Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a postat vineri proiectul de HG prin care se stabilesc condițiile, procedura și termenele de restituire ca ajutor de stat către operatorii de transport rutier licențiați a sumei de 4 eurocenți din acciza suplimentară de 7 eurocenți, aplicată începând cu 1 aprilie 2014.
Proiectul de HG stabilește condițiile și documentele necesare pentru ca operatorii economici și vehiculele să îndeplinească criteriile de eligibilitate pentru restituirea de accize. Aceste condiții sunt stabilite în mod diferențiat, în funcție de locul în care sunt stabiliți operatorii economici, respectiv în România sau în alte state membre, precum și în funcție de tipul vehiculelor.
Totodată, proiectul determină baza de calcul pentru restituirea de accize, perioada de restituire de accize, respectiv trimestrul calendaristic, modul de determinare a sumelor de restituit și condițiile și documentele necesare pentru restituire.
Procedura de restituire a unei părți din acciza suplimentară este structurată în două etape.
Prima etapă presupune înregistrarea operatorilor economici care doresc să solicite restituirea de acciză, în condițiile acestui act normativ, în Registrul vehiculelor și al operatorilor economici eligibili pentru restituirea de accize.
Înregistrarea presupune depunerea la Autoritatea Rutieră Română (ARR), o singură dată, cu ocazia înregistrării, a unei serii de documente prin care operatorii economici fac dovada eligibilității lor și a vehiculelor pe care le dețin.
ARR verifică atât eligibilitatea operatorului economic, cât și pe cea a vehiculelor pe care le deține (din punctul de vedere al licențierii, tonajului, altor condiții prevăzute de lege).
„Nu se încadrează în categoria beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat operatorii economici care se află în procedură de executare silită, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională sau dizolvare, declarați inactivi sau care au intrat în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerțului, cei care au avut decizii de recuperare a ajutorului de stat, precum și cei care se află în dificultate, conform reglementărilor Comisiei Europene. Autoritatea Rutieră Română a fost desemnată administrator al schemei de ajutor de stat, având în vedere faptul că deține baza de date care include toate informațiile necesare stabilirii eligibilității operatorilor economici și a vehiculelor deținute de aceștia”, se arată într-un comunicat al MFP.
În a doua etapă a procedurii, ARR verifică documentele, în sensul corelării informațiilor dintre cantitățile de motorină menționate în facturi și cele pentru care se face solicitarea de restituire. Dacă aceste cantități corespund și sunt îndeplinite toate condițiile de eligibilitate prevăzute de lege, ARR emite decizia de restituire, pe care o comunică atât operatorului economic, cât și Ministerului Finanțelor Publice.
MFP are calitatea de ordonator principal de credite și virează suma de bani de care operatorul economic beneficiază prin această schemă de ajutor de stat.
„Cererea de restituire a accizei se depune pentru un trimestru calendaristic, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită restituirea, dar nu mai târziu de un an de la această dată”, se arată în comunicat.
Acciza a fost introdusă la 1 aprilie, iar trimestrul pentru care poate fi solicitată prima restituire începe la 1 iulie.
La cererea de restituire, operatorii economici trebuie să anexeze o serie de documente, respectiv certificat de înregistrare fiscală, documente din care rezultă că dețin card de gestiune a alimentărilor cu motorina sau, în cazul în care au stație de alimentare proprie, să dovedească faptul că aceasta este dotată cu dispersor electronic pentru distribuție, facturile de achiziție a motorinei, dovada plății facturilor prin instrumente de plată bancare.
Restituirea de accize nu se aprobă în cazul operatorilor economici care înregistrează datorii la bugetul general consolidat, iar controalele ulterioare cu privire la realitatea informațiilor prezentate în administrarea schemei de ajutor de stat se efectuează de către ANAF, potrivit Codului de Procedură Fiscală.
„Numărul total estimat al operatorilor economici care urmează să beneficieze de ajutor de stat, prin intermediul acestei scheme, este de 20.114, respectiv operatorii economici stabiliți în România, care nu au datorii la bugetul de stat, la care se adaugă operatorii economici nerezidenți. Estimarea de 20.114 operatori economici beneficiari ai ajutorului de stat poate fluctua în funcție de numărul operatorilor care nu dețin carduri de gestiune a alimentărilor sau rezervoare proprii dotate cu dispersoare electronice pentru distribuție și de numărul operatorilor care își plătesc obligațiile restante la bugetul de stat consolidat”, mai arată MFP.
Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat este 4 aprilie 2014 – 31 martie 2019, inclusiv, iar bugetul alocat este de 3,02 miliarde lei. Pentru anul 2014, bugetul alocat acestei scheme de ajutor este de 282,5 milioane lei, cu posibilitatea suplimentării.