Peste 17.600 de lei net a fost venitul lunar mediu în cadrul Romatsa, regia de stat care controlează și dirijează traficul aerian, care avea 1.518 salariați în 2015. Potrivit unui calcul ZF pe baza informațiilor de la Registrul Comerțului, aceasta este valoarea cea mai mare a unui salariu mediu net obținut într-o companie din România în 2015.
„Când te uiți la veniturile și la facilitățile controlorilor de trafic aerian, pare tentant. Dar nu oricine poate să facă această meserie, pentru că cere foarte multe sacrificii, iar stresul este foarte mare. Sunt studii internaționale care spun că este cea mai stresantă meserie din lume. Eu nu mi-aș dori, pentru binele copiilor mei, ca ei să ajungă controlori de trafic. De ce? Programul de lucru de 12 ore din 24 sau 12 ore din 48 afectează sănătatea, iar nivelul de stres este foarte mare. Noi nu avem niciun controlor de trafic, din istorie, din ce știu eu, care să fi trăit mai mult de 70 de ani. Se pensionează și într-un an doi mor. Sau chiar înainte. Eu am avut colegi care au murit la 52 – 54 de ani, înainte să iasă la pensie”, a spus controlorul de trafic aerian Gabriel Tudorache, liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).
Un controlor de trafic aerian cu vârsta de până în 40 de ani trebuie să-și facă controale medicale cel puțin o dată la doi ani, iar unul de peste 40 de ani trebuie să facă vizita medicală în fiecare an, în care trebuie să treacă printr-o serie de examinări fizice și psihologice complete. În cazul în care există o problemă de sănătate, controlorii de trafic aerian rămân fără licență și nu-și mai pot practica meseria.
„La nivel mondial unele studii au ajuns deja la o corelare directă între diabet și stres. Eu cunosc cel puțin în București 40- 50 de colegi care deja sunt dependenți de insulină și evident care au rămas fără licență din cauza stresului”, a mai spus Gabriel Tudorache.
Controlorii de trafic aerian coordonează activitatea aeronavelor aflate în spațiul aerian al României astfel că, pe timp de vară, ei ajung să dirijeze până la 3.000 – 3.500 de aeronave care trec pe deasupra României pe parcursul a 24 de ore, gestionând sectoarele (echivalentul „șoselelor” din aer) și altitudinea la care aeronavele se deplasează.
„Sunt unele situații în care pare că nu ai soluții. Te uiți la aeronave, ai 2- 3 secunde să găsești o soluție, iar dacă nu ai luat-o pe cea bună, la revedere. Se merge cu viteze de 850, 900, 1.000 de kilometri pe oră. Vin două aeronave față în față, una din stânga și una din dreapta, nu au semafoare, nu au nimic, iar tu îți faci un plan și zici că merg bine, iar dintr-o dată te anunță pilotul:
Romatsa nu se supune, din punctul de vedere al salarizării, unei reglementări europene, dar există recomandări care arată că în astfel de meserii este necesar ca angajații să aibă un nivel de trai decent.
„Dacă ești controlor de trafic aerian nu trebuie să te gândești că nu ai bani de medicamente să-i cumperi copilului care s-a îmbolnăvit. Astfel de apăsări te pot duce într-o situație în care îți pot fugi gândurile la problemele de acasă în momentele critice de la serviciu”.