Comercianții mici și mari, ANCMMR și AMRCR, cer studiu de impact pentru anunțata plafonare generală a adaosului comercial pentru produsele românești

Publicat: 28 05. 2024, 16:28
Actualizat: 28 05. 2024, 16:33

Comercianții mici și mari cer consultări cu Ministerul Agriculturii și realizarea unui studiu de impact a măsurilor de plafonarea a adaosurilor comerciale pentru toate produsele alimentare procesate în România, anunțată de Florin Barbu. Până în acest moment au fost făcute cinci plafonări în zece luni.

Pe 29 martie 2024, Florin Barbu, ministrul Agriculturii, a anunţat că se pregătește un proiect legislativ care va prevedea ca produsele agroalimentare procesate în România să aibă un adaos comercial limitat până în 20%. Pentru produsele din import, retailerii pot să pună adaos comercial până la cer, anunța el comercianții.

În zece luni au fost adoptate cinci măsuri de plafonare, se pregătește a șasea care le și întrece, acuză retailerii.

De asemenea, Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, la aceeași dată, legea privind aprobarea ordonanţei de urgenţă a Guvernului 5/2024 pentru modificarea şi completarea ordonanţei de urgenţă a Guvernului 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creşterii excesive a preţurilor la unele produse agricole şi alimentare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Actul normativ prevede prelungirea termenului de aplicare a măsurii limitării adaosului la alimentele de bază până la data de 31 decembrie 2024.

Comercianții cer un studiu de impact

Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) și Asociația Marilor Rețele Comerciale din România apreciază că în contextul în care ministerul Agriculturii a comunicat în spațiul public despre intenția de a opera o a șasea plafonare – mult mai extinsă față de toate celelalte și care sa privească toate produsele românești – devine critică necesitatea unui studiu de impact.

Realizarea unui studiu este practic singura modalitate de a obține informații și evaluări clare, pentru toți operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre implicațiile pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt dar și în contextul pieței concurențiale comune, susțin cele două asociații.

Astfel ar trebui să fi exprimate clar oportunitățile, riscurile și responsabilitățile plafonărilor succesive pentru a nu intra cu toții într-o aventură cu final extrem de incert.

La această oră, nu există niciun fel de evaluare sau aproximare asupra efectelor concrete în piață pentru consumatori, fermieri, producători sau retaileri și nici obiectivul pe care astfel de măsură l-ar putea urmări.

Exces de zel, acuză comercianții

Sperăm că domnul Ministru va reuși să găsească un moment în care se va opri din elanul zelos al plafonărilor își va putea face o imagine de ansamblu și va încerca sa aibă un dialog real cu toți participanții la lanțul agro-alimentar din România. Astfel și-ar putea asigura un răgaz pentru a înțelege cu adevărat nivelul de îngrijorare și de incertitudine privind echilibrul sectorului agro-alimentar din țară.

Așteptăm și de la domnul Ministru de Finanțe un input în această situație, care în opinia noastră necesită o abordare decizională integrată, se încheie comunicatul oficial comun al ANCMMR și AMRCR.

Citiți și: Frână la preț pentru mâncarea românească. Barbu cere adaos comercial limitat până la 20% pentru poducătorii autohtoni