Marc Lore a înființat Jet, un startup de comerț electronic foarte ambițios, care încearcă să concureze cu Amazon.com. Joi, compania a lansat o versiune privată beta, destinată primilor 10.000 de clienți, o mică parte din cei 360.000 de clienți înscriși la începutul drumului. Lore dorește să ofere prețuri mai bune decât Amazon.com, cel mai mare web retailer din lume, scrie theverge.com.
Anterior, Lore a înființat compania Quidsi, care a devenit un retailer online important, colaborând cu Diapers.com și Soap.com. Drept răspuns, Amazon a inițiat un război al prețurilor, reducându-le până la punctul în care a înregistrat pierderi. Lore a primit o ofertă de preluare și investitorii l-au încurajat să renunțe la afacere. A acceptat prețul de 545 milioane dolari și apoi a lucrat doi ani pentru Jeff Bezos, fondatorul Amazon.com.
Înfrângerea a fost dureroasă, dar experiența l-a călit pe Lore, care a avut ideea să înființeze un nou model de startup de e-commerce. Jet dorește să se concentreze asupra costurilor, nu a proximității. Consumatorii plătesc 50 de dolari pe an pentru un abonament și în schimb au acces la produse cu prețuri preferențiale. Lore spune că un client poate economisi, în medie, 200 de dolari pe an. „Prețul reprezintă o ocazie uriașă, nimeni nu s-a gândit la caracterul inovator al acestei idei”.
Cum reușește Jet să „revoluționeze” tradiția prețurilor? Primul răspuns este reprezentat de modelul de abonare. Clienții plătesc pentru avantaje precum o livrare rapidă și produse digitale. „Prețul este din start redus cu 6-8%, deoarece nu avem profit din vânzare”, spune Lore. Dacă un client comandă același produs, cum ar fi filtrele de apă, poate alege să nu le mai returneze și prețul este mai mic. Dacă acesta folosește cardul de credit, Jet îl ajută să economisească, deoarece nu mai percepte taxe suplimentare.
Al doilea aspect important legat de Jet este sistemul „Smart Card”. „În lumea fizică, companiile vând mai puține produse și le fac mai mari, apoi le lasă pe paleți, încercând astfel să-și reducă costurile. În online, nu limitezi nimic, oamenii aleg prețurile cele mici de livrare”, explică Lore.
Procesul necesită unii algoritmi și Jet adaugă la toată această „rețetă” un joc, prin care îi răsplătește pe clienți, pe măsură ce aceștia „vânează” discounturile. Un asemenea sistem trebuie să se adreseze unui număr mare de clienți, pentru a fi eficient. Lore a beneficiat de o finanțare de 220 milioane de dolari înainte de a-și lansa compania. Antreprenorul susține că business-ul său se opune actualei evoluții a comerțului online. „Conturi premium, bine, ce urmează? Livrarea cu dronele, bine, ce urmează?”, se întreabă Lore.
Acesta s-a declarat sceptic față de startup-urile care oferă livrări de alimente la domiciliul clienților. „Companiile îi ademenesc pe clienți cu tot mai multe servicii. Aceștia au bani de cheltuit. Totuși, piața este relativ mică, în contextul pieței de retail din SUA”, spune Lore, care a experimentat în trecut cu startup-ul său Quidsi.
„Startup-urile pot evolua mai rapid ca niciodată. Poți obține imediat niște bani. Dar apoi ajungi la saturație”, explică Lore. „Avem 50% din piața livrării de scutece din New York și 60% din piața din San Francisco. Încotro mergem? Pentru a penetra restul pieței din SUA, avem nevoie de alte prețuri. Numărul celor care vor să cheltuiască bani pentru a economisi bani este mult mai mare decât în trecut”.