Claudiu Năsui: Desființăm sinecurile administratorilor „speciali” pentru privatizare din companiile de stat. În ce fază este proiectul ministrului Economiei
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), Claudiu Năsui, a anunțat, marți dimineață, că introduce pe circuitul de avizare un proiect de Ordonanță de Urgență pentru desființarea „sinecurilor” administratorilor speciali pentru privatizare. Anunțul vine după ce, la sfârșitul lunii iulie, deființase cinci astfel de posturi, plătite cu salarii între aproape 9.000 și peste 14.600 de lei, la companii de stat cu pierderi. Iar raportul privind evoluția operatorilor economici din portolofiul MEAT pe anul trecut nu este nici pe departe pozitiv.
Claudiu Năsui a anunțat că va desființa cu totul legea prin care a fost înființată fucția de administrator special, despre care spune că este o „sinecură”, o găsesniță a Guvernului Adian Năstase.
„Din 2002 acești așa-zis administratori tot pregătesc privatizări și se vede cât de bine au făcut-o”
„La ministerul Economiei reforma companiilor de stat continuă. Astăzi punem pe circuitul de avizare o Ordonanță de Urgență prin care desființăm sinecurile administratorilor „speciali” pentru privatizare din companiile de stat. Ce sunt administratorii „speciali”? O găselniță a guvernului Năstase prin care a creat sinecuri bine plătite pentru activul de partid. Pe hârtie, administratorii speciali pregăteau companiile de stat pentru privatizare. În realitate, de ani de zile România n-a mai privatizat nimic. Din 2002 acești așa-zis administratori tot pregătesc privatizări și se vede cât de bine au făcut-o după halul în care au ajuns cele mai multe companii de stat”, a scris Claudiu Năsui, pe contul de Facebook.
Ministrul prezintă proiectul de desființare a Legii nr 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea pivatizării după ce, la sfârșitul lunii iulie, postase două mesaje prin care anunța deființarea a cinci astfel de posturi, la companiile de stat Băița SA, Uzina Mecanică Plopeni și Uzina Mecanică București, respectiv Tohan și Carfil.
La primele trei, deși aveau pierderi de milioane de lei, salariile administratorilor speciali de la stat erau de 10.871 de lei, 10.476 de lei și 14.658 de lei pe lună, dar acestea mergeau de fapt către două persoane, pentru că una dintre ele era administrator „special” în două locuri, după cum anunța Năsui. La celelalte două, salariile erau de 8.962 de lei și 9.000 de lei pe lună. „Nu-i așa că v-ar plăcea și vouă să tot acumulați datorii și apoi să le tot ștergeți? O companie privată nu o să beneficieze niciodată de un asemenea tratament „special” din partea statului. În ministerul economiei reforma a început. Nu sunt nici primele sinecuri pe care le desființăm și nici ultimele”, spunea Claudiu Năsui, pe 28 iulie.
După obținerea avizelor, proiectul de OUG poate fi introdus pe ordinea de zi a Guvernului și, dacă e aprobat, intră în vigoare în ziua publicării în Monitorul Oficial.
„Legea care a creat sinecurile acestea se numea „pentru instituirea unor măsuri pentru accelerarea privatizării companiilor de stat”. După 20 de ani, nu doar că aceste companii nu sunt privatizate, dar nu mai sunt nici măcar privatizabile. Din companiile „noastre” au făcut companiile „lor” și le-au transformat în găuri negre prin care au sifonat bani două decenii întregi. Cum fac asta? Păi atâta timp cât compania nu este privatizată, administratorul special ia un salariu frumos, în unele cazuri de până la 19.000 lei pe lună. An de an, guvernare de guvernare”, a scris Claudiu Năsui.
Potrivit ministrului, aceste „găuri negre care sunt în pragul falimentului” au bani de la buget, adică de la contribuabili. „Companiile s-au îndatorat în neștire sub administrarea „specială”, apoi datoriile au fost șterse periodic. Regimul administrării „speciale” prevede chiar și suspendarea executărilor silite ale ANAF. Un privilegiu la care orice antreprenor normal, poprit de fisc până și pentru câțiva lei, nu poate nici să viseze”, a scris ministrul.
