CFR Călători, care a majorat de la 1 septembrie cu 10% tarifele de călătorie, a atribuit, în perioada 17 iulie-13 septembrie, 50 de contracte de achiziții publice, cu o valoare finală totală de peste 36 de milioane euro (echivalentul a aproximativ 160,7 milioane lei). După ce ieri v-am arătat că CFR Călători a acordat un contract de 1,7 milioane de dolari unui offshore din Panama, azi gândul vă prezintă o anomalie a companiei: instituția condusă de Valentin Dorobanțu folosește în exces procedura negocierii pentru contractele cu valoare mare, în schimb organizează licitații pentru apă minerală și hârtie de copiator. Cum a răspuns directorul când i-am arătat lista contractelor, vedeți mai jos.
Valentin Dorobanțu, directorul general al CFR Călători, nu vede o problemă în recurgerea în mod repetat la procedura negocierii, ocolindu-se procedura licitației deschise.
„Și negocierea este o procedură legală, prevăzută în legislația achizițiilor publice. Noi am preferat negocierea pentru a mai putea trage de preț în jos”, motivează Dorobanțu, care se mândrește cu faptul că nu a existat nici un caz în care Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP) să respingă documentații de licitații organizate de CFR Călători.
„Noi am respectat legea. Amenzile sunt foarte mari, în caz de nerespectare a legislației achizițiilor publice”, ne dă asigurări și Carmen Popescu, director de achiziții în cadrul CFR Călători.
„Suntem controlați de Curtea de Conturi, ANRMAP, UCVAP, Poliția – dacă vrea, Ministerul Transporturilor – în cazul în care licitațiile trebuie avizate de minister. Pe nici o documentație de licitație nu am primit nici o sancțiune sau amendă”, se mândrește Dorobanțu.
Valentin Dorobanțu nu are o explicație pentru faptul că la majoritatea procedurilor de atribuire organizate de CFR Călători se prezintă câte o singură firmă, iar oferta ei e declarată admisibilă și ulterior câștigătoare.
El mai spune că anunțurile de licitație sunt publicate și în Jurnalul Oficial al UE. El apreciază că teoretic, anunțurile pot fi văzute de „miliarde” de firme.
„Eu ce să fac dacă nu vin (firme n.n.). Nu este vina nimăni că (la procedura de atribuire n.n.) se prezintă o singură firmă. Dar eu știu că vin multe firme. Mi-aduc aminte că m-am și speriat odată când la atribuirea unui contract pentru salubrizare au venit 10 firme”, a declarat pentrugânduldirectorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, care a ținut să adauge „vă rog să notați că noi niciodată nu plătim în avans, ci doar la livrare, mai exact în 30 de zile de la livrarea produsului achiziționat”.
Și Alexandra Gătej, președinte al Consiliului de Administrație al CFR Călători, nu vede nimic în neregulă în folosirea repetată a procedurii de tip negociere, în locul celei de licitație deschisă. „Procedura licitației cu negociere este cuprinsă în Ordonanța de urgență 34/2006 (privind atribuirea contractelor de achiziție publică n.n.)”, a declarat pentrugândulAlexandra Gătej, președinte al Consiliului de Administrație al CFR Călători.
De la 1 septembrie CFR Călători a majorat diferențiat prețul biletelor de tren, pe zone kilometrice, cu până 10%, potrivit Ordinului pentru aprobarea tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători publicat în Monitorul Oficial.
Directorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, se plânge că marile companii petroliere și băncile comerciale prezente în Româniaignoră anunțurile de intenție ale operatorului de transport feroviar de călători, la cele mai recente proceduri de atribuire neprezentându-se nicio mare companie din petrol și doar o „bancă leșinată”.
Reprezentanții CFR Călători sunt de părere că marile companii petroliere preferă să vândă motorina la pompă, nu să încheie contracte de furnizare cu CFR Călători care plătește facturile la 90 de zile.
Reprezentanții Rompetrol nu au putut fi contactați până la publicarea acestui articol.
Credit bancar, de la o „bancă leșinată„
Pe de altă parte, Doboranțu s-a plâns că nici când CFR Călători a dat anunț în SEAP că intenționează să achiziționeze servicii financiare – un credit bancar pentru refinanțarea unui împrumut – nici o bancă nu a trimis ofertă.
