Companiile petroliere vor închide 10 rafinării din Europa până în 2020
Companiile petroliere din Europa vor închide 10 rafinării până în 2020, reprezentând aproximativ 10% din numărul total de unități din regiune, pe fondul scăderii cererii pentru carburanți la minimul ultimilor 19 ani, potrivit unei analize Bloomberg.
Dintre cele 104 rafinării din Europa, 10 vor fi închise permanent până în 2020, în țări precum Franța, Italia și Cehia, potrivit directorilor din industria rafinării de petrol intervievați de Bloomberg.
Agenția Internațională pentru Energie, cu sediul la Paris, anticipează pentru acest an o nouă scădere a consumului de petrol, pentru cel de-al cincilea an consecutiv, la cel mai redus nivel din 1994.
Două treimi dintre rafinăriile din Europa au încheiat anul 2011 cu pierderi, potrivit companiei britanice Essar Energy, care deține a doua rafinărie din Marea Britanie după capacitatea de producție.
„Strict din punctul de vedere al scăderii cererii din Europa, ar trebui să se închidă în fiecare an o rafinărie mare sau două mai mici. Iar acest scenariu nu ia în calcul impactul negativ al rafinăriilor mai competitive din alte regiuni”, comentează pentru Bloomberg David Wech, director la compania de consultanță JBC Energy din Viena.
Profitul obținut de companiile petroliere europene din producția de carburanți este în scădere puternică, pe fondul creșterii cu 50% în ultimii 3 ani a exporturilor de motorină din Statele Unite, scăderii cererii la export pentru carburanți produși în Europa, precum și perioadei îndelungate de stagnare economică și recesiune din zona euro.
Marjele medii de câștig în industria rafinării au scăzut recent la 7 dolari pe baril, față de aproximativ 20 de dolari pe baril în anul 2008, potrivit datelor Bloomberg.
Pierderile sunt accentuate de structura industriei europene a rafinării. Majoritatea rafinăriilor petroliere de pe continent sunt echipate în principal pentru producția de benzină, deși motorina domină piața europeană, reprezentând 75% din cererea de caburanți.
Totodată, în timp ce aproximativ jumătate din rafinăriile europene au fost construite după cel de-Al Doilea Război Mondial, uzinele construite în ultimii ani în Orientul Mijlociu și Asia lucrează mai eficient, prelucrând petrol mai ieftin în carburanți cu valoare adăugată ridicată.
Arabia Saudită, cel mai mare producător de petrol din lume, are în construcție 3 rafinării, fiecare de mărimea unității Shell de la Pernis, Olanda, cea mai mare rafinărie din Europa, cu o capacitate de prelucrare de 400.000 de barili pe zi.
„Noile rafinării din Orientul Mijlociu și India strălucesc, sunt frumoase, dispun de cea mai nouă tehnologie. Sunt de talie mondială, la scară mondială”, consideră Volker Schultz, directorul general al Essar Oil, care operează rafinăria de la Stanlow, una dintre cele mai mari din Marea Britanie, situată în apropiere de Liverpool.
Rafinăriile din Statele Unite au acces la petrol și gaze naturale mai ieftine, în timp ce companiile din Rusia beneficiază de taxe mai reduse la export, spune Schultz.
Agenția Internațională pentru Energie estimează că cererea de petrol va scădea în Europa în acest an la 13,6 milioane barili pe zi, față de 15,4 milioane barili pe zi în 2008.
Din anul 2008, capacitatea de rafinare din nord-vestul Europei a scăzut într-un ritm similar cu declinul cererii. În regiunea Mării Mediterane, scăderea consumului a fost mai abruptă față de ritmul în care companiile au reușit să reducă producția.
Anul trecut, grupul Petroplus Holding, înregistrat în Elveția, a intrat în faliment și a închis rafinăria Coryton din Marea Britanie. Petroplus și alte companii independente de rafinare au cumpărat unități vândute în ultimii ani de marile companii petroliere, precum BP și Shell, care și-au redus expunerea pe industria europeană a prelucrării de petrol.
În Italia, cererea pentru motoriună a scăzut în februarie la cel mai redus nivel din ultimii 10 ani, ceea ce va conduce probabil la închiderea unor rafinării, potrivit analiștilor și companiilor.
Un analist de la Bank Zachodni consideră că rafinăria de la Mantova, Italia, deținută de grupul ungar MOL, se numără printre unitățile cu șanse să fie închise în curând. Reprezentanții MOL au afirmat pentru Bloomberg că grupul nu intenționează să închidă vreo rafinărie și a început un proiect de eficientizare.
Petroplus a închis rafinăria de la Petit Couronne, Franța, pentru care încearcă să găsească un cumpărător. Multe rafinării franceze riscă să fie închise permanent, potrivit unui sondaj realizat de Bloomberg în rândul analiștilor și executivilor din industria rafinării. Deoarece concurează pe aceeași piață, cu o cerere redusă pentru benzină, rafinăriile Total de la Feyzin și La Mede, unitatea Exxom Mobil de la Fos sau uzina Lavera, deținută de Total și Ineos Group Holdings riscă să dispară.
Reprezentanții Exxon și Ineos au refuzat să comenteze informațiile.
Total a precizat că nu va închide nicio rafinărie până în 2015, după cum a promis în 2010, când a decis să renunțe la rafinăria de la Dunkirk, Marea Britanie.
Europa de Est dispune de asemenea de o capacitate prea ridicată de rafinare față de evoluția cererii, mai multe unități din regiune operând deja la rate reduse de utilizare, afirmă David Wech de la JBC Energy Viena.