Claudiu Năsui argumentează că Uniunea Europeană ne-a tot cerut să abrogăm acest regim „special”, avertizându-ne că suntem în risc de infringement, dar, potrivit spuselor sale, statul implementează mult mai repede directivele europene când e vorba de birocrație și povară suplimentară pe economie, niciodată când înseamnă să renunțe la bani și privilegii pentru cadrele de partid.
„Dacă vrem să avem cu adevărat industrii sănătoase în România, trebuie să oprim toate aceste sinecuri și privilegii „speciale”. În ministerul economiei și în companiile din subordinea sa, reforma continuă. Am fost acuzat că i-am înlăturat pe „ai lor” ca să îi pun pe „ai noștri”. Nu este deloc adevărat. Dimpotrivă, acum vom înlătura chiar legea „specială” care i-a apărat. Punem stop găurilor negre și căpușărilor, și abrogăm normele care au făcut toate acestea să fie „legale” timp de 20 de ani”, a conchis ministrul.
Câți bani are statul pentru privatizare
În 28 iulie, ziua când a fost desființat al doilea rând de funcții, în ședința de Guvern a fost inclus și adoptat proiectul de buget venituri şi cheltuieli aferent activitaţii de privatizare al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pe anul 2021, iar Hotărârea de aprobare a fost publicată în Monitorul Oficial în 30 iulie, dată de la care e în vigoare.
Astfel statul are la dispoziție pentru activități de privatizare venituri totale peste 61,7 milioane de lei, dintre care:
- 89.000 lei venituri din privatizare (constituite din implementarea prevederilor specifice referitoare la privatizarea societăţii U.M. Drăgășani, potrivit notei de fundamentare)
- 61.628 mii lei alte venituri din proprietate
În ceea ce privește cheltuielile totale, estimate tot la 61,7 milioane de lei, cheltuieli de administrare, privatizare reprezintă 8 milioane de lei, printre care
– 375.000 lei – anunturi publicitate internă și internatională privind oferta de vânzare, selecție intermediar/consultant
– 375.000 lei – onorarii firme de avocatură
– 375.000 lei -onorarii intermediari oferte publice/consultanti privatizare
– 375.000 lei – alte cheltuieli pentru realizarea administrarii, pregatirea si realizarea privatizarii, inclusiv taxe ASF
Costuri estimate cu plata administratorilor speciali în insolvență sunt de 1,68 milioane de lei.
Cheltuieli legate de plata serviciilor contractate cu un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, conform O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a intreprinderilor publice, suma este estimată la 1,11 milioane de lei.
Cheltuieli legate de evaluări, studii de fezabilitate necesare, precum si orice alte costuri legate de administrarea și valorificarea activelor și activelor functionale preluate, în numele statului, în condițiile legii sunt estimate la 1.88 milioane de lei.
Vărsămintele din privatizare în contul general al trezoreriei statului sunt estimate la 53,6 milioane de lei, iar dividendele, la 36,7 milioane de lei.
Ce rezultate au avut companiile din portofoliul statului
Potrivit Raportului aferent anului 2020, privind întreprinderile publice aflate în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea ori în portofoliul MEAT, publicat în iunie 2021.
Portofoliul MEAT cuprinde un număr de 63 de operatorii economici la care statul, prin MEAT, este acţionar unic, minoritar sau majoritar, direct sau indirect.
Dintr-un număr de 57 de companii la care MEAT deţine participaţii directe, 12 se află în insolvenţă, restul de 45 fiind societăti în stare de funcţionare.
În 2020, cifra de afaceri agregată a companiilor din portofoliu a scăzut în anul 2020 cu 27% faţă de anul 2019, de la 2,89 miliarde de lei la 2,1 miliarde de lei.
„În contextul scăderii economiei globale cauzate de pandemia SARS-CoV-2, anul 2020 a testat reziliența companiilor din portofoliul MEAT care s-a dovedit a fi slabă în raport cu media pieței. Cifra de afaceri a companiilor din portofoliu a scăzut în anul 2020 cu 27% faţă de anul 2019, acestea înregistrând o pierdere totală de 17 milioane de lei comparativ cu un profit net de 191 milioane lei înregistrat în anul 2019”, este concluzia raportului.
