„Valoarea netă a bilanțului la finele anului 2017 a fost de 31,65 miliarde de lei, mai mare cu 12% comparativ cu anul 2016. Rezultatul a avut la bază creșterea soldului de depozite noi atrase de la clientela bancară și nebancară, ceea ce a susținut evoluția pozitivă a activelor generate din activitatea de creditare. Acest fapt, a determinat creșterea cotei de piață în funcție de volumul activelor, de la 7,16% la finalul anului 2016, la 7,42% la finalul anului 2017″, arată comunicatul.
CEC Bank precizează că în anul 2017 portofoliul de credite în sold aferent clienților persoane juridice a crescut cu aproximativ 9% față de anul 2016, în timp ce la nivelul sistemului bancar acest indicator a înregistrat o creștere de numai 3%.
„De asemenea, banca și-a majorat și portofoliul de credite în sold acordate persoanelor fizice, care a înregistrat o creștere cu 12% în 2017 față de anul precedent, comparativ cu sistemul bancar unde creșterea a fost de circa 8%”,se menționează în comunicat.
Potrivit CEC Bank, creșterea reală a soldului total de credite a fost de 12%, dar a fost diminuată de operațiunile din 2017 de reducere directă a valorii contabile brute a creditelor („write-off”), ajungând la 10%, comparativ cu valoarea de 6% înregistrată de sistemul bancar.
„În ceea ce priveste volumul de credite noi acordate în anul 2017, acesta a crescut față de anul 2016, cu 16%, în timp ce creșterea înregistrată de sistemul bancar a fost de 7%. Creșteri semnificative s-au înregistrat pe ambele segmente de clientelă, respectiv 17% creștere CEC Bank vs. 8% sistem bancar pentru credite noi persoane juridice si 14% creștere CEC Bank vs. 7% sistem bancar pentru credite noi persoane fizice”, arată comunicatul.
În ceea ce privește activitatea de creditare, banca susține că a înregistrat un ritm de creștere mai intens decât imaginea pe care o oferă soldurile din bilanț, întrucât creditele acordate clienților care activează în agricultură sunt acordate și rambursate integral în cursul anului, iar unele dintre creditele aprobate în anul 2017 și neutilizate până la finalul anului nu sunt reflectate în soldul bilanțier.
„Continuând politica de susținere a absorbției de fonduri europene, banca a finanțat până la sfârșitul anului 2017 un număr de 42.500 de proiecte eligibile pentru accesarea acestor fonduri, pentru care valoarea însumată a granturilor se ridică la peste 12,9 miliarde de lei. Soldul depozitelor atrase de la clientela nebancară a înregistrat în anul 2017 o creștere cu 4% față de anul precedent, în condițiile în care Banca deține suficiente lichidități și a aplicat o politică de temperare a atragerii acestor surse”, menționează CEC Bank.
În raportul citat, CEC Bank precizează că pe parcursul anului 2017 a înregistrat o îmbunătățire a calității activelor. „Astfel, rata expunerilor neperformante din credite și avansuri a înregistrat la data de 31 decembrie 2017 o scădere cu 2,84% față de nivelul înregistrat la data de 31.12.2016. Rata creditelor neperformante din împrumuturi și avansuri acordate clienților persoane fizice, cu un nivel de 2,91% la data de 31.12.2017 (sub media înregistrată la nivelul sistemului bancar de 5,75%), reflectă o calitate ridicată a portofoliului de credite acordate persoanelor fizice, fiind în scădere cu 1,52% față de nivelul înregistrat la data de 31.12.2016. Tendința pozitivă privind calitatea portofoliului de credite se menține și în anul curent”, anunță banca.
Totodată, „nivelul ratei fondurilor proprii totale de 15,26% la data de 31.12.2017 reflectă o utilizare eficientă a capitalului. Din punct de vedere calitativ, fondurile proprii ale Băncii au fost constituite integral din fonduri proprii de nivel I de bază”, se mai arată în raport.
„Conform misiunii asumate, CEC Bank continuă să susțină cu precădere IMM-urile, agricultura și administrațiile publice locale. O atenție deosebită este acordată cofinanțării proiectelor finanțate din fonduri europene. Pentru anul 2018 ne-am propus o creștere a activității, în special în zona creditării, cu impact vizibil asupra creșterii eficienței și îmbunătățirii indicatorilor prudențiali. La data de 30.04.2018, Banca a obținut un profit brut de 122,6 milioane de lei, semnificativ mai mare față de obiectivele asumate pentru perioada ianuarie-aprilie 2018″, a declarat Radu Grațian Ghețea, președinte director-general CEC Bank.
CEC Bank oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, continuând și în 2017 să investească în servicii și produse moderne, facilitate digital, pentru a oferi clienților accesibilitate și conveniență. „Astfel, în anul 2017 Bancă a înregistrat creșteri în operațiunile electronice și digitale, cu 12% mai mult comparativ cu anul 2016. Clienții băncii beneficiază de o rețea națională de 1.217 ATM-uri și 6.040 POS-uri, precum și de servicii complete de Internet Banking, Mobile Banking și Phone Banking.
CEC Bank este bancă din top 10 cu cea mai extinsă rețea teritorială, cu un număr de 1.022 de unități, din care 480 sunt situate în mediul rural, păstrându-și și după anii de criză poziția de lider pe acest segment”, spun reprezentanții băncii.