Ceartă între Guvern și Consiliul Fiscal pe cifrele din buget. Voinea, pentru Gândul: „Nu au competența de a da lecții Comisiei Europene. Comentariile sunt eronate”
După ce veniturile încasate la buget în prima jumătate a anului s-au dovedit a fi cu 1,5 miliarde de euro mai mici decât calculele guvernului, executivul a decis să ajusteze, la rectificarea bugetară, estimările pentru semestrul al doilea la ritmul de încasare de până acum.
Consiliul Fiscal a atras însă atenția că noile ținte asumate sunt „nerealiste”, având în vedere datele privind execuția bugetară din primele șase luni. Consiliul apreciază că statul va colecta din impozitului pe profit, impozitului pe venit și contribuțiile de asigurări cu un miliard de lei (224,7 milioane de euro) mai puțin decât în programul asumat prin proiectul de rectificare a bugetului de stat.
Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget, susține că opinia Consiliului Fiscal privind țintele din strategia bugetară ar fi lipsită de „competență”.
„Unul dintre scopurile noului acord cu Comisia Europeană (CE) și Fondul Monetar Internațional (FMI) este îmbunătățirea capacității Consiliului Fiscal (CF) de a emite opinii cu privire la buget. Consiliul Fiscal nu are competența de a da lecții CE care a avizat proiectul de rectificare bugetară. În ce privește comentariile emise, ele sunt eronate”, a declarat Liviu Voinea pentru gândul.
Din componența Consiliului Fiscal, care este condus de Ionuț Dumitru, fac parte însă economiști cu o experiență de zeci de ani în domeniu, specialiști ai Băncii Naționale, profesori universitari și reprezentanți ai Academiei Române.
Ministrul a subliniat că pentru a doua parte a anului s-a luat în calcul un ritm de colectare similar celui din primul semestru. Altfel spus, la rectificare s-a luat în calcul un ritm mai scăzut de creștere a veniturilor, după ce, în primele șase luni ale anului, guvernul a ratat ținta din program cu 6,5 miliarde de lei (echivalentul a circa 1,5 miliarde de euro, la un curs mediu de 4,45 lei/euro), potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
„Rectificarea bugetară a luat în calcul execuția bugetară la șase luni și a tăiat veniturile care nu s-au realizat și cheltuielile care nu s-au realizat. A fost o rectificare prudentă și realistă”, ne-a precizat Voinea.
Lupta împotriva evaziunii, la pământ
În ceea ce privește îngrijorarea exprimată de Consiliul Fiscal cu privire la încasările din TVA, mai mici cu 485 de milioane de lei decât cele prognozate, ministrul pentru Buget a explicat că este rezultatul a fost generat de rambursările mari de TVA consemnate în prima parte a anului.
„Să luăm cifra la TVA. Este rezultatul TVA colectat minus TVA rambursat. Colectarea a crescut cu 6,6% în ritm cu creșterea economică și inflația, în ritm cu PIB-ul nominal. Rambursările de TVA au crescut cu două cifre. TVA net a crescut cu 2-3% nu dintr-o mai slabă colectare a TVA, ci dintr-o mai bună rambursare a TVA. Directiva europeană 7/2011 prevede că plățile nu mai pot fi ținute pe loc”, a arătat el.
Practic, încasările din TVA nu au înregistrat creșteri semnificative, acestea ajustându-se, în mod natural, cu creșterea economică și inflația, fără o majorare provenită, spre exemplu, din reducerea evaziunii fiscale.
„Avizele Comisiei Europene nu pot fi puse la îndoială de Consiliul Fiscal”, a mai precizat Voinea.
Creșterea economică nu garantează majorarea veniturilor la buget
Deși prognoza de creștere economică pentru 2013 a fost revizuită în sus, de la 1,6% la 2%, această revizuire are la bază în principal o evoluție mult peste așteptări a sectorului agricol și a exporturilor, se arată în opinia Consiliului Fiscal care atrage atenția că aceste componente ale PIB nu influențează semnificativ veniturile la buget.
Cele mai mari nerealizări de venituri față de program au fost înregistrate în cazul sumelor primite de la UE (-3,3 miliarde de lei), impozitului pe profit (-827 de milioane de lei), accizelor (-713 milioane de lei), TVA (-485 de milioane de lei) și veniturilor nefiscale (-467 de milioane de lei).
Pentru a se încadra în ținta de deficit, guvernul a ales să taie de la investiții, după cum subliniază experții CF.
„În concluzie, sub-performanța semnificativă pe partea de venituri bugetare a fost compensată în primele 6 luni ale anului 2013 în principal prin reducerea cheltuielilor de investiții, prin menținerea cheltuielilor cu bunurile și serviciile la un nivel mult sub nivelul programat, prin cheltuieli cu dobânzile sub programul semestrial și prin cheltuieli cu asistența socială mult sub așteptări”, se arată în raport.
Guvernul nu și-a atins ținta privind numărul bugetarilor
Totodată, cheltuielile de personal au crescut în prima parte a anului cu 18% față de anul anterior, în primul rând ca urmare a reîntregirii salariilor din sectorul bugetar, consemnând o depășire a programului semestrial cu 0,6% (136 de milioane de lei), mai avertizează Consiliul.
„Depășirea s-a produs în contextul în care bugetul inițial pe 2013 avea în vedere finanțarea unui număr maxim de posturi în sectorul bugetar de 1.187.000, iar media lunară a numărului de posturi ocupate în sectorul bugetar în primele 6 luni a fost mai mare cu 2.197 (1.189.197 total posturi ocupate)”, se mai arată în raport.
Sursă: Opinia Consiliului fiscal cu privire la Raportul semestrial privind situația economică și bugetară și opinia Consiliului fiscal cu privire la proiectul de rectificare bugetară pe anul 2013
Numărul bugetarilor a scăzut cu 15% față de nivelul de la sfârșitul anului 2008, însă, începând cu luna octombrie 2012, ca urmare a relaxării regulii de 1 la 7 (o angajare la șapte plecări), numărul de posturi din sectorul bugetar a început să crească. În aceste context, Consiliul recomandă „o abordare prudentă în trecerea de la regula 7 la 1 la cea de 1 la 1 și o monitorizare foarte atentă a cheltuielilor de personal lunare”.
În temeiul art. 40, alin. (2) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, Consiliului fiscal îi revine drept atribuție „evaluarea performanțelor fiscal-bugetare ale Guvernului în raport cu obiectivele fiscale și prioritățile strategice specificate în strategia fiscal-bugetară, precum și cu principiile și regulile fiscale prevăzute de lege, prin analiza și elaborarea de opinii și recomandări cu privire la Raportul semestrial privind situația economică și bugetară”.