Potrivit MEAT, numărul de personal s-a ajustat în anul 2020 faţă de anul 2019, însă cu numai 4%, scăzând cu 545 de angajați, de la 13.260 în anul 2019 la 12.715 în 2020, insuficient de puțin raportat la o scădere a cifrei de afaceri agregată de 27%.
Datoriile au crescut în 2020 la 2,26 miliarde de lei, de la 2,1 miliarde de lei, în 2019. „Capacitatea redusă de adaptare a structurii de cheltuieli la venituri în scădere, indică o inflexibilitate şi mai dramatică ce a condus la realizarea, în anul 2020, a unor pierderi nete de 17 mililioane de lei, pe total portofoliu, provenită din diminuarea profitului realizat de un număr de 22 de companii, în sumă totala de 113 milioane, cu pierderile de 130 milioane de lei realizate de restul de 14 companii. Valoarea agregată a profiturilor înregistrate în anul 2020 a fost mai mică cu 62% faţă de profitul înregistrat de companii în anul 2019, în corelaţie evidentă cu scăderile semnificative ale cifrei de afaceri. Companiile au înregistrat pierderi în anul 2020 în creștere cu cca 21% comparativ cu anul 2019, iar numărul companiilor care au realizat rezultate negative a crescut semnificativ faţă de anul 2019, ceea ce indică fragilitatea rezultatelor favorabile afişate de multe dintre acestea în anii de piaţă în creştere”, arată raportul MEAT.
La 31 decembrie, plățile restante ale operatorilor economici de apropiau de un miliard de lei. „Valoarea datoriilor restante bugetate ia în considerare sumele restante la 31.12.2019 în raport cu care se prevăd acțiuni de rambursare sau reeșalonare. Chiar și așa țintele prevăzute prin valorile bugetate nu au putut fi atinse, astfel că la finalul anului 2020 plățile restante au crescut cu 38% față de bugetat. 95% din totalul plaților restante provin din sectorul industriei de aparăre, respectiv cca 945 mil de lei din totalul de 990 milioane de lei la nivelul anului 2020”, potrivit raportului MEAT.
Dintr-un total de 37 de companii cu arierate, 22 înregistrau plăți restante în anul 2020, ceea ce reprezintă 59% din numărul total al companiilor din portofoliu.
Per ansamblu, portofoliul MEAT este grupat astfel:
- MEAT este acţionar unic la un număr de 16 întreprinderi publice;
Societatea Naţională a Apelor Minerale S.A.;
Societatea CUPRU MIN S.A.;
Societatea BĂIŢA S.A.;
Societatea CONVERSMIN S.A.;
Societatea ŞANTIERUL NAVAL MANGALIA S.A.;
Compania Naţională ROMARM S.A.;
Compania Naţională a Cuprului, Aurului şi Fierului MINVEST S.A.;
Societatea UZINA MECANICĂ ORĂŞTIE S.A.;
Societatea SANEVIT 2003 S.A.;
Societatea MINVEST ROŞIA MONTANĂ S.A.;
Societatea MINBUCOVINA S.A. – în faliment;
Compania Naţională a Metalelor Preţioase şi Neferoase REMIN S.A. – în insolvenţă;
Societatea MOLDOMIN S.A. – în faliment;
Compania Naţională LOTERIA ROMÂNĂ S.A.;
Societatea GERMISARA S.A.;
Societatea CENTRUL NAȚIONAL DE ÎNVĂȚĂMÂNT TURISTIC S.A.
