Prima pagină » Economic » Ce trebuie să facă băncile de investiții și cele universale pentru a reveni pe profit

Ce trebuie să facă băncile de investiții și cele universale pentru a reveni pe profit

Ce trebuie să facă băncile de investiții și cele universale pentru a reveni pe profit
Băncile de investiții, precum și cele universale, vor fi nevoite să treacă prin schimbări semnificative pentru a reveni la o profitabilitate moderată de două cifre și să anuleze impactul costurilor mari, al eșecurilor din zona de control și al intensificării concurenței, potrivit unui raport EY.

Astfel, atingerea unui prag de profitabilitate de 15% doar prin reducerea costurilor sau creșterea veniturilor este practic imposibilă. În consecință, băncile ar trebui să-și crească veniturile cu circa 24% dacă nu taie costurile, să își reducă cu 34% costurile dacă nu înregistrează creșteri de venituri sau să diminueze costurile cu circa 15% simultan cu creșterea veniturilor de circa 10%, reiese din raportul EY „Transforming Investment Banks 2015”, care analizează modul în care băncile de investiții își pot reconstrui modelele de afaceri.

Băncile universale se confruntă cu probleme legate de eficiență și productivitate, profitabilitate scăzută, costuri în creștere, venituri în stagnare, dar și cu o adevărată criză culturală și de încredere.

„Băncile s-au aflat în ultimii ani într-un mod de operare de tipul protejare-supraviețuire, efectuând schimbări incrementale pentru a rezolva chestiuni legate de profitabilitate, productivitate, cultură, control și încredere. Astfel de reforme minore au dus la rezultate nesemnificative în termeni de reconstruire a întregii industrii și doar o abordare cuprinzătoare, de natură transformațională, va ajuta băncile să revină la starea de prosperitate”, a declarat Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader în cadrul EY România, într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Ea apreciază că instituțiile de credit vor reuși să progreseze pe termen lung nu doar prin simpla reacție la presiunile pieței, ci mai degrabă prin adaptarea la acestea, luând în considerare și evoluțiile viitoare.

„Industria ar trebui să fie în stare să atingă rate sustenabile de profitabilitate de 12-15%, însă atingerea unui asemenea nivel va necesita o concentrare permanentă asupra transformării modelelor operaționale și de afaceri existente”, se mai arată în comunicat.

Studiul EY indică patru mari zone de optimizare asupra cărora băncile trebuie să se concentreze, respectiv liniile de afaceri, activele, costurile și externalizarea de servicii.

Simplificarea afacerii pe scară largă va permite creșteri ale performanțelor și optimizări ale liniilor de afaceri. Optimizarea și mai bună a activelor ponderate cu riscul, revizuirea sistemelor colaterale și a capabilităților proceselor, precum și examinarea atentă a serviciilor colaterale oferite de terți vor declanșa o intensificare a optimizării activelor.

De asemenea, băncile pot obține optimizarea costurilor prin revizuirea și remodelarea proceselor cheie din cadrul organizației. Mai mult, prin revizuirea opțiunilor existente de externalizare de activități și stabilirea unui echilibru între controlul costurilor și eficiența operațională, băncile vor fi capabile să-și optimizeze procesele de externalizare către terți, arată raportul EY.

Pe măsură ce intrăm într-o epocă în care serviciile acordate clientului și nevoile acestuia reprezintă prioritățile de top, modelele de afaceri ale băncilor care deservesc mai degrabă nevoile interne decât pe acelea ale clienților nu-și mai au locul, dacă băncile vor să supraviețuiască.

Reprezentanții EY apreciază că provocarea esențială pentru băncile de investiții și pentru cele universale este, în prezent, capacitatea de a se schimba dintr-o bancă axată pe produse într-una axată pe client, cu menținerea intactă a abilității sale de inovare. Pentru a răspunde la această provocare, băncile trebuie mai întâi să-și identifice clienții esențiali și nevoile acestora, să-și îmbunătățească sistemele de monitorizare a satisfacției clienților și să întărească experiența clienților prin crearea unor birouri de tip „single-shop”.

Într-o eră în care loialitatea clienților este mai scăzută, băncile vor putea să construiască o relație de durată cu clienții profitabili doar printr-o bună înțelegere a profilului lor și prin crearea unor oferte bazate pe o experiență de consum îmbunătățită.

„Concluzia noastră, bazată pe mai multe studii, arată că acele bănci care reușesc să își transforme modelele de afaceri dinspre exterior spre interior vor fi cele care vor ajunge cu adevărat inovatoare și axate pe client”, se notează în comunicat.

Citește și