CIFRELE consumului de Crăciun. Românii beau zeci de milioane de litri de vin
Ca în fiecare an, perioada sărbătorilor înseamnă creșterea consumului de alimente și băuturi alcoolice. Specialiștii estimează că, în zilele de Crăciun și în perioada de după, până la Sfântul Ion, românii consumă între 30 și 40 de milioane de litri de vin. De asemenea, ei cumpără din magazine mai multă carne și mai multe preparate din carne comparativ cu restul anului.
Astfel, cei care au făcut cumpărăturile pentru mesele de Sărbători în hipermarketurile din țară au plătit pentru o sticlă cu vin de 0,75 litri între 7,73 lei și 23,24 lei, în funcție de sortimentul dorit, potrivit ofertelor afișate în magazinele marilor lanțuri de retail. Prețul unei sticle de vin de 1,5 litri ajunge până la 63,09 lei.
O sticlă de șampanie de 0,75 litri pentru Revelion poate fi cumpărată din marile magazine cu 245,99 de lei, iar una de 1,5 litri poate costa chiar și 400 de lei.
În preajma Crăciunului, spata de porc cu os se vindea cu prețuri cuprinse între 11,89 lei/kg și 13,49 lei/kg, iar kilogramul de fleică poate costa între 13,99 lei și 16,19 lei.
FOTO: Octav Ganea/Mediafax Foto
Românii care și-au cumpărat din hipermarketuri tobă pentru masa de sărbători au scos din buzunar între 2,58 lei/100 de grame și 2,75 lei/100 de grame, iar pentru un kilogram de cârnați din carne de porc au plătit la casă între 13,99 lei și 14,99 lei.
În marile lanțuri comerciale se găsesc și preparate tradiționale, precum piftia și sarmalele. Astfel, cei care nu au vrut să gătească au putut cumpăra sarmale din carne de porc, în medie, cu 19 lei/kg sau piftie cu prețuri cuprinse între 1,9 lei/100 de grame și 2,19 lei/100 de grame.
Românii consumă anul acesta „alte vinuri pe alte plaiuri”
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă, românii vor consuma între 30 și 40 de milioane de litri de vin, iar vânzările de băuturi alcoolice vor crește de Crăciun cu 50% față de luna noiembrie a acestui an, potrivit estimărilor realizate de Romulus Dascălu, președintele Organizației Patronale a Industriei Alcoolului și Băuturilor Alcoolice „Garant”.
„Nu este mai mult decât anul trecut fiincă am înțeles că nu se mai întorc la fel de mulți români de sărbători acasă. Probabil consumă alte vinuri pe alte plaiuri”, a declarat pentru gândul Dascălu.
El a mai menționat, de asemenea, că românii consumă mai mult vin în preajma Crăciunului și a Revelionului decât în perioada sărbătorilor pascale și că, de această dată, vinurile albe nu se vor afla pe masa multora dintre ei. „Se consumă în special vinurile roșii, în proporție de 60%”, a adăugat președintele „Garant”.
Ce fel de șampanie vor alege românii de Revelion
Dascălu mai spune că în perioada sărbătorilor de iarnă șampania consumată va fi în proporție de 90% de producție românească. „Sunt branduri de șampanie românești foarte bune. în general, se beau șampanie și vinuri spumante românești pentru că sunt mai ieftine decât cele străine”, a explicat el.
FOTO: Silviu Matei/Mediafax Foto
Consumul de șampanie din străinătate, precum cea franțuzească, spaniolă sau italienească este, în prezent, foarte scăzut în România, potrivit spuselor președintelui „Garant”.
Evoluția consumului de băuturi alcoolice. Dascău: „Își cumpără lumea whiskey, dar nu ca în 2005 – 2006”
Românii vor cumpăra în acest sfârșit de an mai puține băuturi alcoolice tari, comparativ cu anii anteriori, motivul fiind lipsa banilor. „La acest tip de băuuturi diferența dintre 2005, 2006 și chiar 2007 și 2011-2012 este de 50%, din cauza taxelor foarte mari și a crizei”, este de părere Dascălu. „Își cumpără lumea whiskey, dar nu ca în 2005 – 2006”, a mai adăugat el, menționând că o evoluție similară se observă și în cazul ginului și al vermutului. O alternativă la tăriile comercializate în magazine sunt băuturile tradiționale, precum țuica sau palinca, produse în casă. „Consumul s-a transformat în autoconsum. Cei de la țară nu dau bani pe nimic”, a concluzionat președintele Organizației Patronale a Industriei Alcoolului și Băuturilor Alcoolice.
Vânzările de carne cresc de sărbători cu 20%
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă, românii cumpără mai multă carne decât în alte perioade ale anului. „Se estimează că vânzările de Crăciun și de Anul Nou vor crește cu până la 20% față de restul anului”, a declarat pentru gândul Sorin Minea, președintele Romalimenta.
FOTO: Silviu Matei/Mediafax Foto
Minea susține însă că estimările privind consumul de carne de porc în această perioadă este dificil de realizat pentru că țara noastră are o caracteristică aparte. „România are o caracteristică specială, 60% dintre porci sunt în gospodăriile populației”, ne-a explicat președintele Romalimenta.
El a subliniat și faptul că în ceea ce privește carnea și preparatele din carne, vânzările nu sunt mai mari decât cele înregistrate anul trecut.
În luna decembrie a anului trecut în România au fost sacrificate peste 1,6 milioane de porcine, cu o greutate totală de aproape 143.000 de tone, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Dintre acestea, doar circa 350.000 de capete au fost sacrificate în unități specializate, diferența reprezentând numărul de sacrificări din gospodăriile populației, respectiv de 1,25 milioane de capete.
Într-o lună „normală”, numărul sacrificărilor de porcine este de circa patru ori mai mic decât în decembrie. În octombrie anul acesta, de exemplu, au fost sacrificate aproape 400.000 de porcine, în greutate totală de aproape 33.000 de tone.