Cei mai mari constructori din România, UMB, Makyol și WeBuild, în cursă pentru cel mai scump lot de autostradă. Contractul, așteptat de peste un an

Publicat: 28 08. 2024, 20:38
Actualizat: 28 08. 2024, 20:50

Firma – fanion a omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, UMB, lider în clasamentul constructorilor de autostrăzi și drumuri expres din România, turcii de la Makyol și italienii de la WeBuild sunt cei trei ofertanți rămași în lupta pentru contractul uriaș scos la licitație de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR), Lotul Meseș al Autostrăzii Transilvania, cel mai scump lot din România, conform surselor citate de Economedia. Informația vine cu doar o zi înainte de cel mai recent termen pentru anunțarea câștigătorului, dar la fix un an de la termenul limită pentru depunerea ofertelor, perioadă marcată și de contestații și chiar o acțiune în instanță între concurenți.

Vineri, 30 august, la ora 18:00, oficialii CNAIR ar trebui să finalizeze evaluarea privind calificarea tehnică, dar și financiară în cazul licitației pe care a lansat-o pe 9 februarie 2023, și care nu are încă un câștigător.

UMB, compania omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, aflată în fruntea clasamentului, atât din punctul de vedere al kilometrilor contractați, dar și a sumelor din spatele contractelor, Makyol (Turcia) și  WeBuid (Italia) sunt ultimii în cursă să câștige contractul de 2 miliarde euro pentru segmentul cu tunelul Meseș al Autostrăzii Transilvania, potrivit surselor Economedia.

Potrivit sursei citate, UMB este cel mai mare constructor din România după numărul kilometrilor de autostradă contractați. Compania lucrează aproape integral pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8 (Lotul 3 Leghin – Târgu Neamț), pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva (lotul Margina – Holdea), pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drum Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați, pe variante ocolitoare și alte lucrări.

Makyol este al doilea constructor din România, care lucrează pe toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, iar în asociere cu Nurol pe lotul 3 Spătaru – Buzău al A7 Autostrada Moldovei. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol lucrează în asociere cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.

WeBuild lucrează pe Autostrada Sibiu – Pitești (Lotul 3 Cornetu – Tigveni și Lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș), pe mai multe contracte feroviare (Magistrala CFR 300 Cluj Oradea lotul 3, Lotul 3 și Lotul al Magistralei CFR Caransebeș – Timișoara – Arad) și a lucrat și la podul de la Brăila, potrviti Economedia.

Ce presupune contractul

Este vorba de contractul „Proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Salajului – Zalau, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău”, care are o valoare maximă la  8.847.104.999 de lei, fără TVA.

„Obiectul contractului îl reprezintă Proiectarea și Execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poartă Salajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău în lungime de aproximativ 41 km, din care aproximativ 2,8 km de tunel, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”, arată documentele urcate în SEAP.

Durata contractului este de 138 de luni și cuprinde: 18 luni perioada de proiectare, 60 de luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție a lu crarilor.

Data-limită pentru depunerea ofertei a fost pe 28 august 2023, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

La începutul anului, conform anunțului publicat în SEAP, pe 23 ianuarie s-a finalizat evaluarea pentru calificare și tehnică, chiar dacă data limită era pe 30 ianuarie, dată la care uma să fie gata evaluarea financiară, etapă urmată de deliberare și atribuire.

La acel moment, conform surselor Gândul, asocierea condusă de constructorii turci de la MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. ar fi câștigat contractul uriaș.

Din informațiile publicate, Asocierea Makyol-Ozaltin a avut cea mai bună ofertă tehnică. În ceea ce privește componenta financiară, prețul ofertei a avut o pondere de 55% din punctajul total.

Traseul licitației s-a complicat însă ulterior, când reprezentanții Makyol au atacat șa Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestația făcută de compania din Turcia în urma unei solicitări a CNAIR prin care s-au cerut explicații referitoare la oferta financiară depusă.

Aici, constructorii turci au avut câștig de cauză. „Admite contestația și dispune remedierea”, a decis CNSC vineri, 15 martie 2024.

După decizia CNSC, un alt hop în finalizare licitației a venit din partea italienilor de la WeBuild, care au depus contestație la Curtea de Apel București.

Astfel, după alte două luni, întreaga speță a luat o turnură cu totul neașteptată, atunci când italienii au anunțat că renunță la judecata plângerii.

Cine au fost cei șapte ofertanți

În documentele oficiale consultate de Gândul sunt detaliate cele șapte declarațiile de participare depuse inițial la la licitația derulată de CNAIR:

  1. Ofertant unic : IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş.

IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Lider)

TERRA SILVA (Subcontractant)

PHOTOVOLTAIC SYSTEMS SRL (Subcontractant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

ECKON CEI (Subcontractant)

MUZEUL JUDETEAN SATU MARE (Subcontractant)

PIROTEHNIC OSB (Subcontractant)

EPC – CONSULTANTA DE MEDIU (Subcontractant)

  1. Ofertant unic : WEBUILD SPA – MILANO

WEBUILD SPA – MILANO (Lider)

S.I.Te. INSTALATII S.R.L. (Subcontractant)

