Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR) a amânat cu 15 zile termenul pentru finalizarea procedurii și anunțarea câștigătorului contractului uriaș pentru Lotul Meseș al Autostrăzii Transilvania, cel mai scump lot din România, conform datelor publicate pe platforma SEAP. Termenul-limită, de luni, 30 septembrie, fusese amânat pe 30 august pentru o lună, așa cum a declarat atunci Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, dată fiind complexitatea documentației. În cursă au rămas cei mai mari trei constructori din România, conform surselor oficiale consultate de Gândul.
Oficialii CNAIR aveau termen luni ca să finalizeze evaluarea privind calificarea tehnică, dar și financiară în cazul licitației pe care a lansat-o pe 9 februarie 2023, și care a fost prorogat de câteva ori. Noua dată limită este 15 octombrie, conform actualizării din SEAP.
Cauza este „volumul foarte mare de documente”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, pentru Gândul.
Surse apropiate licitației au declarat pentru Gândul că, cel mai probabil, câștigătorul va fi anunțat înainte de acest termen, chiar săptămâna viitoare.
Pe 28 august, s-a împlinit un an de la termenul limită pentru depunerea ofertelor, perioadă marcată și de contestații și chiar o acțiune în instanță între concurenți. De precizat că ofertele depuse trebuia să aibă o valabilitate până la data de 4 noiembrie.
Surse oficiale consultate de Gândul au confirmat că în cursa pentru cel mai scump lot de autostradă din România, de 2 miliarde de euro, au rămas cei mai mari trei constructori din țară. Este vorba de firma – fanion a omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, UMB, lider în clasamentul constructorilor de autostrăzi și drumuri expres din România, turcii de la Makyol și italienii de la WeBuild.
Contractul „Proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Salajului – Zalau, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău”, are o valoare maximă la 8.847.104.999 de lei, fără TVA.
„Obiectul contractului îl reprezintă Proiectarea și Execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poartă Salajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău în lungime de aproximativ 41 km, din care aproximativ 2,8 km de tunel, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”, arată documentele urcate în SEAP.
Durata contractului este de 138 de luni și cuprinde: 18 luni perioada de proiectare, 60 de luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție a lucrărilor.
La începutul anului, conform anunțului publicat în SEAP, pe 23 ianuarie s-a finalizat evaluarea pentru calificare și tehnică, chiar dacă data limită era pe 30 ianuarie, dată la care urma să fie gata evaluarea financiară, etapă urmată de deliberare și atribuire.
În documentele oficiale consultate de Gândul sunt detaliate cele șapte declarațiile de participare depuse inițial la licitația derulată de CNAIR.
La acel moment, conform surselor Gândul, asocierea condusă de constructorii turci de la Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. ar fi câștigat contractul uriaș.
Din informațiile publicate, Asocierea Makyol-Ozaltin a avut cea mai bună ofertă tehnică. În ceea ce privește componenta financiară, prețul ofertei a avut o pondere de 55% din punctajul total.
Traseul licitației s-a complicat însă ulterior, când reprezentanții Makyol au atacat șa Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestația făcută de compania din Turcia în urma unei solicitări a CNAIR prin care s-au cerut explicații referitoare la oferta financiară depusă.
Aici, constructorii turci au avut câștig de cauză. „Admite contestația și dispune remedierea”, a decis CNSC vineri, 15 martie 2024.
După decizia CNSC, un alt hop în finalizare licitației a venit din partea italienilor de la WeBuild, care au depus contestație la Curtea de Apel București.
Astfel, după alte două luni, întreaga speță a luat o turnură cu totul neașteptată, atunci când italienii au anunțat că renunță la judecata plângerii.
Citiți și: