Prima pagină » Economic » Ce s-a întâmplat cu creșterile salariale în pandemie. „Cele mai multe companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au, potrivit contractelor individuale de muncă” (STUDIU)

Ce s-a întâmplat cu creșterile salariale în pandemie. „Cele mai multe companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au, potrivit contractelor individuale de muncă” (STUDIU)

Ce s-a întâmplat cu creșterile salariale în pandemie. „Cele mai multe companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au, potrivit contractelor individuale de muncă” (STUDIU)

Nu mai puțin de 60% dintre companiile participante la un studiu realizat recent au implementat deja creșterile salariale planificate pentru acest an sau urmează să le implementeze în curând.

Pe de altă parte, un sfert dintre organizațiile respondente la cea de-a doua ediție a studiului „Companies reactions to COVID-19”, realizat de Mercer Marsh Benefits în România, au decis implementarea majorării salariilor în a doua parte a anului și stau în expectativă pe fondul incertitudinii produse de contextul economic, în timp ce 22% dintre organizații plănuiesc să înghețe salariile.

În ceea ce privește media creșterii salariale pentru anul în curs, cercetările sursei citate au mai scos la iveală că doar 5% reprezintă intenția majorării remunerației, pentru toate categoriile de angajați, în cazul companiilor care au planificat creșteri salariale pentru 2020.

De asemenea, rezultatele cercetării relevă că majoritatea companiilor au păstrat salariile pe care angajații le au trecute în contractele individuale de muncă.

Cu privire la recompensarea suplimentară a angajaților care lucrează în continuare la sediile companiilor și derulează activități esențiale, doar 12% dintre companiile chestionate acordă extra beneficii sau recompense.

Pe lângă creșteri salariale, unele companii iau în calcul și pachetele de beneficii

Din perspectiva pachetelor de beneficii, o bună parte a companiilor intervievate nu au în plan să facă schimbări majore în acest sens, dar tot mai multe investighează posibilitatea de a menține sau implementa bonificații care cresc protecția angajaților la COVID-19.

De altfel, 9 din 10 dintre companiile care asigurau angajaților acest tip de beneficii, continuă să acorde, fără modificări de bugete, asigurări de viață și de accidente, asigurări de sănătate, pensii private și mașină de serviciu.

Astfel, 20% dintre companii au introdus ca noutate în pachetul de beneficii protecția prin asigurare pentru îmbolnăvirea de COVID-19 și 17% au adăugat programe de asistență și consiliere pentru angajați (EAP), față de cei 65% care le aveau incluse deja în pachetul de beneficii.

În contrapartidă, cele mai afectate bugete sunt cele alocate pentru training-uri (47% dintre companii au diminuat bugetele, iar 6% dintre companii au eliminat total cheltuielile) și team building-uri (34% dintre companii au scăzut bugetele în timp ce 43% dintre companii au eliminat în totalitate aceste cheltuieli).

Doar trei organizații din 10 nu și-au planificat menținerea numărului actual de angajați

Studiul realizat de sursa citată mai indică și faptul că șapte din 10 organizații și-au planificat menținerea numărului actual de angajați și caută soluții pentru realizarea acestui lucru.

Pe de altă parte, 16% dintre organizații doresc creșterea numărului de angajați în timp ce doar 14% dintre acestea au confirmat că iau în calcul reorganizarea în perioada următoare.

„3% dintre companii nu au luat o decizie legată de acest aspect”, au adăugat în aceeași ordine de idei experții implicați în cercetare.

De asemenea, 28% dintre organizații au precizat că nu au întrerupt activitatea de la începutul crizei COVID-19.

În plus, nu mai puțin de 82% dintre angajatori oferă în continuare posibilitatea de a lucra de acasă, acolo unde natura activității permite această măsură.

Peste 40% dintre cele peste 150 de companii participante la studiu aveau în continuare birourile închise la începutul lunii iunie.

Jumătate dintre organizații au stabilit echipe care să înceapă muncă în schimburi, la birou, în fabrici, magazine, terase și hoteluri.

Măsuri de protecție pentru munca de birou

Alături de măsurile impuse de legislație, pentru reîntoarcerea la birou, majoritatea angajatorilor s-au implicat în asigurarea transportului până la locul de muncă, pentru a evita transportul în comun.

Mai exact, 65% dintre companii au implementat transportul angajaților cu mașinile disponibile sau folosirea unor microbuze sau autobuze (35%).

Ca măsuri luate de companii pentru sporirea siguranței angajaților la reîntoarcerea la birou au fost identificate și cele de igienizare și curățenie regulată a spațiilor de lucru (93% din total).

De asemenea, peste 90% dintre organizații oferă angajaților materiale de protecție (măști, mănuși, gel dezinfectant).

Un număr de 8 din 10 companii au schimbat si adaptat spațiul de lucru, pentru a avea minim 1,5-2 metri între angajați (pentru a asigura distanțarea socială), iar 8 din 10 organizații au adaptat bucătăria, cantina și sala de mese pentru a asigura condiții optime de siguranță.

Totodată, 7 din 10 companii au impus folosirea unor echipamente de protecție la birou, în interiorul fabricilor, magazinelor, restaurantelor și hotelurilor, în timp ce 7 din 10 companii au organizat cursuri pentru respectarea măsurilor de siguranță.

Nu în ultimul rând, 6 din 10 companii au implementat program flexibil, cu ore diferite de începere si încheiere a programului de lucru.

Studiul a fost realizat în perioada 26 mai – 2 iunie și cumulează răspunsuri oferite de 154 de companii.

Citește și