„Acest regulament va ridica restricțiile și va facilita comerțul electronic în beneficiul consumatorilor și companiilor prin normalizarea accesului la prețuri, vânzări și condiții de plată. Consumatorii online nu vor mai fi discriminați pe motive de naționalitate sau loc de reședință”, se subliniază în comunicatul de presă al CE.
Aproape 40% din consumatorii din UE au încredere, atunci când achiziționează bunuri sau servicii prin internet de la vânzători situați într-o altă țară a UE (Eurobarometru 397, 2015), în timp ce numai 19% din consumatori efectuează efectiv achiziții online dintr-o altă țară, mai arată datele din 2015.
💻🛒 As of today, you are able to shop online without being blocked or re-routed.
Unjustified #geoblocking is not allowed in the 🇪🇺: https://t.co/jC6ksg9D0I #EUandME pic.twitter.com/bKoC6YRmtA— European Commission 🇪🇺 (@EU_Commission) December 3, 2018
„Noile norme ale UE privind comerțul electronic vizează exploatarea acestei potențiale cereri transfrontaliere semnificative și crearea de noi oportunități pentru companii. Astfel, vor fi eliminate obstacolele nejustificate precum redirecționarea către site-ul din țara consumatorului sau cerința de a plăti cu un card de debit sau de credit dintr-o anumită țară. Drept urmare, se va pune capăt discriminării online pe motive de naționalitate sau loc de reședință. Nu doar consumatorii vor avea de câștigat, ci și companiile, printre beneficiile lor putând fi enumerate: asigurarea unui acces mai bun la produsele și serviciile oferite online; crearea unui nivel sporit de certitudine pentru companii și mai ales consolidarea încrederii consumatorilor; reducerea costurilor de tranzacționare și sarcina administrativă. Ridicarea acestor restricții marchează un pas important pentru consolidarea Pieței Unice Digitale„, conform CE.
Geoblocarea (geoblocking) este o practică discriminatorie care împiedică accesarea unui magazin online găzduit într-un stat membru de către cetățenii unui alt stat membru, în esență îngrădind accesul la anumite servicii sau produse.
„Această practică este posibilă prin blocarea accesului la website-uri, refuzarea livrării sau aplicarea unor prețuri diferențiate în funcție de naționalitate, țară de reședință sau locația consumatorului. Sectoarele cele mai afectate sunt electronice, electrocasnice și hardware”, explică reprezentanții Comisiei.
💻🛒 #Geoblocking is now finished. Thanks to the European Parliament, today we can shop online with no borders nor hidden fees within Europe âž¡ï¸https://t.co/GGyqyO0FjK #EUandME #WhatEuropeDoesForMe pic.twitter.com/lWDOnGNba6
— Antonio Tajani (@EP_President) December 3, 2018
Inițiativa face parte din Strategia pentru Piața Unică Digitală, venind în completarea altor inițiative: eliminarea taxelor de roaming și acordul privind accesarea serviciilor de conținut online la nivel transfrontalier.
„Împreună cu eliminarea tarifelor de roaming și posibilitatea ca oamenii să acceseze de oriunde din UE conținutul online la care sunt abonați (portabilitatea serviciilor de conținut online), aceasta este una dintre inițiativele importante care transformă Piața Unică Digitală într-o realitate și creează noi drepturi digitale pentru toți europenii”, concluzionează reprezentanții CE.