Construction & Pipeline Services (Subcontractant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

LINIAL ELECTRIC S.R.L. (Subcontractant)

TERRA SILVA (Subcontractant)

GEOSTUD (Subcontractant)

PIROTEHNIC OSB (Subcontractant)

MUZEUL JUDETEAN SATU MARE (Subcontractant)

S.C TOP RMR CONSTRUCT S.R.L (Subcontractant)

METRANS ENGINEERING (Subcontractant)

AQUACON PROIECT (Subcontractant)

Krenic SRL (Subcontractant)

ECKON CEI (Subcontractant)

  1. Ofertant unic : MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI

MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI (Lider)

GUNAL INSAAT TICARET VE SANAYI ANONIM SIRKETI (Tert)

SIXENSE SOLUTIONS S.R.L. (Subcontractant)

Muzeul Olteniei Craiova (Subcontractant)

PHOTOVOLTAIC SYSTEMS SRL (Subcontractant)

TERRA SILVA (Subcontractant)

Mocanu si Asociatii S.P.R.L. (Subcontractant)

DANAVI (Subcontractant)

GEOSTUD (Subcontractant)

ECKON CEI (Subcontractant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

YUKSEL PROJE A.S. (Tert și subcontractant)

  1. Asociere : SC SA & PE CONSTRUCT SRL (Lider), Euro-Asfalt, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE S.R.L.

SC SA & PE CONSTRUCT SRL (Lider)

Euro-Asfalt (Ofertant)

SPEDITION UMB (Ofertant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

TEHNOSTRADE S.R.L. (Ofertant)

GREEN COLLECTIVE S.R.L. (Subcontractant)

Muzeul Olteniei Craiova (Subcontractant)

PIROTEHNIC OSB (Subcontractant)

ECKON CEI (Subcontractant)

CIS GAZ (Subcontractant)

  1. Asociere : MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. (Leader),OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S.

MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. (Lider)

Mega Mühendislik Müşavirlik A.Ş. (Terț și subcontractant)

OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Ofertant)

ECKON CEI (Subcontractant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

EPC – CONSULTANTA DE MEDIU (Subcontractant)

GENERAL SURVEY CORPORATION (Subcontractant)

Muzeul Olteniei Craiova (Subcontractant)

PIROTEHNIC OSB (Subcontractant)

PROSPECT TECHNICAL STUDIES (Subcontractant)

TERRA SILVA (Subcontractant)

MICROCIP ELECTRONICS (Subcontractant)

VISIO CONSTRUCTION WORKS (Subcontractant)

  1. Asociere : Tekfen Insaat ve Tesisat A.S. (Tekfen Construction & Installation Co., Inc.) (Leader),DOGUS INSAAT VE TICARET A.S.

Tekfen Insaat ve Tesisat A.S. (Tekfen Construction & Installation Co., Inc.) (Ofertant)

GEOSTUD (Subcontractant)

ARTERA PROIECT (Subcontractant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

ECKON CEI (Subcontractant)

DRUM INSERV (Subcontractant)

STRACO HOLDING (Subcontractant)

MUZEUL JUDETEAN SATU MARE (Subcontractant)

SIXENSE SOLUTIONS S.R.L. (Subcontractant)

DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. (Ofertant)

Tekfen Mühendislik Anonim Şirketi (Subcontractant)

CONSITRANS (Subcontractant)

PIROTEHNIC OSB (Subcontractant)

  1. Asociere : Nurol Insaat ve Ticaret A.S. (Leader),DUYGU TAAHHÜT VE İNŞAAT A.Ş.

Nurol Insaat ve Ticaret A.S. (Lider)

Muzeul Judetean de Istorie si Arta Zalau (Subcontractant)

DANAVI (Subcontractant)

DUYGU TAAHHÜT VE İNŞAAT A.Ş. (Ofertant)

SIXENSE SOLUTIONS S.R.L. (Subcontractant)

ELEKTRA INVEST (Subcontractant)

EPC – CONSULTANTA DE MEDIU (Subcontractant)

ECKON CEI (Subcontractant)

Criteriile de selecție

Conform documentelor oficiale, prețul este cel mai important factor de evaluare a ofertei:

Experiența deținută de INGINERUL PROIECTANT DE PODURI – 4%

Prețul ofertei – 55%

Algoritm de calcul: Punctajul se acorda astfel: a) Pentru cel mai scăzut dintre preturi se acorda punctajul

Metodologia de realizare a contractului și planificarea resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților – 15%

Perioada de garanție a lucrărilor – 9%

Experiența deținută de MANAGERUL DE PROIECT – 6%

Experiența deținută de INGINERUL PROIECTANT DE TUNELURI – 7%

Experiența deținută de INGINERUL PROIECTANT DE DRUMURI – 4%

Citiți și:

Turcii de la Makyol înving la CAB pe WeBuild, dar încă așteaptă decizia CNAIR de atribuire a CONTRACTULUI URIAȘ pentru Tunelul Meseș, dorit și de UMB

Makyol ar putea construi integral Autostrada Sibiu-Făgăraș. După UMB și WeBuild, compania din Turcia devine al treilea constructor important