„Nu mai sunt bani în piață. Nu mai sunt bănci care să dea finanțări”, își explică el cauza acestui fapt, fiind imediat completat dedirectorul de achiziții, care spune că la un moment dat, când au lansat un astfel de anunț de intenție, la negociere s-a prezentat o singură bancă, „și aia leșinată”.
Pentru a atrage credite de la bănci pentru refinanțarea unor împrumuturi mai vechi, departamentul de achiziții din CFR Călători spune că a recurs la împărțirea sumelor necesare în mai multe valori mai mici.
„Legea ne permite să împărțim în sume mai mici. Hai, nu vine la 100 de milioane, dar măcar la 20-30 de milioane”, spune Dorobanțu, precizând că operatorul național feroviar de transport de călători nu a avut niciodată nici o zi de întârziere la plata ratelor la bănci.
Motorină de 10 milioane de euro
Pe 30 august, CFR Călători a atribuit prin negociere, la Bursa de Mărfuri, un contract pentru achiziția de motorină euro 4 pentru motoare Diesel în valoare de 47.989.500 lei (echivalentul a circa 10,9 milioane de euro). De remarcat că valoarea finală a contractului a fost mai mare decât cea estimată inițial cu 3,4 milioane de lei (771.250 euro).
„Se poate să fie valoarea finală mai mare decât estimarea inițială în condițiile în care eu fac prețul după cotații și cursul dolarului. Licitației trebuie să îi dau un termen, chiar dacă e la bursă, nu o fac de pe o zi pe alta. Timp în care cotația crește. Ultima dată s-a prezentat numai Oscar (Downstream n.n.)”, a precizat directorul de achiziții din CFR Călători. Popescu a explicat și cum s-a desfășurat procedura de atribuire la Bursa de Mărfuri.
„Se face procedura identică, la fel ca pentru orice procedură, se anunță Ministerul de FInanțe, prin UCVAP, doar cu partea de negociere merg la Bursă”, explică directorul de achiziții.
În acest caz, procedura de atribuire a fost negociere fără anunț de participare, compania CFR Călători justificând că este vorba de produse cotate și achiziționate la o bursă de mărfuri.
Câștigătorul, firma Oscar Downstream, controlată de omul de afaceri român Alin Niculae, are potrivit Ziarului Financiar, afaceri de peste 550 de milioane de euro din distribuția de motorină pentru marii consumatori din domenii precum transporturi, agricultură sau construcții.
Cum explică șeful CFR Călători de ce este mai bună negocierea decât licitația deschisă: Se poate îmbunătăți oferta financiară
Dorobanțu este de părere că procedura de atribuire de tip negociere este de preferat celei de licitație deschisă.
„La licitația deschisă se prezintă 4-5 furnizori și fiecare vine cu prețul lui și se alege prețul cel mai mic. La negociere cu publicare (a unui anunț n.n.) este o diferență crucială. Se poate imbunătăți oferta financiară. Respectiv in sala unde se desfășoară procedura, dvs care sunteți furnizor veniți cu o ofertă. Noi vă întrebăm dacă mai îmbunătățiți, în sensul reducerii, oferta financiară. Pe total, în medie, noi obținem reduceri de 8-10% față de ultimul preț, față de prețul ofertat”, declară Dorobanțu, precizând că la licitația deschisă oferta este „fermă și nemodificată”.
„Noi, ca autoritate contractantă, avem dreptul să facem licitație deschisă, licitație restrânsă și negociere cu publicare (a unui anunț n.n.). Fără publicare este o excepție. Toate negocierile fără publicare nu știu dacă au depășit 10% din valoarea contractului”, ne explică Carmen Popescu.
Pe de altă parte, Dorobanțu spune că autoritatea contractantă are dreptul potrivit legii să încheie un contract cu o valoare cu până în 10% mai mult decât valoarea estimată.
De ce au fost făcute licitații doar pentru apă minerală și hărtie de copiator
Întrebat de ce din cele 50 de contracte atribuite în ultimele două luni, licitație deschisă a fost organizată doar în puține cazuri, precum achiziția de apă minerală și hârtie de copiator, șefii CFR Călători spun că în acest caz este vorba de marfă fungibilă. În plus, licitațiile pentru apă și hârtie au fost organizate de direcțiile regionale ale CFR Călători.
