Cele trei mari greșeli făcute de managerii companiilor care au înregistrat pierderi în 2011
Majorarea prețurilor pentru a compensa scăderea vânzărilor, lipsa de inovație în ceea ce privește produsele oferite și incapacitatea de a-și adapta logistica la realitățile pieței sunt cele mai mari greșeli făcute de companiile care au înregistrat pierderi în 2011, este de părere Dan Orenstein, expert financiar cu o experiență de peste 18 ani în România.
„Cei care au generat profit au făcut-o devenind flexibili în gândire, au renunțat la strategiile pe termen mediu și lung, le-au schimbat din mers, și nu s-au ferit să ia decizii dure dar în același timp au generat idei noi, ieșite din comun. Este practic un profil de antreprenor. Nu este neapărat o definiție pentru o corporație, de exemplu”, spune Orenstein, care a identificat trei greșeli majore de management care au făcut ca peste 27% dintre cele mai mari 304 de companii din România să încheie anul 2011 pe pierdere.
Cea mai mare greșeală comisă de managerii multor companii la începutul crizei a fost mărirea prețurilor și creșterea marjelor pentru a compensa scăderea vânzărilor. Cu prețuri mărite, fără însă o restructurare a businessului, multe dintre acestea au trecut pe pierdere sau au continuat și în 2011 să înregistreze pierderi. Au fost și companii care deși au mărit prețurile, au rămas profitabile pe termen lung datorită gradului mare de penetrare în piață și dependenței consumatorilor de produsele și serviciile acestora.renstein
O a doua greșeală majoră a constituit-o lipsa de inovație în ceea ce privește produsele, cele mai relevante exemple în acest fiind, în opinia analistului, companiile din domeniul telecomunicațiilor. Instalarea și creșterea decalajului dintre produsele acesteia și cerințele consumatorilor au generat scăderea vânzărilor și închiderea unor facilități de producție.
Cea de-a treia greșeală majoră a fost reprezentată, pentru companiile din mediul privat, de incapacitatea de a-și adapta logistica la realitățile pieței, ajungând să înregistreze stocuri nevandabile și o majorare de până la 100% a perioadei de recuperare a creanțelor de la clienții lor.
Cum s-au descurcat companiile de stat anul trecut
Cele 304 de companii private și de stat analizate au realizat în 2011 o cifră de afaceri de 109 miliarde euro (raportat la cursul mediu BNR din acel an), echivalentul a circa 88% din PIB-ul României, având 616.000 angajați – puțin peste 14% din numărul total de salariați din România, potrivit datelor INS.
În ceea ce priveste firmele de stat – cele mai mari 34 de companii, ca venituri – 25 au înregistrat profit în 2011 și nouă au fost pe pierdere. Cele 25 de companii de stat pe profit au avut anul trecut 4.000 de angajați în medie, în timp ce numărul mediu de salariați în cele nouă companii pe pierdere a fost de peste 10.000. „În cazul companiilor de stat, cauzele pierderilor sunt evidente: personal excedentar dublat de o lipsă de înțelegere și adaptare la nevoile clienților”, explică Dan Orenstein.
În schimb, în cazul companiilor private, nu există diferențe majore – în medie – între firmele cu pierderi și cele cu profit, reiese din datele colectate de analist. Cele 197 de mari companii private pe profit au avut în 2011 un număr mediu de 1539 de salariați, iar cele 73 de companii pe pierdere – 1586. „Legat de mediul privat, nu putem vorbi în niciun caz despre personal excedentar, ci despre greșeli de management, context de piață nefavorabil, precum în cazul berii, al industriei oțelului, al magazinelor de bricolaj, etc”, explică Orenstein.