Competiția pentru cea mai bine plătită meserie din România: ”Din 870 de candidați înscriși, 50 au fost admiși”

Publicat: 31 10. 2016, 09:49

„La ultimul concurs pentru funcția de controlor de trafic au fost 870 de tineri înscriși, care dau niște teste extrem de grele și care nu se dau decât online în sediul Romatsa și care sunt venite direct de la Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation – instituția europeană de organizare a traficului aerian – n.red.). Când candidatul apasă enter, acolo apare verde sau roșu, i se arată dacă a depășit faza sau nu. Dintre cei 870 de tineri, au intrat în jur de 50. În 2014 au fost aproxi­mativ 1.200 de persoane înscrise, din care au intrat doar 28″.

Peste 17.600 de lei net a fost ve­nitul lunar mediu în cadrul Romatsa, regia de stat care con­trolează și dirijează traficul aerian, care avea 1.518 salariați în 2015. Potrivit unui calcul ZF pe baza in­formațiilor de la Registrul Co­mer­țului, aceasta este valoarea cea mai mare a unui salariu mediu net obținut într-o companie din Ro­mânia în 2015.

Condițiile pentru înscrierea unui candidat la examenul de controlor de trafic aerian includ: vârsta minimă de 18 ani, absol­vi­rea cel puțin a studiilor medii cu diplomă de bacalaureat, cunoaș­terea limbii engleze, să nu dețină sau să nu fi deținut licență de controlor de trafic aerian și să nu fi trecut printr-un test similar în ultimele 12 luni de la data înscrierii. Printre abilitățile ne­cesare pentru această profesie se nu­mără: caracter puternic și rezis­tență la stres, orientare și vedere în spațiu foarte bună, memorie bună, gândire rapidă, abilități de a lua rapid decizii corecte, abilități de a îndeplini simultan mai multe sarcini, să lucreze bine cu cifre, spirit de lucru în echipă și să poată lucra în schimburi (ture de zi, de noapte, lucru în perioada sărbăto­rilor legale etc.), capacitate mare de adaptare la situații complexe și acuitate vizuală și auditivă foarte bună, potrivit site-ului Romatsa.

„Când te uiți la veniturile și la facilitățile controlorilor de trafic aerian, pare tentant. Dar nu oricine poate să facă această me­serie, pentru că cere foarte multe sacrificii, iar stresul este foarte mare. Sunt studii internaționale care spun că este cea mai stresantă meserie din lume. Programul de lucru de 12 ore din 24 sau 12 ore din 48 afectează sănătatea, iar nivelul de stres este foarte mare. Noi nu avem niciun controlor de trafic, din istorie, din ce știu eu, care să fi trăit mai mult de 70 de ani. Se pensionează și într-un an- doi mor. Sau chiar înainte. Eu am avut colegi care au murit la 52 – 54 de ani, înainte să iasă la pensie”, a menționat Gabriel Tudorache.

În plus, el a spus că o altă pro­blemă este reprezentată de faptul că vârsta de pensionare a contro­lo­rilor de trafic aerian este de 65 de ani în prezent, foarte mare în con­textul în care poate deveni pe­riculos ca persoanele vârstnice să prac­tice această meserie. „Mă chi-nui de 7 ani să scad vârsta de pen­sionare a con­trolorilor de trafic aerian. Eu am prins o pe­rioadă cu o lege specială, bene­ficiez de niște reduceri și mă pot pen­siona la 60-61 de ani, dar co­legii mei nu.”

Citește în continuare pe zf.