„La licitație deschisă mă obligă legislația să public valoarea estimată. Onor ofertantul o citește și vede că ne-am estimat 3 lei. Este simplu să împarți la 3 bucăți și vede că prețul pe bucată este 1,5 lei. Atunci el vine eventual cu 1,49. La negociere se deschid plicurile de calificare, se verifică calificarea, cei care s-au calificat intră în anumită ordine. Și incepe negocierea prețului. Dacă sunt 2-3 ofertanți, scade prețul. Unde e piață restrictivă, de material rulant, câți să vină? Doar 2-3 firme. La salubrizare vin mai multe firme”, spune Popescu.
Contract de 237.715 euro pentru automate de bilete
Pe lista contractelor atribuite de CFR Călători se află și un contract câștigat de firma Informatica feroviară și care are o valoare de 237.715 euro, fără TVA, pentru cumpărarea a 25 de automate de bilete care au implementată soluția de vânzare xSellKiosk și servicii de mentenanță.
Informatica Feroviară SA, firmă cu sediul în București, care a fost inființată la 1 noiembrie 2002, ca filiala a Companiei Nationale de Cai Ferate, a fost de altfel și singura care a depus ofertă care a fost declarată și admisibilă.
Între cele 50 de contracte atribuite de CFR Călători în perioada analizată de gândul, se află mai multe contracte pentru salubrizare a vagoanelor, reparații planificate sau neprevăzute.
Astra Vagoane Călători, contracte de milioane de euro
Astra Vagoane Călători a fost declarat câștigător al mai multor contracte importante de furnizare pentru CFR Călători.
De exemplu, pentru un contract de „servicii de reparație planificată tip RTG, înlocuire osii ax uzate complet sau defecte la osiile montate, înlocuire discuri frână uzate complet sau defecte la osiile montate la vagoanele de călători pentru trafic intern și international”, CFR Călători va plăti 15.384.000 lei.
CFR Călători a primit și de această dată o singură ofertă, cea a Astra Vagoane Călători, care a fost declarată admisibilă. Tipul procedurii a fost tot negociere, criteriul de atribuire fiind prețul cel mai scăzut.
De remarcat că în urma „negocierii”, valoarea contractului a crescut de la 14.758.000 lei, fără TVA, cât era estimarea inițială a valorii contractului, la 15.384.000 lei.
Un alt contract a fost cel pentru « servicii de transmisie date în reteaua VPN ORANGE pentru sistemele electronice de emitere a legitimațiilor în trafic intern (xSELL) si international (RT-RTT)”.
Contractul a fost acordat prin negociere fără anunț de participare.
Justificarea alegerii procedurii de negociere fără publicarea prealabila a unui anunt de participare este simplă: „Lucrările / produsele / serviciile pot fi furnizate numai de un anumit ofertant, din motive tehnice”
Valoarea acestui contract a fost de 326.280 euro și a fost câștigat de Orange România.
Șefii CFR Călători: Obiectiv, reducerea pierderilor
„Obiectivul principal pentru anul 2013 al noii conduceri a CFR Călători este legat de reducerea pierderilor companiei față de anul 2012. În acest sens, măsurile, luate de către administrație pe primele 6 luni ale anului 2013, au dus la diminuarea pierderilor de la 200 milioane lei semestrul I 2012 la 139 milioane semestrul I 2013, în scădere cu 61 milioane lei față de aceeași perioadă a anului trecut”, se arată într-un comunicat recent al CFR Călători.
Comunicatul arată că acest rezultat este de natură să contribuie în mod semnificativ la îmbunătățirea echilibrului financiar al companiei și este un obiectiv asumat prin Planul de Administrare șiPlanul de Management aprobate de către acționarul unic.
„Reducerea pierderilor a fost posibilă prin efectul cumulat al unui pachet de măsuri între care cele mai importante sunt: reconfigurarea activității prin reducerea unor linii neprofitabile și cu slabă productivitate, care înregistrau pierderi istorice semnificative, reducerea consumului de motorină cu aproximativ 800tone/lună față de 2012 cu implicații directe în reducerea costurilor de exploatare, reducerea cheltuielilor cu personalul prin scăderea numărului de angajați de la 14028 în 2012 la 13891 în 2013 fără concedieri colective și în condițiile integrării unor filiale”, conchide comunicatul.