- MEAT deţine calitatea de acţionar majoritar, la un număr de 29 de întreprinderi
publice:
Societatea Naţională PLAFAR S.A. (51,00 %);
Societatea NAŢIONALĂ A SĂRII S.A. (51,00 %);
Societatea ŞANTIERUL NAVAL 2 MAI S.A. (93,88 %);
Societatea IPROCHIM S.A. (72,99 %);
Societatea FABRICA DE ARME CUGIR S.A. (81,02 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea ARSENAL REŞIŢA S.A. (62,01 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea PIROCHIM VICTORIA S.A. (81,32 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea UZINA MECANICĂ CUGIR S.A. (78,6 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea AUTOMECANICA MORENI S.A. (86.62 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea UZINA MECANICĂ PLOPENI S.A. (77,77 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea CARFIL S.A. (84,49 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea METROM S.A. (58,18 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea UZINA MECANICĂ SADU S.A. (60,26 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea FABRICA DE PULBERI FĂGĂRAŞ S.A. (56,93 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea UZINA MECANICĂ BUCUREŞTI S.A. (56,75 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea TOHAN S.A. (67,45%) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea IAR S.A. (64,89 %);
Societatea IOR S.A. (95.77%);
Societatea ROMAERO S.A. (56.71%);
Societatea AVIOANE CRAIOVA S.A. (95,84 %);
Societatea ICEM S.A. (70,00 %);
Societatea LITORAL S.A. (82,27%)- în lichidare;
Societatea MAMAIA S.A. (96,57%);
Societatea NEPTUN-OLIMP S.A. (52,22%);
Societatea OLTCHIM S.A. (54,81 %) – în faliment;
Societatea ROMPLUMB S.A. (64,13 %) – în faliment;
Societatea CONSTRUCŢII AERONAUTICE S.A. (64,89 %) – în faliment;
Societatea PREDEAL S.A. (89,99%) – în faliment;
Societatea CARMEN SILVA 2000 S.A. (99,15%) – în faliment;
- MEAT este acţionar minoritar la un număr de 11 operatori economici:
Societatea UZINA DE PRODUSE SPECIALE DRAGOMIREŞTI S.A. (25,15 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea ELECTROMECANICA PLOIEŞTI S.A. (46,55 %) – filiala C.N. ROMARM S.A.;
Societatea FORAJ BUCUREŞTI S.A. – fostă FORADEX S.A. (9,98 %) – în faliment;
Societatea UZINA MECANICĂ MIJA S.A. filială C.N. ROMARM S.A. (38,79%);
Societatea UZINA MECANICĂ DRĂGĂŞANI S.A. (0.395%);
Societatea ROBINSON TURISM S.A. (12,53%);
Societatea IMOTRUST S.A. (0,01%);
Societatea ANCA IRINA S.A. (8,93%) – în insolvenţă;
Societatea TURISM, HOTELURI, RESTAURANTE MAREA NEAGRA S.A. (0,09%);
Societatea BEGA TURISM S.A. (0,32%);
Societatea IEZERUL S.A. (6,02%).
MEAT este acţionar indirect – la un număr de 6 operatori economici:
Societatea CERTEJ S.A.- filiala CNCAF Minvest S.A.;
Societatea SERVICII PUBLICE S.R.L.- filiala CNCAF Minvest S.A.;
Societatea ROȘIAMIN S.A. – filiala CNCAF Minvest S.A.;
Societatea UZINA DE PRODUSE SPECIALE FĂGĂRAȘ – filiala C.N. Romarm S.A. – în
faliment;
Societatea ECONORD S.A. – filiala REMIN S.A. – în insolvenţă;
Societatea PRELMEC S.A. – unde S. UM ORĂȘTIE S.A. deține 99,64% din capitalul social al societății.
- MEAT deţine controlul – la societatea LIDO S.A. (42,86%)
Societăţile în insolvenţă sunt:
- REMIN SA, cu filiala sa, ECONORD SA
- MOLDOMIN SA
- ROMPLUMB SA
- OLTCHIM SA
- MINBUCOVINA SA
- CONSTRUCTII AERONAUTICE SA
- PREDEAL SA
- CARMEN SILVA SA
- CIUCAŞ SA
- ANCA IRINA SA
- FORAJ SA
- LITORAL SA
În portofoliul MEAT se numără 10 întreprinderi publice ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe piaţa reglementată de BVB:
- SN 2 MAI S.A. (STNM)
- IOR S.A. (IORB)
- IAR S.A. (IARV)
- ROMAERO S.A.( RORX)
- AVIOANE CRAIOVA S.A. (AVIO)
- IPROCHIM S.A.(IPHI)
- LITORAL S.A. (LITO)
- NEPTUN-OLIMP S.A. (NEOL)
- LIDO S.A. (LIDO)
- TURISM, HOTELURI, RESTAURANTE MAREA NEAGRA S.A. (EFO)