Grupul chinez Alibaba este aproape de un acord cu Yahoo pentru răscumpărarea unei participații de 20% din propriile acțiuni de la compania americană, pentru 7 miliarde de dolari, a declarat duminică pentru Bloomberg o sursă apropiată situației.
Achiziția ar putea permite Alibaba, cel mai mare furnizor de servicii de comerț electronic din China, să pregătească o ofertă publică inițială în următoarele 18 luni, a afirmat sursa citată.
Alibaba, susținută de acționarii Temasek Holdings, Digital Sky Tehnologies și Silver Lake, vrea să finanțeze achiziția atât din fonduri proprii, cât și prin împrumuturi.
Compania chineză încearcă de mai mult de un an să răscumpere acțiunile de la Yahoo.
Reducerea participației la Alibaba reduce amprenta Yahoo în China, cea mai mare piață din lume, și crește șansele ca grupul american să devină ținta unei preluări, consideră Jordan Rohan, analist la Stifel Nicolaus & Co.
„Pentru acționarii Yahoo, vânzarea și marșul ulterior către oferta publică inițială ar fi factori clar pozitivi, deoarece mulți se întreabă dacă compania americană va reuși să monetizeze activele din China. În plus, capitalul necesar pentru delistarea Yahoo este redus odată cu fiecare monetizare a acțiunilor la Alibaba”, comentează analistul.
Yahoo a mai încercat anterior să vândă acțiuni la compania chineză, din care deține 40%.
Compania americană a preluat în 2005 acțiunile la Alibaba pentru un miliarde de dolari și controlul asupra diviziei chineze a Yahoo.
Divergențele dintre cele două companii au apărut pentru prima dată în ianuarie 2010, când Alibaba a calificat drept „nesăbuit” sprijinul declarat de Yahoo în favoarea Google, companie impicată în acea perioadă într-o dispută cu autoritățile chineze privind cenzura practicată de acestea pe internet.
În luna martie a anului trecut, Alibaba a vândut divizia de plăți online fără a-și informa acționarii, respectiv pe Yahoo, amplificând disputa dintre companii.
Divizia a fost transferată într-un holding controlat de miliaradrul chinez Jack Ma, fondator și director general al Alibaba.
Yahoo, unul dintre pionerii internetului, nu a reușit să țină pasul cu creșterea unor rivali pentrum Google și Facebook și încearcă de câțiva ani să-și revigoreze afacerile.