Cum rezistă afacerile mici și mijlocii din industria de panificație, cofetărie și ciocolaterie în pandemie?! S-a lansat soluția pentru trecerea în mod gratuit a vânzărilor în online.
Cofetăriile, ciocolateriile, brutăriile și patiseriile sunt printre afacerile mici și mijlocii cel mia puțin digitalizate. Pentru că interacțiunea cu clientul este una extrem de personală, acestea nu și-au concentrat aproape deloc resursele către vânzarea în online. Foarte puține au investit într-un magazin virtual sau într-un site de prezentare și s-au limitat la a comunica pe rețelele sociale, explică, pentru GÂNDUL.RO, Gabriela Bereș, Director Regional Europa Centrală și de Est în grupul Puratos, unul dintre cei mai importanți lideri globali în producția de materii prime pentru industria de panificație, patiserie și cofetărie.
Vânzările au scăzut spre zero pentru multe dintre aceste business-uri, în pandemie, în condițiile în care multe laboratoare și magazine au fost închise. Motiv pentru care, nevoia pentru trecerea în online este urgentă și extrem de necesară, explică Gabriela Bereș.
În acest sens, compania a lansat, în premieră în România, după un model de succes din Belgia, platforma virtuală www.bakeronline.ro, singura care permite brutarilor, patiserilor, cofetarilor și ciocolatierilor, producători mici și mijlocii, să își treacă, gratuit, vânzările în online. Shop-ul online va fi gata în 72 de ore, promite reprezentantul Puratos România.
„Trăim vremuri în care contextul pandemic ne-a dezvăluit cât de vulnerabili putem fi. Viețile tuturor s-au schimbat semnificativ, am fost dintr-o dată forțați să regândim întreaga societate, să regândim afacerile și să ne schimbăm modul de lucru. La Puratos, continuăm să construim viitorul împreună și astfel, am dorit să asigurăm clienților noștri și nu numai, servicii digitale ușor de înțeles și de integrat în noua rutină, tocmai pentru ca aceștia să își poată concentra atenția asupra redresării și dezvoltării business-ului. Platforma Bakeronline.ro va ajuta antreprenorii brutari, patiseri și cofetari, ciocolatieri să se alăture revoluției digitale”, a explicat Gabriela Bereș.
Potrivit acesteia, până la finalul anului, platforma își propune să adune o comunitate de peste 100 de producători care să aibă magazine virtuale active și care să genereze vânzări de cel puțin 1 milion de lei. Investiția inițială în platformă este de peste 30.000 de euro. “Cu siguranță, este un proiect în care am investit și vom continua să investim nu doar anul acesta. Este nevoie de un angajament pe termen lung pentru a susține industria să se adapteze la “noul normal””, a mai explicat Gabriela Bereș.
Platforma vine cu o multitudine de beneficii. Facilitează planificarea și managementul stocurilor, în paralel cu reducerea pierderilor – fiecare producător va putea să își gestioneze mai ușor comenzile și să reacționeze la fluctuațiile cererii de produse. Afacerile care se înscriu în platformă beneficiază și de informații despre cum se administrează un magazin online, dar și de consultanță de promovare și marketing. „Gradul de înțelegere a mecanismelor de comerț electronic este destul de mic în rândul acestor afaceri. Foarte mulți consumatori preferă experiența senzorială din magazin, unde mirosul de pâine caldă sau aroma delicată de vanilie și ciocolată te îmbie să cumperi cu toate simțurile, aspecte pe care mediul virtual nu le poate oferi pe deplin. Iar acest lucru a însemnat, pentru producători, o deschidere mai mică față de digitalizare și comerț electronic. Majoritatea însă utilizează rețelele sociale pentru a promova noutățile și oferta magazinului sau pentru a face cunoscută povestea din spatele laboratorului”, a explicat Andreea Ciocănescu, Senior Product Manager, Puratos România.
Până la 31 august, toți cei care se înscriu pe platformă au costuri zero de funcționare. După această dată, costurile cu magazinul online de pe bakeronline vor fi de 200 de lei pe lună. În prezent, 5 afaceri cu renume local și național sunt deja înscrise pe platformă. Este vorba despre:
“Costurile realizării de la zero a unui magazin online încep de la câteva sute de euro și ajung la câteva mii de euro. Acestea depășesc bugetul și capacitatea de investiții a afacerii mele, dar și a mii de afaceri mici din toate orașele țării – cofetării, brutării, ciocolaterii, care astăzi nu-și mai pot vinde produsele. De asemenea, gestionarea unui magazin online nu e ușoară în materie de tehnică și cunoștințe IT. M-am simțit susținut și promovat și cred că solidaritatea e necesară în toate domeniile. Trebuie să fim uniți, în aceeași platformă, ca să reprezentăm împreună industria”, a explicat Sergiu Piscoran, care deține brutăria din Baia-Mare.
Această abordare este nouă și pentru consumatorii care nu sunt obișnuiți cu ideea de a cumpăra pâine, ciocolată sau prăjituri online, în condițiile în care alegerea acestor produse este una extrem de emoțională. Avantajul trecerii în online pentru consumatorul final este faptul că aceștia au acces la mai multe informații despre produsele pe care le comandă – pot vedea întreaga ofertă și varietate “expusă“ online, pot afla mai multe informații din descrierea fiecărui produs, pot afla despre alergenii din compoziție și pot fi mai receptivi la promoțiile oferite de fiecare producător. La final, au opțiunea de a plăti online și de a alege dacă să își ridice comanda sau să opteze pentru livrare la domiciliu. Odată cu lansarea bakeronline.ro, Puratos lansează și provocarea ”Adu-l în online” prin care îi încurajează pe românii din toate orașele țării să își îndemne cofetăria, patiseria, brutăria sau ciocolateria preferată să treacă în online, cu un magazin virtual pe platforma bakeronline și să continue să-și livreze produsele către comunitate.