Prima pagină » Economic » Cine se bate pentru CFR Marfă. Lista celor care vor să cumpere una dintre cele mai importante companii din România

Cine se bate pentru CFR Marfă. Lista celor care vor să cumpere una dintre cele mai importante companii din România

Bătaia pentru CFR Marfă se va da între două companii și o asociere de două firme, după ce în ultimele luni autoritățile s-au lăudat cu zeci de "pretendenți" interesați de privatizarea transportatorului de stat.

Autoritățile au deschis joi plicurile cu documentele de participare la licitația CFR Marfă. Bătălia se va da între două companii și o asociere de două firme, după ce în ultimele luni autoritățile s-au lăudat cu zeci de „pretendenți” interesați de privatizarea transportatorului de stat. Mai mult, companiile au depus documentele de participare pe ultima sută de metri, după ce termenul a fost amânat cu două săptămâni.

Chiar și cu înlesniri ale condițiilor de înscriere la licitație, „investitorul strategic” care va avea misiunea de a relansa activitatea companiei de stat va fi ales din rândul competitorilor locali ai CFR Marfă, în concurs aflându-se și un fond de investiții din Austria și o companie feroviară din Statele Unite.

Premierul Victor Ponta a dat asigurări că investitorii inscriși în cursa pentru CFR Marfă sunt serioși.

„Mă aștept ca oricare dintre cei trei – pentru că am cerut date, este vorba de investitori serioși – am încredere ca oricare dintre cei trei trei să aibă capacitatea de a implementa o strategie pe termen mediu și lung de eficientizare a companiei, păstrare a locurilor de muncă și creșterea competiției pe piața internă și pe piața directă”, a precizat Ponta miercuri seara.

Miercuri a fost termenul limită pentru depunerea documentației de participare la etapa de precalificare pentru privatizarea companiei. Un consorțiu format dintr-o companie românească și un fond de investiții austriac a confirmat la scurt timp după ora prânzului participarea la procesul de licitație.

Contactat de gândul la un sfert de oră după expirarea termenului, Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că au fost depuse două oferte. Fenechiu, care se aflase în șediță de guvern până la acea oră, a precizat ulterior că este vorba despre trei oferte.

„Toate cele trei oferte au fost depuse astăzi (miercuri n.r.) în termenul corect, înainte de ora 16:00”, a confirmat Fenechiu miercuri seara pentru gândul. Întrebat de ce companiile au așteptat până în ultimul moment, ministrul a precizat că este o practică obișnuită ca ofertele să fie depuse în ultima zi.

La jumătatea lunii aprilie, ministrul Relu Fenechiu vorbea despre 12 companii „foarte puternice din Europa” interesate de CFR Marfă, dând totodată asigurări că nu se va repeta situația de la Oltchim deoarece s-au impus condiții stricte de participare la licitație.

Cine sunt companii interesate de privatizarea CFR Marfă

  • OmniTRAX din Denver, Colorado, este unul dintre cei mai mari operatori privați de transport de marfă pe linii scurte de cale ferată. Compania operează pe 15 astfel de linii în Statele Unite și în Canada, activând totodată și pe alte segmente precum întreținerea locomotivelor sau servicii de terminal intermodal (inclusiv transferul de marfă din vagoane în camioane). Totodată, OmniTRAX operează Portul Churchill din provincia canadiană Manitoba. Compania a fost înființată în 1993 de către investitorul imobiliar Pat Broe.
  • GFR este principalul competitor al CFR Marfă pe piața locală, fiind al doilea cel mai mare transportator feroviar de marfă din România. Compania face parte din grupul Grampet controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR a avut în 2011 o cifră de afaceri de peste 179,5 milioane de euro și un profit de 6,8 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Compania a depus totodată o ofertă pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă din Bulgaria.

