„La ultimul concurs pentru funcția de controlor de trafic au fost 870 de tineri înscriși, care dau niște teste extrem de grele și care nu se dau decât online în sediul Romatsa și care sunt venite direct de la Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation – instituția europeană de organizare a traficului aerian – n.red.). Când candidatul apasă enter, acolo apare verde sau roșu, i se arată dacă a depășit faza sau nu. Dintre cei 870 de tineri, au intrat în jur de 50. În 2014 au fost aproxiÂmativ 1.200 de persoane înscrise, din care au intrat doar 28″.
Peste 17.600 de lei net a fost veÂnitul lunar mediu în cadrul Romatsa, regia de stat care conÂtrolează și dirijează traficul aerian, care avea 1.518 salariați în 2015. Potrivit unui calcul ZF pe baza inÂformațiilor de la Registrul CoÂmerÂțului, aceasta este valoarea cea mai mare a unui salariu mediu net obținut într-o companie din RoÂmânia în 2015.
Condițiile pentru înscrierea unui candidat la examenul de controlor de trafic aerian includ: vârsta minimă de 18 ani, absolÂviÂrea cel puțin a studiilor medii cu diplomă de bacalaureat, cunoașÂterea limbii engleze, să nu dețină sau să nu fi deținut licență de controlor de trafic aerian și să nu fi trecut printr-un test similar în ultimele 12 luni de la data înscrierii. Printre abilitățile neÂcesare pentru această profesie se nuÂmără: caracter puternic și rezisÂtență la stres, orientare și vedere în spațiu foarte bună, memorie bună, gândire rapidă, abilități de a lua rapid decizii corecte, abilități de a îndeplini simultan mai multe sarcini, să lucreze bine cu cifre, spirit de lucru în echipă și să poată lucra în schimburi (ture de zi, de noapte, lucru în perioada sărbătoÂrilor legale etc.), capacitate mare de adaptare la situații complexe și acuitate vizuală și auditivă foarte bună, potrivit site-ului Romatsa.
„Când te uiți la veniturile și la facilitățile controlorilor de trafic aerian, pare tentant. Dar nu oricine poate să facă această meÂserie, pentru că cere foarte multe sacrificii, iar stresul este foarte mare. Sunt studii internaționale care spun că este cea mai stresantă meserie din lume. Programul de lucru de 12 ore din 24 sau 12 ore din 48 afectează sănătatea, iar nivelul de stres este foarte mare. Noi nu avem niciun controlor de trafic, din istorie, din ce știu eu, care să fi trăit mai mult de 70 de ani. Se pensionează și într-un an- doi mor. Sau chiar înainte. Eu am avut colegi care au murit la 52 – 54 de ani, înainte să iasă la pensie”, a menționat Gabriel Tudorache.
În plus, el a spus că o altă proÂblemă este reprezentată de faptul că vârsta de pensionare a controÂloÂrilor de trafic aerian este de 65 de ani în prezent, foarte mare în conÂtextul în care poate deveni peÂriculos ca persoanele vârstnice să pracÂtice această meserie. „Mă chi-nui de 7 ani să scad vârsta de penÂsionare a conÂtrolorilor de trafic aerian. Eu am prins o peÂrioadă cu o lege specială, beneÂficiez de niște reduceri și mă pot penÂsiona la 60-61 de ani, dar coÂlegii mei nu.”