Prima pagină » Economic » Granturi pentru IMM. Concurență acerbă la Măsura 3: Sumele solicitate de firme au depășit de cinci ori fondurile alocate de Guvern. Care sunt criteriile de departajare

Granturi pentru IMM. Concurență acerbă la Măsura 3: Sumele solicitate de firme au depășit de cinci ori fondurile alocate de Guvern. Care sunt criteriile de departajare

Granturi pentru IMM. Concurență acerbă la Măsura 3: Sumele solicitate de firme au depășit de cinci ori fondurile alocate de Guvern. Care sunt criteriile de departajare

În schema programelor de sprijin pentru IMM-uri începută anul trecut, Guvernul a alocat în  Măsura 3  – Granturi pentru investiții –  un fond total de 2,6 miliarde lei (550 milioane euro). Solicitările firmelor aplicante însumau vineri seara, la închiderea sesiunii de înscrieri,  de aproape cinci ori mai mult, adică 12 miliarde lei (2,4 miliarde euro).

Ministerul Economiei a anunțat situația la zi a cererilor de finanțare pentru schema de ajutor de stat instituită în iulie anul trecut prin OUG, privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19.

Astfel, în ce privește Măsura 1 – Microgranturi, au aplicat doar puțin peste 29.000 de IMM-uri sau PFA-uri, mult sub cifrele estimate de Guvern, de 50.000 de înscrieri. Dintre aceste solicitări, circa 9.700 au fost respinse, în timp ce aproximativ 16.600 de contracte de finanțare sunt deja plătite.

Peste 22.000 de firme au cerut un miliard euro

La Măsura 2 – “Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor”, au aplicat peste 22.000 de firme care au solicitat suma totală de 5,2 miliarde lei (puțin peste un miliard de euro). Prin implementarea măsurii, autoritățile au estimat acordarea de ajutor de stat unui număr de maxim 100.500 de beneficiari. Comparând cifrele estimate de autorități cu cele „din teren”, rezultă că pentru Măsura 2 au aplicat de cinci ori mai puține firme, care au solicitat însă sume mult mai mari decâtcele din simulările făcute de specialiștii de la Guvern.

Suma maximă pe care o putea cere un solicitant este de 150.000 de euro. Programul anunțat de Guvern în cazul finanțării acordate pentru capital de lucru este în valoare totală de 350 milioane euro, din care 265 milioane euro fonduri externe nerambursabile, 42,5 milioane euro fonduri de la bugetul de stat și coparticipare (cofinanțare) de 42,5 milioane euro de la beneficiari.

În acest moment, sunt aproape 13.000 de cereri admise, aproape 500 respinse și doar 6000 de solicitări rămase de procesat.

Bătălie pentru Măsura 3 – Granturi pentru investiții

„Granturile pentru investiții se acordă pe proiect și beneficiar și au o valoare cuprinsă între 50.000 euro și 200.000 euro, valoare aprobată în urma verificării administrative și de eligibilitate realizate de MEEMA/AIMMAIPE, în termenii şi în condiţiile stipulate în prezentul contract şi în procedura măsurii, care constituie anexă la prezentul contract şi care face parte integrantă din acesta”, se precizează în Contractul de Finanțare pentru Măsura 3.

Granturile pentru investiții nu includ cofinanțarea proprie a beneficiarilor stabilită în procent de minimum 15% din valoarea eligibilă a proiectului de către beneficiarii din regiunile mai puțin dezvoltate și 30% din valoarea eligibilă a proiectului de către beneficiarii care implementează proiectul de investiții în regiunea București-Ilfov, mai arată documentul citat.

Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID19 este în valoare totală de 550 milioane euro (circa 2,6 miliarde lei), din care 415 milioane euro (2 miliarde lei) se alocă din bugetul POC 2014-2020 și 62 milioane euro (301 milioane lei) cofinanțare de la bugetul de stat și 71,7 milioane euro (347 milioane lei) contribuția proprie. Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de 3.000 de beneficiari.

Aproape 20.500 de aplicanți au depus proiecte la Măsura 3, pe portalul de granturi IMM, în perioada 3 decembrie 2020 – 29 ianuarie 2021, rezultă din cifrele publicate de Ministerul Economiei.

Majoritatea firmelor au aplicat pe „ultima sută de metri”

Doar în ultima săptămână au fost depuse peste 18.000 de proiecte, adică două treimi din numărul total al aplicațiilor. Vineri dimineața, la ora 10.00, erau depuse 20.453 de proiecte, la o valoare totală a cererilor de aproape 12 miliarde de lei, adică peste 2,4 miliarde de euro, de aproape 5 ori bugetul disponibil (de 550 de milioane de euro cu tot cu confinanțarea estimată a beneficiarilor), conform datelor oficiale comunicate de Ministerul Economiei.

Cu o săptămână înainte, la ora 9.00, erau depuse doar aproape 9.500 de dosare la Măsura 3, valoarea solicitărilor transmise ajungând la aproape 5,6 miliarde de lei, adică 1,15 miliarde de euro, coform datelor de pe siteul ministerului. Aceste cifre arată că, încă de acum o săptămână bugetul Măsurii 3 a fost depășit de 2 ori. Reamintim că bugetul Măsurii 3 este de 550 milioane euro, din care 415,87 milioane euro fonduri europene, 62,38 milioane euro de la bugetul de stat și 71,74 milioane euro contribuția beneficiarilor (estimată).

Astfel, săptămâna 22-29 ianuarie a fost „săptămâna de foc” pentru mediul de afaceri din România. Ca strategie, antreprenorii cu experiență au așteptat până în ultimele zile ale sesiunii de depunere, pentru a se orienta în funcție de concurență la ajutoarele de stat dacă ar este oportun sau nu să supraliciteze cu aportul propriu la investiție.

Procentul cofinanțării este criteriul de departajare

La punctaje egale, procentul cofinanțării este cel mai important criteriu de departajare și practic aici este miza. Reamintim că în București-Ilfov, cofinanțarea minimă este de 30%, iar în restul țării, de 15%, dar pentru punctaj mare antreprenorii trebuie să asigure aport propriu mai mare și cu atât mai mare în condiții de concurență acerbă, ca să câștige la departajarea finală.

În aceste condiții, Ministerul Economiei a anunțat că a luat măsuri pentru evitarea unor eventuale scurgeri de informații despre valoarea cererilor depuse.

Astfel, ministerul a transmis un răspuns la sesizările persoanelor juridice care au aplicat pentru granturi

„Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a primit recent sesizări provenite din partea celor implicați în procesul de aplicare la Măsura 3, parte din schema de ajutor de stat instituită prin Ordonanța de Urgență nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19”, se arată într-un comunicat de presă postat pe pagina web a ministerului.

Ca răspuns la acestea, ministerul anunță că a limitat accesul la datele aplicațiilor aferente Măsurii 3 pentru toate persoanele implicate în procesul de analiză și evaluare, până la finalizarea înscrierilor.

„Reamintim tuturor aplicanților faptul că platforma https://granturi.imm.gov.ro reprezintă singurul mijloc oficial de comunicare”, precizează oficialii guvernamentali.

De asemenea, au existat numeroase sesizări și contestații la Măsura 1, care au reclamat faptul că e-mailurile de notificare nu au fost suficient de clare. În acest sens, începând de astăzi, Ministerul a îmbunătățit acest lucru, astfel încât e-mailurile transmise în mod automat vor conține informații clare pentru aplicanți, inclusiv link-uri către platformă, pentru a verifica notificările respective.

 

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele

Citește și