CFR Călători estimează pierderi de 395 milioane de lei în 2013. Ce așteptări sunt pentru 2014
„În anul 2012, CFR Călători a înregistrat o pierdere în sumă de 992 milioane lei. Pentru anul 2013, CFR Călători are aprobat un buget de venituri și cheltuieli cu o pierdere de 400 milioane lei. Estimăm realizarea unei execuții bugetare pentru 2013 cu o reducere a pierderii până la 395 milioane lei. Pentru anul 2014, Consiliul de Administrație a elaborat și propus un buget echilibrat, fără pierderi, conform prevederilor din Planul de Administrare și Planul de Management”, au răspuns reprezentanții companiei unei solicitări MEDIAFAX.
CFR Călători a încheiat 2012 cu afaceri de 1,66 miliarde lei, venituri de 1,99 miliarde lei, cheltuieli de 2,98 miliarde lei și o pierdere de 992,2 milioane lei, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor.
„Din punct de vedere al relațiilor de transport unde se înregistrează nivele ridicate de solicitare se pot menționa cele care leagă Bucureștiul de Timișoara, Arad, Cluj, Suceava, Iași, Galați și Constanța, rutele sezoniere către destinațiile turistice importante, dar și relațiile pe care circulă trenuri de navetă în jurul marilor orașe sau platforme industriale generatoare de fluxuri de călători”, arată compania.
La finele lunii septembrie, datoriile comerciale ale companiei se ridicau la 1,27 miliarde lei, din care 80% reprezentau datorii către CFR SA, iar creanțele totalizau 209 milioane lei.
CFR Călători a înregistrat la sfârșitul anului trecut datorii totale de 1,67 miliarde lei și creanțe de 309,6 milioane lei.
Investițiile companiei, din surse proprii, au totalizat 32 milioane lei în primele 9 luni, comparativ cu 15 milioane lei în intervalul similar al anului trecut. Reprezentanții CFR Călători precizează că în 2012 și 2013 nu a beneficiat de investiții de la bugetul de stat.
Capitalul social al companiei a fost majorat recent cu 400 milioane lei, suma fiind utilizată pentru plata tarifului de utilizare a infrastructurii către CFR SA.
CFR Călători a încheiat anul trecut cu 14.028 salariați, iar numărul acestora va coborî la 13.880 la finele lui 2013.
„Reducerea de personal a avut loc în mod natural, fără disponibilizări colective, prin măsuri specifice de recalificare și reorientare profesională a angajaților”, precizează compania.
Ultima majorare a tarifelor din transportul feroviar public de călători datează din septembrie 2013.
„Prețurile biletelor au crescut diferențiat, cu până la 10% (cu o medie de 7%), măsura, prevăzută în Acordul Guvernului României cu Fondul Monetar Internațional, fiind impusă de evolutia inflației și majorarea din ultimii doi ani (ultima majorare a fost în august 2011) a unor costuri ale CFR Călători cu combustibili, energie electrică, piese, diferite materiale cu pondere mare în activitatea de transport feroviar. Întrucât legislația nu prevede un prag al indicelui cumulat al prețurilor de consum sau un interval minim de timp pentru ca tarifele din transportul feroviar de călători să se modifice, CFR Călători poate solicita o modificare a tarifelor practicate în funcție de situația economică, pe baza modificării structurii costurilor sau a condițiilor de desfășurare a activității de exploatare feroviară”, potrivit reprezentanților companiei.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat recent că a respins propunerea FMI de intrare în insolvență a unor companii cu datorii, precum CFR Marfă și CFR Călători, că așteaptă bani de la buget, dar și măsuri de rentabilizare de la manageri, în caz contrar restructurarea urmând să fie „de sus în jos”.