Grupul Grampet, din care fac parte GFR, compania de reparații de vagoane Remar Pașcani cu afaceri de 18,6 milioane de euro și profit de peste 140.000 de euro în 2011, Reva Simeria care se ocupă cu construcția și repararea de material rulant, având afaceri de 13,7 milioane de euro și un profit 1,2 milioane de euro în 2011, și compania de turism Turist Semenic.

În total, grupul Grampet asigură locuri de muncă pentru circa 9.000 de salariați, fiind un angajator de o talie similară cu CFR Marfă.

  • Asocierea Transferoviar Grup și Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria. Transferoviar Grup a fost înființat în 2003 de către omul de afaceri Călin Mitică. Compania are ca domeniu de activitate serviciile de transport și logistică feroviară, manevra feroviară de marfă, gestionarea de infrastructură feroviară precum și construcția de căi ferate, drumuri și autostrăzi. Grupul a intrat în 2010 pe piața transportului feroviar de călători. Transferoviar Grup a avut în 2011 o cifră de afaceri de 206,9 milioane de euro și un profit de 3,1 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Finanțelor. Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria este un fond austriac de investiții care administrează active în valoare de 2 miliarde de euro în domenii precum managementul activelor, investiții, fuziuni și achiziții, restructurări și dezvoltarea rezidențială. Compania este de asemenea implicată în procesul de privatizare al transportatorului bulgar de marfă, BDZ Freight Services.

Ofertele, depuse în ultimul moment

Companiile interesate de preluarea CFR Marfă au așteptat până în ultimul moment să-și depună ofertele. Astfel, toate cele trei documentații au fost predate miercuri la Ministerul Transporturilor, după ce termenul limită de depunere a fost amânat de pe 22 aprilie, pe 8 mai, la solicitarea potențialilor investitori, după cum au explicat reprezentanții ministerului.

Totodată, Executivul a cheltuit peste jumătate de milion de euro pentru reclamele și publicitatea destinate promovării vânzării acțiunilor CFR Marfă. Alte 570.000 de euro au fost cheltuite pentru serviciile de consultanță în procesul de privatizare.

La sfârșitul lunii aprilie, cu nouă zile înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor, Transporturile au decis să modifice condițiile de precalificare. S-a decis că licența de transport poate fi deținută de unul sau de mai mulți membri ai grupului interesat de cumpărarea pachetului de 51% din acțiunile companiei. Totodată, grupul de investitori poate să aibă o cifră cumulată de afaceri de 30 de milioane de euro, față de condiția inițială care impunea ca membrul din grup care deține licența să aibă singur această cifră  de afaceri.

Întrebat de gândul de ce s-au înlesnit condițiile de participare, ministrul Transporturilor a apreciat: „Mi se pare și logic, pentru că un operator se poate asocia cu o bancă. Nu este ușor să strângi 180 de milioane de euro (prețul de pornire al licitației de privatizare n.r.)”.

După deschiderea plicurilor cu documentele de participare se va întocmi o listă cu investitorii precalificați să ia parte la procesul de privatizare. Potențialii cumpărători vor avea la dispoziție până pe 13 iulie să depună oferta de cumpărare în plic sigilat și dovada privind achitarea taxei de participare la licitație, de 20.000 de euro, precum și garanția de 10 milioane de euro constituită în favoarea Transporturilor, prin scrisoare de garanție bancară. Plicurile vor fi deschise pe 14 iulie, când se va stabili câștigătorul licitației.

Privatizarea CFR Marfă este unul din angajamentele asumate de Guvern prin acordul cu FMI.

Cât valorează CFR Marfă

CFR Marfă estimează că va încheia acest an cu pierderi de peste 47 de milioane de euro, de două ori mai mari decât rezultatul negativ bugetat pentru 2012.

Compania deține un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) și peste 900 locomotive.

Totodată, transportatorul de marfă are datorii de circa 2,3 miliarde de lei, din care 1,5 miliarde de lei către stat, activele fiind evaluate la circa 1,3 miliarde de lei.

Evoluția rezultatelor financiare ale CFR Marfă

Sursă date: Ministerul Finanțelor Publice (MFP)

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.

Citește și