„Din cele 10 societăți autorizate să practice asigurări RCA un număr de 5 societăți, Allianz-Țiriac, Astra, City Insurance, Euroins și Generali, cu o cotă de piață de 52,6%, au transmis deja autorității aceste notificări. Modificările au vizat în mare parte reducerea încărcării pentru tineri, urmărindu-se atingerea unui nivel similar practicii europene, care arată utilizarea unor prime pentru tineri de până la de 2,2 ori mai mari decât categoria majoritară, comparativ cu un nivel de 5 ori mai mare constatat anterior”, se arată într-un comunbicat al ASF remis MEDIAFAX.
ASF a prelungit până la sfârșitul lunii februarie termenul până la care asigurătorii pot revizui și retransmite notificările privind tarifele de primă RCA.
ASF a modificat în luna ianuarie câteva prevederi ale Normei 23/2014 privind asigurarea RCA, lăsând astfel libertatea societăților de asigurări să își optimizeze portofoliile pentru a diminua diferențele înregistrate între tarifele de primă pe diverse categorii de vârstă, se mai spune în comunicat.
„Astfel, a fost abrogat alineatul 1 al articolului 21, care era cel mai frecvent invocat de asigurători ca sursă de stimulare a creșterii prețului polițelor RCA. Acesta stipula obligația asigurătorilor de a stabili tarife de primă RCA astfel încât să fie acoperite toate angajamentele ce decurg din încheierea contractelor de asigurare pe acest segment”, se mai arată în comunicat.
În România, dintr-un număr total de 3,111 milioane de polițe RCA pentru persoane fizice, în vigoare la 31 decembrie 2014, 47.987 de polițe erau aferente șoferilor sub 25 de ani, reprezentând 1,54% din total.
„O stabilizare a tarifelor RCA trebuie însă corelată și cu rezolvarea dezechilibrelor existente în piața de asigurări, în primul rând în piața RCA”, se menționează în comunicat.
Ponderea șoferilor cu vârsta de până la 30 de ani vinovați de producerea accidentelor rutiere grave a fost de 37,4% în 2013, comparativ cu 22% în cazul celor între 31 și 39 ani și 17,9% pentru cei între 40 și 49 de ani, potrivit datelor Poliției Rutiere, citate de asociația asigurătorilor (UNSAR).
„În România, cele mai recente statistici oficiale ale Poliției Rutiere arată faptul că 37,4% dintre șoferii vinovați de producerea accidentelor rutiere grave în anul 2013 sunt încadrați în categoria de vârstă 16 – 30 de ani. Aceleași statistici arată că tinerii dețin o pondere de mai puțin de un sfert în totalul posesorilor de permise de conducere, respectiv de 23,9%”, se arăta într-o analiză realizată de UNSAR la finele lunii ianuarie.
Statisticile Poliției mai arată că, în medie, 14 din 10.000 de posesori de permise de auto tineri (18-30 ani) au produs accidente grave, dublu față de media de 7 din 10.000 posesori de permise cu vârsta de peste 30 de ani.
Potrivit ASF, din cele 11 societăți autorizate la nivelul anului 2014, primele trei dețin o cotă de piață cumulată de peste 50%, iar două societăți cu probleme financiare grave (Astra și Carpatica Asig – n.r), aflate în regim de supraveghere, dețin 32% din piață.
Rata combinată a daunalității – raportul dintre cheltuielile cu daunele plus rezervele de daună și încasările din vânzarea de asigurări – pe segmentul RCA a depășit 100% în ultimii cinci ani, respectiv 110% în 2010, 127% în 2011, 118% în 2012, 120% în 2013 și 111% în 2014.
Astfel, pentru fiecare leu subscris din polițe RCA, asigurătorii au plătit daune mai mari de 1 leu.
Despăgubirile plătite pentru vătămări corporale și deces au reprezentat 25% din totalul despăgubirilor achitate și aproximativ 42% din valoarea totală a rezervei de daună avizată.
În 2014, ASF primit aproape 9.000 de petiții RCA/Carte Verde, însumând 70% din total petiții, din care aproape 75% au fost rezolvate favorabil.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este instituția care autorizează, reglementează, supraveghează și controlează entitățile care activează pe piața financiară non-bancară din România.
Instituția a fost înființată în aprilie 2013 prin preluarea si reorganizarea tuturor atribuțiilor și prerogativelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) și Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP),