Cine este interesat să preia CFR Marfă. Ministrul Transporturilor a relaxat condițiile impuse investitorilor
Aceleași două companii, respectiv OmnTRAX și GFR, și asocierea Transferoviar Grup – Donau-Finanz GmbH & Co KG au depus, pentru a doua oară, documentele de participare la privatizarea CFR Marfă, a anunțat joi Ministerul Transporturilor.
Joi a fost ultima zi de depunere a documentelor de participare la cea de-a doua tentativă de privatizare a CFR Marfă, obiectiv de care depinde încheierea acordului cu Fondul Monetar Internațional (FMI) precum și semnarea unui viitor program de finanțare.
Având în vedere că procesul de vânzare a pachetului majoritar CFR Marfă a fost întârziat, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a precizat că joi se vor parcurge mai multe etape și anume atât depunerea ofertelor cât și analiza preliminară și stabilirea listei scurte.
„Comisia va lucra până la ora 24, dacă este nevoie, ca să finalizăm luni procedura. Noi dorim și sperăm din toată inima să reușim ca termenul final, cel de 20 iunie, să fie în continuare respectat chiar dacă au fost toate aceste întârzieri nedatorate nouă”, a spus miercuri Fenechiu, precizând că au fost cumpărate trei caiete de sarcini pentru privatizarea CFR Marfă.
Condiții mult relaxate pentru potențialii investitori
Pentru a se asigura că privatizarea CFR Marfă nu se va derula precum cea de la Oltchim, guvernul a impus o serie de condiții pentru selectarea potențialilor investitori.
Aceste condiții au fost însă înlesnite pe parcursul procesului de privatizare.
Astfel, dacă la demararea procesului companiile interesate de preluarea transportatorului de stat trebuiau să aibă o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro, suma a fost redusă la 20 de milioane de euro.
Prețul de pornire al licitației este de circa 180 de milioane de euro. Investitorii calificați vor trebui să constituie o garanție de 10 milioane de euro în favoarea Ministerului Transporturilor.
Care sunt companiile interesate de CFR Marfă
♦ OmniTRAX din Denver, Colorado, este unul dintre cei mai mari operatori privați de transport de marfă pe linii scurte de cale ferată.
Compania operează pe 15 astfel de linii în Statele Unite și în Canada, activând totodată și pe alte segmente precum întreținerea locomotivelor sau servicii de terminal intermodal (inclusiv transferul de marfă din vagoane în camioane). Totodată, OmniTRAX operează Portul Churchill din provincia canadiană Manitoba. Compania a fost înființată în 1993 de către investitorul imobiliar Pat Broe.
♦ GFR este principalul competitor al CFR Marfă pe piața locală, fiind al doilea cel mai mare transportator feroviar de marfă din România. Compania face parte din grupul Grampet controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.
GFR a avut în 2011 o cifră de afaceri de peste 179,5 milioane de euro și un profit de 6,8 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Compania a depus totodată o ofertă pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă din Bulgaria.
Grupul Grampet, din care fac parte GFR, compania de reparații de vagoane Remar Pașcani cu afaceri de 18,6 milioane de euro și profit de peste 140.000 de euro în 2011, Reva Simeria care se ocupă cu construcția și repararea de material rulant, având afaceri de 13,7 milioane de euro și un profit 1,2 milioane de euro în 2011, și compania de turism Turist Semenic.
În total, grupul Grampet asigură locuri de muncă pentru circa 9.000 de salariați, fiind un angajator de o talie similară cu CFR Marfă.
♦ Asocierea Transferoviar Grup și Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria
Transferoviar Grup a fost înființat în 2003 de către omul de afaceri Călin Mitică. Compania are ca domeniu de activitate serviciile de transport și logistică feroviară, manevra feroviară de marfă, gestionarea de infrastructură feroviară precum și construcția de căi ferate, drumuri și autostrăzi. Grupul a intrat în 2010 pe piața transportului feroviar de călători.
Transferoviar Grup a avut în 2011 o cifră de afaceri de 206,9 milioane de euro și un profit de 3,1 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Finanțelor.
Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria este un fond austriac de investiții care administrează active în valoare de 2 miliarde de euro în domenii precum managementul activelor, investiții, fuziuni și achiziții, restructurări și dezvoltarea rezidențială. Compania este de asemenea implicată în procesul de privatizare al transportatorului bulgar de marfă, BDZ Freight Services.
Situația financiară a CFR Marfă
Relu Fenechiu a precizat miercuri că situația financiară a CFR Marfă „nu e cea mai roz”.
Compania are datorii de 400 de milioane de lei către furnizori.
În ultimele zile CFR Marfă ar fi încercat să vândă 2.000 de vagoane la fier vechi. Cu toate acestea, suma primită pentru un vagon vechi nu depășește „câteva milioane”, a precizat Fenechiu.
Potrivit oficialului, dacă toate vagoanele CFR Marfă ar fi vândute, suma maximă care s-ar putea obține ar fi de o sută de milioane euro.