Piața muncii pare un cerc vicios. Multe companii se plâng că nu găsesc candidații potriviți pentru pozițiile pe care le au libere. Pe de altă parte, mulți candidați nici nu aplică – sau nu iau în serios – ofertele de pe piața muncii. Unde se produce ruptura și care sunt cauzele? Cât de mult contează salariile, beneficiile extrasalariale, mediul de lucru și renumele companiei arată cel mai recent studiu realizat de Catalyst.
Pe primul loc în topul criteriilor luate în considerare în alegerea unui angajator se află în continuare pachetul salarial oferit, criteriu care a marcat o creștere de 19 procente față de anul trecut, arată cel mai recent studiu „Cei mai doriți angajatori”, realizat de Catalyst. „Deși pachetul salarial este principalul criteriu în alegerea angajatorului, să fie bine plătit este doar al treilea obiectiv profesional al celor care sunt în căutarea unui loc de muncă.
Atmosfera de lucru plăcută a urcat pe locul al doilea în topul criteriilor, iar acest lucru se datorează în mare măsură și faptului că angajatorii investesc din ce în ce mai mult în realizarea de spații de lucru creative și dinamice, precum și în oferirea de opțiuni distractive pentru reîncărcarea bateriilor în timpul petrecut la job”, arată Alexandra Stancu, talent attraction & employer branding coordinator în cadrul Catalyst România. Alt criteriu în alegerea angajatorilor, explică Alexandra Stancu, este reprezentat de noile provocări profesionale, întrucât candidații își doresc să fie într-un continuu proces de creștere și dezvoltare profesională. Din acest motiv, în momentul în care simt că organizația în care își desfășoară activitatea nu le mai poate oferi noi provocări profesionale, caută un alt loc de muncă.
La fel de adevărat este însă că sunt angajați care urmăresc permanent ofertele de pe piață, iar în momentul în care apare un anunț interesant aplică la poziția care le-a trezit interesul. La polul opus sunt candidații care nu aplică la joburile deschise în cadrul companiei preferate, principalul motiv fiind faptul că sunt încredințați că nu au suficientă experiență. Însă, atenționează Alexandra Stancu, „acest lucru este influențat și de faptul că marea majoritatea a angajatorilor publică un profil ideal al candidatului căutat pentru pozițiile deschise, profil ideal care este și destul de greu de întâlnit în piață”.
Conform studiului, internetul este principala unealtă de informare pentru cei care sunt în căutarea unui loc de muncă; o simplă navigare pe un portal de joburi poate da o imagine de ansamblu cu privire la care sunt companiile care angajează și profilurile căutate. Pe poziția a doua în rândul canalelor de informare se plasează site-urile companiilor, cu paginile dedicate celor care vor să aplice: peste 50% dintre respondenții studiului intră direct pe site-ul firmei care îi interesează. Astfel, pot afla mai multe detalii cu privire la activitatea companiei, structura organizațională, precum și experiența de angajat în cadrul companiei, detaliază reprezentanta Catalyst. „Din acest motiv, actualizarea site-ului companiei sau realizarea unei pagini de carieră locale în cazul companiilor multinaționale ar trebui să devină o prioritate pentru strategia de comunicare a brandului de angajator”, consideră Alexandra Stancu.