Prima pagină » Economic » Companie de medicamente: România este o țară importantă pentru orice producător, dar nu sigură

Companie de medicamente: România este o țară importantă pentru orice producător, dar nu sigură

Companie de medicamente: România este o țară importantă pentru orice producător, dar nu sigură

România este o țară importantă pentru orice companie, doar că nu există predictibilitate, a declarat Jacques Nathan, directorul de țară al Sanofi, care deține fabrica de medicamente Zentiva, menționând că din această cauză nu știe cum vor arăta indicatorii economici ai producătorului în 2013.

„În România nevoia de medicamente este foarte mare, există un număr mare de persoane, 20 de milioane de locuitori. Una este să vorbești despre România și alta să vorbești despre Ungaria sau Bulgaria. România este o țară importantă pentru orice companie. Este o piață strategică pentru noi. Ceea ce lipsește, însă, este predictibilitatea. Avem nevoie de predictibilitate pentru a ne face strategia. Acum este dificil să prevezi ce se va întâmpla în perioada următoare”, a spus Nathan într-o conferință de presă.

El a amintit în acest sens introducerea taxei de claw-back pentru producătorii de medicamente, despre care spune că determină încă o serie de incertitudini.

„Au avut loc o serie de îmbunătățiri ale acestei taxe, cum ar fi reducerea acesteia și aplicarea la prețul de raft al medicamentelor fără TVA și nu la cel cu TVA, așa cum era prevăzut inițial, dar încă sunt multe necunoscute. Nu avem vizibilitate despre cum se va face colectarea anul viitor. Din acest motiv nu am nicio idee despre cum vor arăta indicatorii economici ai companiei în 2013, și nici cum vor arăta în 2012, deși suntem aproape la finalul lui, ceea ce nu este normal”, a arătat Nathan, care ocupă și funcția de președinte al consiliului de administrație al Zentiva, controlată de grupul francez Sanofi.

De asemenea, taxa a fost redusă de la 30% la 20%, aplicată de la 1 octombrie. Taxa se aplică la veniturile realizate din vânzarea produselor.

Cu toate acestea, Sanofi a investit în perioada 2009-2012 circa 12 milioane de euro în operațiunile din România, respectiv în fabrica de medicamente generice Zentiva din București. Zentiva este unitatea de producție a Sanofi în România, iar grupul este prezent România și prin Sanofi România.

„Investițiile au vizat achiziționarea unui echipament de producție medicamente pe bază de peleți, o tehnologie de fabricație de ultimă generație, unică pe piața locală, în valoare de 5 milioane de euro, dezvoltarea unui laborator de control și eliberare produse betalactamice pentru Uniunea Europeană, precum și alte echipamente și facilități în cadrul capacităților existente”, a declarat Margareta Tănase, director operațiuni industriale Zentiva România.

Mai mult, producătorul de medicamente își propune creșterea producției cu 50% în următorii cinci ani, investind 9 milioane de euro în fabrică, și estimează majorarea ponderii exporturilor de la 8% la 50%, în volum, în intervalul respectiv.

„Vom achiziționa un nou echipament de fabricație de medicamente pe bază de peleți, vrem să investim într-o linie de ambalare și de asemenea, vom moderniza echipamentele existente”, au declarat reprezentanții producătorului. Aceștia au arătat că în funcție de creșterea capacității de producție a fabricii se vor face și noi angajări, compania fiind deja într-un proces de recrutare de personal. În prezent, fabrica are 400 de angajați.

Al doilea echipament de fabricație de medicamente pe bază de peleți, utilizat pentru ca substanța activă să fie eliberată controlat, va fi funcțional în luna august a anului viitor, urmând ca până în 2016 să fie achiziționat un al treilea echipament similar.

Astfel, capacitatea totală de acoperire peleți va depăși 100 de tone anual în 2013 și 150 de tone în 2015.

Sanofi România este liderul pieței farmeceutice locale, cu o cotă de piață de 8,4% în valoare și 13,3% în volume, potrivit datelor Cegedim, citate de companie.

În primele nouă luni, piața farmaceutică din România a totalizat 14,7 miliarde de lei și 400 milioane de unități, din care genericele reprezintă 23% din valoare și 43% din volum.

Comparativ cu anul trecut, vânzările Sanofi România au avansat în acest an cu peste 5%, o rată de creștere pe care compania intenționează să o mențină și în 2013.

Producătorul de medicamente a înregistrat în primul semestru o cifră de afaceri în creștere cu 15%, de 139,3 milioane lei (31,7 milioane lei), și un profit net în scădere cu 30%, la 21,2 milioane lei (4,8 milioane euro).

Potrivit celor mai recente raportări, Sanofi deține direct și indirect 74,9% din acțiunile Zentiva România.

Zentiva are un capital social de 41,6 milioane lei, divizat în 416,9 milioane de acțiuni cu o valoare nominală de 0,1 lei.

Acțiunile Zentiva au încheiat ședința bursieră de luni în stagnare la prețul de 0,765 lei/titlu. La această cotație compania are o capitalizare de aproape 319 milioane lei (70,5 milioane euro).

Citește și