Cine este ANA, care va avea pe mână 3 miliarde de euro. Dan Șova: Numirea șefului ANA va reveni premierului

Publicat: 25 07. 2013, 14:05
Actualizat: 20 03. 2019, 22:09

Pentru construcția de autostrăzi, România ar putea avea la dispoziție în perioada 2014-2020 fonduri europene nerambursabile de 3 miliarde de euro, a declarat miercuri Dan Șova, ministrul delegat al Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS).

Instituția care va gestiona aceste fonduri va fi Autoritatea Națională de Autostrăzi (ANA), care va începe să funcționeze efectiv din 2014 și va fi o „instituție independentă”. Numirea și revocarea șefului noii autorități vor reveni premierului Victor Ponta, a precizat Dan Șova, care a ținut să precizeze că ANA va funcționa „în coordonarea, nu sub autoritatea DPIIS”.

Astfel România va avea o autoritate al cărei obiect de activitate va fi supravegherea construcției și întreținerii autostrăzilor.

La finele anului trecut, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, coordonat de ministrul delegat Dan Șova, a fost autorizat de Guvern să ceară în adunarea generală a acționarilor a CNADNR divizarea societății în două noi companii naționale, respectiv Compania Națională de Autostrăzi, prezentată ulterior ca Autoritatea Națională de Autostrăzi, și Compania Națională de Drumuri. Autoritatea Națională de Autostrăzi va funcționa sub autoritatea acestui nou departament, iar Compania Națională de Drumuri va fi organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

Autoritatea Națională de Autostrăzi (ANA) se va ocupa doar de autostrăzi, iar compania de drumuri se va ocupa doar de drumurile naționale. Din 2020, România va avea doar autostrăzi și drumuri regionale, nu drumuri naționale, potrivit ministrului delegat Dan Șova.

Efectul regionalizării: Compania de Drumuri se va împărți în mai multe companii regionale

El a adăugat că noua autoritate se va ocupa de autostrăzile care vor fi construite din 2014, cu banii din alocarea financiară din 2014-2020. „Autostrăzile construite pe alocarea din cadrul financiar 2007-2013 vor rămâne la compania națională ce există astăzi până se va finaliza construcția și plata lor. Apoi aceste autostrăzi vor trece la ANA”.

„În 2-3 ani, toate autostrăzile vor trece la ANA și vom avea o autoritate ce se va ocupa doar de autostrăzi și una care se va ocupa doar de drumurile naționale, care se vor transforma în drumuri regionale.  Acesta este modelul european”, a precizat Șova.

Șova a explicat că ANA va avea la dispoziție fondurile europene pentru autostrăzi corespunzătoare cadrului financiar multianual 2014-2020.

„Pentru autostrăzi, pe alocarea 2014-2020 vor fi disponibile 3 miliarde de euro. Dacă o să se și dea acești bani. Urmează negocierea”, a admis ministrul delegat.

Cifra este mai mică decât cea pe care Șova o amintea în urmă cu câteva luni. În luna aprilie, prezent la televiziunea publică, Dan Șova declara că „în perioada 2014-2020, maximul de finanțare europeană pentru autostrăzi va fi între 3,5 și 4 miliarde de euro. Din acești bani poți să iei până la 85% pentru un tronson. Pe alocarea financiară 2014-2020 putem discuta de Iași -Târgu Mureș, Iași- Bacău -Brașov, de Coridorul IX Ploiești- Iași -Ungheni (sau Albița), sau de Ploiești-Alexandria-Craiova -Calafat”, a detaliat Șova în aprilie.

Șeful DPIIS a precizat că în momentul regionalizării, Compania Națională de Drumuri, care va fi organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, va fi împărțită în mai multe companii regionale.

În Europa sunt autorități separate de autostrăzi și separate de drumuri naționale.

Ce salarii vor avea angajații de la ANA

Salariile angajaților din cadrul ANA nu vor diferi de cele ale angajaților din Ministerul Transporturilor, crede Șova.

„Azi s-a discutat la Ministerul Finanțelor despre salarizarea personalului. Aproximativ 20% din angajații ANA vor lucra cu fonduri europene. Dacă la mine la Departamentul de proiecte salariile sunt între 11 și 22 de milioane de lei (vechi), sunt alte ministere unde salariile sunt până la 33 de milioane de lei (vechi). Așa o să aibă și la ANA”, a explicat Șova, adăugând că angajații care vor lucra cu fonduri europene vor beneficia de sporuri.

Cel mai mare spor pentru cei ce lucrează cu fonduri europene este de 75% din salariu. La CNADNR, cel mai mare spor pentru cei ce lucrează cu fonduri europene este de 20% din salariu.

Întrebat când va începe ANA să lucreze la construirea de autostrăzi, Șova a răspuns că din 2014.

Ponta a precizat recent că după ce ordonanța pentru înființarea Autorității Naționale de Autostrăzi, prin divizarea actualei Companii Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), va trece de Guvern, la CNADNR urmează să fie numit un manager privat.

România va beneficia de la UE în perioada 2014-2020 de fonduri nerambursabile în valoare de 40 miliarde de euro.