Prima pagină » Economic » Colegiul digital sau cum introduci cu succes noile tehnologii în sala de clasă

Colegiul digital sau cum introduci cu succes noile tehnologii în sala de clasă

Elevii Colegiului Național de Informatică din Piatra Neamț învață cu ajutorul tabletelor.

Manuale digitale, videoclipuri de instruire, filmări transmise de elevi în clasă prin wireless și aplicații care să aducă noțiunile teoretice mai aproape de practică. Așa se desfășoară orele la Colegiul Național de Informatică (CNI) din Piatra Neamț, școală care se depărtează din ce în ce mai mult de modul tradițonal de predare, cu creta pe tablă și cu maculator, și se orientează spre tehnologiile care le pot oferi copiilor bucuria de a participa la ore interactive și o șansă mai bună pe piața muncii.

Elevii CNI au la dispoziție laboratoare de informatică, un laborator multimedia dotat cu laptopuri și mobilier modular inspirat de o școală din Londra, o consolă Xbox, un dispozitiv Kinect și 25 de tablete.

Cum se fac orele de matematică sau de economie cu tableta pe bancă

Tabletele au fost introduse recent în programul de învățare și sunt folosite de elevi de la clasa a V-a la clasa a XII-a. Fie că este vorba de orele de limba și literatura română, de matematică, de economie sau chiar filosofie, muzică și desen, acestea și-au găsit un loc în sălile de clasă ale CNI și au schimbat modul în care profesorii interacționează cu elevii.

„Aceste tablete reprezintă o oportunitate de a desfășura orele altfel decât până acum. Putem trece cu ajutorul lor dincolo de sălile de clasă. Au fost foarte apreciate atât de către colegi, cât și de către copii”, a declarat pentru gândul Gabriela Blaga, profesoară de informatică în cadrul CNI.

FOTO: CNI

„Le-au oferit copiilor posibilitatea de a se familiariza cu Windows 8. S-au bucurat foarte mult de facilitatea aceasta de interfață interactică foarte atractivă pentru ei”, a mai adăugat Blaga.

Tabletele au ajuns astfel să fie folosite, spre exemplu, la orele de matematică, unde profesoara folosește un software dezvoltat pentru toate nivelele de educație care o ajută să le expună copiilor într-un mod mai plăcut noțiuni de geometrie sau de algebră, dar și pentru orele de studiu la Muzeul de Artă organizate de profesorul de desen.

Copiii utilizează tabletele primite de CNI în urma unui parteneriat cu gigantul american în domeniul tehnologiei Microsoft și la orele de economie. Profesoara le-a explicat prin intermediul lor mai ușor noțiuni precum cotațiile bursiere, ca aplicație la ora cu tema „Bursa de Valori și piața financiară”.

FOTO: CNI

„Orele nu au mai fost desfășurate la tablă, tradițional. Au fost interactive și foarte frumoase pentru copii”, a mai explicat Gabriela Blaga.

Elevul, de la obiectul procesului educațional la subiectul acestuia

Directorarea CNI, Daniela Neamțu, este de părere că beneficiile utilizării tehnologiei în procesul de învățare nu se văd neapărat imediat, ci îi ajută pe copii să aibă o șansă în plus, pe termen lung, pe piața muncii. Ea spune, totodată, că elevii s-au adaptat foarte rapid la noua modalitate de predare și că aceasta, alături de parteneriatul cu Microsoft și de celelalte proiecte în care este implicat CNI, i-au oferit o imagine mai bună unității de învățământ pe care o conduce și au făcut-o să urce în preferințele părinților.

„Noi ne dorim să dezvoltăm, ajutați de tehnologie, un tip de educație în care elevul să nu fie doar obiectul procesului educațional, să fie subiectul acestuia. Să poată să aibă idei pe care să le promoveze și noi să îi oferim suportul necesar prin care să le realizeze”, a declarat Neamțu pentru gândul.

FOTO: CNI

„Avantajul școlii noastre este acela că avem copii inteligenți cărora noi le oferim sprijinul necesar pentru a se afirma”, a mai adăugat directoarea CNI.

