Proprietarii de mașini electrice trebuie să scoată sume consistente din buzunar pentru a putea circula cu ele, mai ales în contextul scumpirii energiei.
Mașinile electrice au devenit mai scumpe în exploatare din cauza majorării prețurilor. Mai mult, dacă până recent, la marile supermarketuri încărcarea se putea face gratuit, lucrurile s-au schimbat în toată Europa, scriu jurnaliștii de la Știri de Cluj.
Proprietarul unei mașini electrice a spus că nu mai încarcă acasă. „Nu, deocamdată nu, e vorba de plafonul ăla, și ăla nu îmi place, lucrurile se vor schimba, am înţeles că vor apărea modificări și că multe dintre chargerele care sunt acum gratuite nu vor mai fi gratuite. Vor avea totuși un preț promoțional”, a spus el.
Potrivit sursei citate, facturile proprietarilor de mașini electrice care pot să încarce acasă au crescut foarte mult și ajung să opteze pentru stațiile publice, unde prețul unui kilowatt se încadrează între 1,5 și 2,5 lei.
În general, o mașină complet electrică are un consum mediu de 25 de kw la suta de km. Astfel, la o estimare de 1.000 de kilometri lunar, proprietarul are nevoie de 200 de kw. În acest context, dacă încărcarea se face acasă, proprietarul mașinii depășește plafonul lunar compensat și preșul crește mult, conform sursei citate.
La o estimare de 1.000 km / lună deci 200 kW / lună, la un preț al unui kWh ce variază între 1,5 lei și 2,5 lei, prețul total, pe lună, variază între 300 de lei și 500 de lei.
Conform statisticilor Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), parcul auto național era format, la 31 decembrie 2021, din 9.661.483 vehicule, de la mopede la tractoare și remorci, dintre care 7.611.039 autoturisme. Din total, în București erau 1.535.310 vehicule, de la mopede la tractoare și remorci, dintre care 1.227.038 La 31 decembrie 2020 erau 8.065.868 de deținători de permise de conducere, potrivit datelor DRPCIV.
Înmatriculările de autoturisme, în România, au crescut cu 36%, în primele patru luni din 2022, faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce versiunile „electrificate” au înregistrat un salt de 131,1%, arată datele în luma mai de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), citate de Știrile TVR.
Autoturismele „verzi” (electrice 100%, hibrid pluh-in şi full hybrid) deţin, după primele patru luni ale acestui an, o cotă de piaţă de 19,7%, care depăşeşte cu 4,4% şi 1.644 unităţi cota deţinută de motoarele diesel. În acest context, achiziţiile de maşini ecologice s-au dublat (+131,1%), comparativ cu aceeaşi perioadă din 2021, marjă în care autoturismele full electrice au consemnat un salt de 487,4%, iar cele plug-in hybrid de 159,5%.
Primele cele mai vândute cinci modele de autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 1.458 de unităţi, Tesla Model 3 (cu 235 de unităţi), Hyundai Kona (171), Renault Zoe (106) şi Volkswagen e-UP! (95).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 119 unităţi (+221,6% de la an la an), urmată de Mercedes Benz GLE (96 unităţi, +220%), Hyundai Tucson (87 de unităţi), Mercedes Benz GLC (79 de unităţi, +97,5%) şi Renault Captur (70 de unităţi, +32,1%).
De asemenea, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primele trei locuri Toyota Corolla – cu 617 de unităţi (+9,2% faţă de 2021), Toyota C-HR (579 unităţi, +5,9%) şi Toyota RAV4 (400 unităţi, +9,6%, conform sursei citate.