Stâlpi de electricitate „uitați” în mijlocul drumurilor, un drum național cu gropi vopsite din „exces de zel”, o stradă de doar 750 de metri transformată în drum național, o centură inaugurată și închisă la scurt timp, trotuare late de 80 de centimetri ce trec prin mijlocul câmpului reprezintă doar câteva dintre minunile infrastructurii din România.
Imaginile cu stâlpul din mijlocul centurii Craiova, despre care ministrul proiectelor de infrastructură, Dan Șova, susține că „nu avem un stâlp în mijloc, avem un șantier cu un stâlp”, readuc în prim plan câteva dintre realizările Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, dar nu numai.
Vă prezentăm cele „șapte minuni” ale infrastructurii din România.
1. Stâlpul de pe centura Iașiului. Cazul stâlpului din mijlocul centurii Craiovei, aflată încă în stadiu de șantier, nu este singular. În 2009, televiziunile au difuzat imagini cu un stâlp de electricitate situat aproape de mijlocul centurii Iașului, în zona comunei Uricani. Drumarii au avut grijă să semnalizeze vizibil stâlpul de electricitate care era perfect funcțional și se pare că a rămas acolo după ce drumul a fost lărgit.
La acea vreme, Viorel Scutaru, directorul DRDP Iași, citat de o televiziune de știri, a avut o explicație „inedită” : „acel stâlp nu este chiar în mijlocul străzii, este lateral”.
2. „Stâlpul lui Oprescu”. La sfârșitul anului 2011 au fost postate pe internet înregistrări video în care se vedea cum într-o intersecție din Capitală șoferii încercau din greu să evite un stâlp apărut „peste noapte” în mijlocul traficului.
3. Gropile vopsite. În primăvara acestui an gândul a scris că pe DN26 Galați-Murgeni șoferii s-au trezit că gropile apărute după topirea zăpezilor chiar pe mijlocul drumului au fost vopsite cu grijă de drumari. Contactat la acea vreme de gândul, directorul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, Ovidiu Laicu, dădea vina pe firma care execută marcajele rutiere pe care o acuza de „exces de zel”. În plus, el a precizat că cinci dintre șefii de la secția de drumuri SDN Galați urmau să fie sancționați.
„Eu vin de la o ședință de la București. Am aflat și eu informația și am fost în zonă. Se confirmă. Este o zonă cu 3-4 gropi. Din exces de zel, Metalbac, firma cu care avem contract a executat marcaje pe drumul care nu era predat. Am notificat Metalbac, pentru că nu a respectat caietul de sarcini care spune că nu se fac marcaje pe un drum care nu este predat”, ne-a declarat la acea vreme Ovidiu Laicu.
4. Stradă de 750 metri, ridicată la rang de drum național.O altă măsură luată de Guvern, de data aceasta, ține de ridicarea la rang de drum național a unei străzi de doar 750 de metri din Sebeș. Este vorba de așa-numita „Stradă a Investitorilor”, drum în vecinătatea căruia se găsește compania Star Transmission, filiala companiei germane Daimler în România, aceasa fiind și miza acestei mișcări a autorităților.
În vară Guvernul a aprobat o hotărâre de Guvern – 390/2013, prin care strada era transferată din administrarea Consiliului Local al Municipiului Sebeș în administrarea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine. Adică de la Liviu Dragnea la Dan Șova.
„Având în vedere investitiile majore în desfăsurare în zona de vest a municipiului Sebeș, asigurarea accesului si ulterior transportului auto pe strada Investitorilor, strada în prezent nemodernizată, se impune efectuarea unor lucrări de modernizare a acestei străzi, astfel încat să se asigure un transport eficient”, se arată în nota de fundamentare a HG-ului.
„Strada Investitorilor”, în lungime de 750 de metri, și având numărul de inventar 81302, a fost predată DPIIS de către consiliul local, iar CNADNR s-a angajat „să desfășoare activități de interes național în domeniul administrării drumurilor naționale”. Adică să o modernizeze.
„Strada Investitorilor” a fost rebotezată astfel DN 7J, care este acum cel mai scurt drum național din România.
Investitorii au acum o ieșire directă la drumul național, însă există și o parte care este nemulțumită. Localnicii proprietari de automobile se tem că ar putea fi amendați dacă vor fi prinși de poliție circulând pe DN 7J fără roviniete, deși nu părăsesc localitatea, potrivit presei locale.
5. Drum deshis circulației înainte de finalizarea lucrărilor și închis ulterior. Centura Caransebeșului, care fusese deschisă circulației anul trecut, înainte de finalizarea lucrărilor și fără ca CNADNR să recepționeze lucrările, a fost ulterior închisă după ce pe drum au apărut numeroase probleme, iar un pod a cedat.
„Caransebeș a intrat în posesia segmentului de drum ce traversează Caransebeșul, prin HG 84/2011, când ministrul Transporturilor a cedat secțiunea DN6 (E70) către Consiliul Local Caransebeș. Situația este hilară, deoarece centura Caransebeșului nu a fost încă recepționată de către CNADNR. Cine a autorizat această predare atâta timp cât oficial centura Caransebeșului nu există?”, declara în luna iulie a acestui an consultantul în transporturi Augustin Hagiu. Noul termen de finalizare a lucrărilor este luna decembrie.
6. Trotuarele din câmp. Sătenii din Păuliș, Șiria, Ghioroc și Covăsânș, din județul Arad „se bucură” de câțiva kilometri de trotuare în plin câmp. Trotuarele, care au o lățime de doar 80 de centimetri, pe care nu se va putea circula decât în șir indian, au fost executate în cadrul unui proiect început în anul 2010, pe baza unei finanțări europene.
„Drumul vinului” își propunea să atragă mii de turiști în Podgoria Aradului, însă în prezent sătenii spun că trotuarele, pline de buruieni, nu sunt folosite de nimeni, iar multe din borduri au dispărut deja.
7. Gândul a scris joi că în mijlocul centurii Craiova a fost „uitat” un stâlp de electricitate, imaginile cu acesta stârnind vii reacții pe internet.
Dan Șova, ministru delegat la Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS), a reacționat și a precizat că CNADNR nu va da bani în plus constructorului pentru mutarea stâlpului din mijlocul centurii Craiova Sud, precizând că „nu avem un stâlp în mijloc, avem un șantier cu un stâlp”.
„Este un șantier pe care nu se circulă. Nu avem un stâlp în mijloc, avem un șantier cu un stâlp. Nu va fi dat în circulație un drum cu un stâlp în mijloc”, a spus joi Dan Șova într-o intervenție prin telefon la una dintre televiziunile de știri.
CNADNR a precizat joi că stâlpul aflat pe varianta de ocolire Craiova Sud, la km 0 + 440, va fi desființat cu ocazia relocării utilităților, compania avertizând că șoferii care trec pe acest șantier „se supun unui risc major”.
Dacă în cazul centurii Craiova ministrul Șova spune că este vorba deocamdată de un șantier, pe net apar multe filmulețe în care se observă cum, pe drumuri date în circulație, șoferilor le apar în cale stâlpi nesemnalizați.
În urmă cu patru ani pe net circula un filmuleț în care apărea un stâlp în mijlocul drumului în Bradu, lângă Pitești.
sursa youtube.com