Copiii s-au adaptat la noile tehnologii, de la tablete la Kinect, mai rapid decât profesorii. „Sunt foarte tehnici copiii și sunt receptivi la tot ce este nou, iar profesorii sunt la vârsta la care sunt foarte încântați să folosească noile tehnologii, deși nu le este ușor. Copiii s-au adaptat mai rapid ca noi pentru că au probabil mai mult timp la dispoziție”, spune Daniela Neamțu, profesor de științe sociale.

Cum a ajuns un colegiul din Piatra Neamț „mentor” pentru școli din străinătate

Rezultatele obținute de colegiul din Piatra Neamț, modul în care a implementat tehnologia în procesul de învățate și activitatea alături de comunitatea locală au făcut din unitatea de învățământ un exemplu prezentat cu ajutorul Microsoft școlilor din alte state.

„Punctul de plecare în parteneriatul cu Microsoft este viziunea noastră comună. Așa cum Microsoft dorește să dezvolte o comunitate virtuală educațională a viitorului, la fel și noi urmărim să fim parteneri egali cu profesori, elevi, școli din întreaga lume prin intermediul tehnologiilor digitale. Acestea ne oferă rapiditatea comunicării, dar și o egalitate de șanse care noi sperăm să ajute pe cât se poate viitorul copiilor noștri”, spune Neamțu.

Povestea parteneriatului dintre CNI și Microsoft a început în anul 2010. Directorul de la acea vreme a colegiului a realizat o aplicație alături de colegii săi pentru a intra în programul Microsoft Partners in Learning, un proiect care se poate lăuda în prezent cu o tradiție de 10 ani.

FOTO: CNI

În Partners in Learning, o inițiativă a companiei americane de 500 de milioane de dolari care își propune crearea unei relații de parteneriat cu profesori și instituții educaționale pentru a contribui la succesul elevilor, prin incluziune digitală și practici de predare inovatoare, au fost implicați doar în primii nouă ani aproape 11 milioane de profesori și peste 190 de milioane de elevi din 119 state.

Prima unitate de învățământ din România acceptată în program a fost, în 2009, Colegiul Național „Grigore Moisil” din București. Un an mai târziu, în țara noastră existau trei școli incluse în program, printre care se număra și CNI din Piatra Neamț.

CNI a avut inițial statutul de școală pathfinder. „O școală pathfinder dorește să identifice și să urmeze un drum. Să fie de fapt un deschizător de drumuri în comunitatea în care își desfășoară activitatea”, a declarat pentru gândul Sanda Foamete, Education Lead în cadrul Microsoft România.

După ce parcurge o experiență de școală pathfinder de un an, unitatea de învățământ poate fi invitată să devină școală mentor. Nu toate școlile pathfinder acceptate în programul Partners in Learning primesc acest privilegiu, ci doar cele care au rezultate deosebite.

FOTO: CNI

„De patru ani, Colegiul Național de Informatică a devenit școală mentor pentru alte școli din lume”, ne-a mai explicat reprezentanta Microsoft.

CNI a fost până acum mentor pentru două școli parte a aceluiași program, respectiv Colegiul Ohanyan din Erevan (Armenia) și Liceul nr. 1517 din Moscova (Rusia).

În perioada 11 – 14 martie, o delegație a colegiului din Piatra Neamț va participa, totodată, la Forumul Global Microsoft în Educație care se va desfășura în Barcelona. Reprezentanții CNI le vor prezenta străinilor cum se învață în școala românească atunci când în procesul de predare sunt implicate noile tehnologii.

Cum aplici pentru a intra în programul Partners in Learning

Pentru a deveni școală pathfinder, iar apoi școală mentor, o unitate de învățământ trebuie să facă inițial o aplicație online în care să își descrie performanțele și să își exprime motivația de a participa la program.

O comisie formată din reprezentanți ai sistemelor educaționale din întreaga lume și din reprezentanți Microsoft stabilesc ulterior o grilă de selecție pe bază căreia sunt alese școlile care urmează să devină școli pathfinder.

FOTO: CNI

De obicei, 30 de unități de învățământ din întreaga lume sunt acceptate într-un an în Partners in Learning.

Acestora li se oferă posibilitatea de a participa la universități virtuale în care intră alături de școala mentor. Unitatea de învățământ este ajutată apoi să se promoveze, să devină mai performantă și să dezvolte parteneriate cu jucători din industria locală.

Citește și