Comisia Europeană pregătește un proiect care vizează Google și Facebook. Ce taxă ar putea plăti cele două companii americane
Comisia Europeană a prezentat, miercuri, un proiect care prevede introducerea unei taxe digitale la nivel comunitar, impusă în funcție de zona obținerii profitului, nu de locul în care se află sediul companiilor din domeniul tehnologiei informaționale.
„Comisia Europeană a propus miercuri noi reglementări pentru a se asigura că activitățile de afaceri din domeniul digital sunt taxate într-un mod corect și care să favorizeze creșterea economică în spațiul Uniunii Europene. Măsurile propuse vor face Uniunea Europeană lider mondial în domeniul conceperii de legi fiscale adecvate economiei moderne și erei digitale”, anunță Comisia Europeană într-un comunicat postat pe site-ul instituției.
„Propunerile de acum intervin în contextul în care statele membre caută soluții permanente și durabile pentru a asigura o distribuire corectă a impozitelor obținute din activitățile online, după cum liderii UE au solicitat în mod urgent în octombrie 2017. Profiturile din activități lucrative precum comercializarea de date și conținut nu intră sub incidența reglementărilor fiscale aflate în vigoare în prezent”, subliniază Comisia Europeană.
Comisia Europeană a prezentat două propuneri legislative care ar urma să conducă la „impozitarea mai corectă” a activităților digitale în Uniunea Europeană. „Prima inițiativă vizează reformarea reglementărilor fiscale pentru companii, astfel încât profiturile să fie înregistrate și impozitate în zona în care companiile au interacțiuni semnificative cu utilizatorii prin canale digitale. Aceasta este soluția pe termen lung preferată de Comisia Europeană. A două propunere răspunde apelurilor din numeroase state membre pentru introducerea unui impozit interimar care să acopere principalele activități digitale care în prezent nu intră sub incidența reglementărilor în UE”, explică Executivul UE.
„Se va considera că o platformă digitală va avea o prezență impozabilă ori o prezență permanentă într-un stat membru dacă îndeplinește unul dintre următoarele criterii: este depășit pragul de venituri anuale de șapte milioane de euro într-un stat membru; există peste 100.000 de utilizatori într-un stat membru într-un an fiscal; sunt semnate peste 3.000 de contracte de afaceri pentru servicii digitale între o companie și utilizatori într-un an fiscal”, continuă Comisia Europeană.
În privința taxei interimare, aceasta va avea rolul impozitării imediate a activităților care în prezent ies de sub incidența reglementărilor, precum veniturile obținute din vânzarea de spațiu publicitar online, din comercializarea de alte produse ori servicii online.
„Impozitele vor fi colectate de statele membre în care se află utilizatorii și se vor aplica doar companiilor care au cifre de afaceri anuale de peste 750 de milioane de euro pe plan global și de 50 de milioane de euro în UE. Acest lucru va garanta faptul că firmele mici din domeniul tehnologiei informaționale (start-up) și alte companii mici nu vor avea sarcini fiscale suplimentare. Dacă noua taxă digitală va avea cota de 3%, se estimează că statele membre UE vor primi impozite de cinci miliarde de euro pe an”, precizează CE.
Propunerile vor fi prezentate Consiliului UE și Parlamentului European.
Agenția de presă Reuters a prezentat recent un proiect de document care arăta că Executivul UE intenționa să impoziteze marile companii din domeniul tehnologiei digitale, precum Amazon, Google și Facebook, în funcție de criteriul locului în care sunt utilizatorii, nu de cel al sediului. Proiectul are obiectivul creșterii gradului de impozitare pentru companii precum Amazon, Google și Facebook, acuzate de țări ale Uniunii Europene că achită impozite prea mici prin redirecționarea profiturilor spre state care au sisteme fiscale avantajoase, precum Luxemburg și Irlanda. Planul este asemănător cu propunerea Franței de instituire a unei taxe fiscale de egalizare, idee susținută de state europene mari. Însă proiectul riscă să atragă opoziția țărilor mici, care se tem că devin mai puțin atrăgătoare pentru companiile multinaționale.