate de autoritățile române și posibilitatea declanșării unei proceduri de condamnare a României la Curtea de Justiție a Uniunii Europene este iminentă. Iar, autoritățile fiscale fac un pas înapoi de punere în acord cu prevederile directivei. Ar trebui instituite sancțiuni foarte dure aplicate celor ce au promovat aceste proceduri contrare reglementării directivei TVA”, a explicat Benta.
În opinia acestuia, reglementarea aplicabilă asociației de proprietari este una dintre măsurile care produc doar birocrație și risipă de eforturi.
„Încă din anul 2004 prin normele la art. 13 din vechiul Cod fiscal s-a prevăzut faptul că au calitate de contribuabili la plata impozitului pe profit asociațiile de proprietari precizându-se în toate reglementările că veniturile realizate de acestea ce nu provin din colectarea întreținerii de la locatari sunt scutite la plata impozitului pe profit dacă sunt utilizate în anul respectiv sau în anii următori pentru întreținere și reparații. În acest sens, proiectul de modificare a noului Cod fiscal ne mai aduce în mod distinct o categorie de plătitori de impozit pe profit, respectiv asociațiile de proprietari păstrându-se aceeași procedură de impozitare a veniturilor. Efectul în practică este doar depunerea unor declarații la fisc fără ca bugetul să încaseze bani suplimentari, poate cu excepția amenzilor pentru toate asociațiile de proprietari ce nu vor ști de această modificare fiscală. Așteptăm să vedem cum se va desfășura o inspecție privind impozitul pe profit la o astfel de asociație într-un bloc cu datorii la Radet, cum ar fi cele din sectorul 5”, a mai spus consultantul fiscal.