Prima pagină » Economic » Cel mai bun oraș european pentru a porni o afacere

Cel mai bun oraș european pentru a porni o afacere

Cel mai bun oraș european pentru a porni o afacere
Deși este un oraș care încă își revine în urma crizei financiare, ce a deteriorat mare parte din economia națională, Lisabona muncește din greu pentru a sprijini afacerile cetățenilor, dar și pentru a atrage antreprenorii fără experiență din întreaga lume, potrivit BBC.

În ultimii trei ani, sprijinul oferit de consiliul municipal start-up-urilor a ajutat orașul să câștige titlul de Regiunea Antreprenorială Europeană a Anului, în 2015. În același timp, a suferit o schimbare de arhitectură: clădirile deteriorate ale orașului au fost renovate și au fost deschise noi cafenele și magazine, odată cu reîntoarcerea forței de muncă.

„Schimbarea a fost dramatică”, a declarat Rui Coelho, director executiv al InvestLisboa, agenția de promovare a Lisabonei.

„Am văzut investiții record în imobiliare, turism și antreprenoriat în 2015. Este fantastic. Totuși, nu ne mulțumim cu atât. Rata de șomaj este ridicată, iar în ceea ce privește reabilitarea centrului orașului, încă sunt multe de făcut”, a adăugat acesta.

Deși rata de șomaj a scăzut de la 17.5% în 2013 până la sfârșitul anului 2015 la 12.2%, o parte din populație tot se află în șomaj.

Startup Lisboa, fondată în 2011, a contribuit la crearea a peste 250 de afaceri. Aproximativ 30% dintre noii antreprenori sunt străini.

„Datorită evoluției tehnologice, oamenii talentați pot lucra și trăi unde își doresc, așa că aleg un loc drăguț, iar Lisabona este cu siguranță unul dintre acele locuri”, a mai spus Coelho.

Pe lângă start-up-uri, tehnologia avansată, turismul și industriile creative sunt bine văzute în lume.

Fiind plasat pe costa de vest a țării, la Oceanul Atlantic, acest oraș-port este o capitală relativ mică, având circa 548.000 de locuitori. Lisabona oferă o cultură „work-live-surf-and-golf/ muncește-trăiește-fă surf-și-joacă golf”, într-un fundal pitoresc, unde engleza este una dintre limbile vorbite. În plus, costurile de birou și personal sunt mai scăzute în comparație cu cele din alte capitale din Europa de Vest.

Orașul reușește să atragă peste patru milioane de vizitatori anual, dintre care 40% sunt interesați de oportunități de dezvoltare a unei afaceri.

Capitala operează cu o combinație subtilă de formalitate și spontaneitate.

„Deseori, în State (SUA – n.r.), când vrei să aranjezi o întâlnire, oamenii își verifică agenda și o programează abia peste trei săptămâni. În Lisabona, oamenii te invită la cafea în aceeași după-amiază în care întrebi de întâlnire”, a declarat Maureen Ferguson, consultant în mâncare, băuturi și ospitalitate, care s-a mutat recent în Lisabona din Philadelphia, orașul ei natal.

„Oamenii sunt prietenoși și amabili, iar engleza lor este foarte bună, dar prietenia trebuie câștigată. Durează ceva timp până se face tranziția de la discuțiile despre afaceri la un dialog mai intim. Cea mai bună metodă de a sparge gheața este să te interesezi de bucatele tradiționale și de vinuri”, a continuat Ferguson.

Din cauza crizei financiare, care a dat peste cap carierele multor portughezi, există o tangibilă receptivitate a ideilor noi în ceea ce privește orașul portughez.

„Există un spirit antreprenorial nestăvilit în Lisabona, în prezent. Oamenii își iubesc tradițiile, dar sunt, de asemenea, deschiși către inovație. În timpul crizei, multor cetățeni li s-a ivit oportunitatea de a se muta și a descoperi diferite mdoalități de a-și desfășura activitățile. Acum că există din ce în ce mai multe oportunități și aici, se întorc în Lisabona și aduc cu ei acea energie specifică”, a conchis Maureen.

Citește și