Prima pagină » Economic » China vrea să reducă numărul de mașini din opt orașe. Cât a ajuns să coste o plăcuță de înmatriculare la licitații

China vrea să reducă numărul de mașini din opt orașe. Cât a ajuns să coste o plăcuță de înmatriculare la licitații

China vrea să reducă numărul de mașini din opt orașe. Cât a ajuns să coste o plăcuță de înmatriculare la licitații
Guvernul chinez ar intenționa să restricționeze achiziționarea de autoturisme în alte opte orașe pentru a reduce gradul de poluare, scrie Financial Times. În prezent, astfel de măsuri au fost luate în patru orașe, printre care Beijing și Shanghai, unde șoferii plătesc până la 12.700 de dolari pentru o plăcuță de înmatriculare sau așteaptă câțiva ani de zile pentru a o primi.

Guvernul chinez ar intenționa să restricționeze achiziționarea de autoturisme în alte opte orașe pentru a reduce gradul de poluare, scrie Financial Times. În prezent, astfel de măsuri au fost luate în patru orașe, printre care Beijing și Shanghai, unde șoferii plătesc până la 12.700 de dolari pentru o plăcuță de înmatriculare sau așteaptă câțiva ani de zile pentru a o primi.

Măsura ar duce la plafonarea vânzărilor într-una dintre cele mai dinamice piețe auto din lume, avertizează Asociația Producătorilor de Automobile din China (APAC).

Restricțiile s-ar traduce prin scăderi anuale de circa 400.000 de mașini, peste 2% din volumul total al vânzărilor, ceea ce ar avea un impact negativ asupra creșterii economice din China, susține APAC.

China, cea mai mare piață auto din lume, cu vânzări anuale de circa 15 milioane de autoturisme, este o piață cu o miză mare pentru industria de automobile de la nivel global, având în vedere scăderea susținută a vânzărilor de mașini de pe alte piețe, precum cea europeană.

Patru orașe din China, printre care Beijing și Shanghai, au introdus deja controale la vânzările de mașini noi pentru a reduce poluarea și aglomerația. În Shanghai, plăcuțele de înmatriculare sunt vândute la licitații, la prețuri care ajung la circa 12.700 de dolari. În Beijing, cei care vor o plăcuță nouă de înmatriculare au de așteptat chiar și ani de zile.

Reprezentanții APAC au avertizat că măsura ar putea duce la revolte sociale.

„Aceste politici restrictive au distrus visele oamenilor de rând de a deține o mașină și sunt abuzive la adresa drepturilor cetățenilor”, au arătat constructorii într-un comunicat.

Următoarele orașe vizate de măsurile de reducere a poluării sunt Tianjin, Shenzhen, Hangzhou, Chengdu, Shijiazhuang, Chongqing și Qingdao.

Totodată, analiștii susțin că politicile restrictive îi dezavantajează în special pe producătorii chinezi, deoarece persoanele care au veniturile necesare pentru a-și permite să plătească plăcuțele de înmatriculare preferă mașinile străine și scumpe.

Vânzările de autoturisme din China ar putea ajunge la 22 de milioane de mașini anual până în 2020, având în vedere că în prezent există 52 de mașini la 1.000 de locuitori, o zecime din media europeană, apreciază experții de la agenția McKinsey.

 

Citește și