Pe piața românească au rămas mai puțin de zece dezvoltatori activi, iar investițiile vizează aproape exclusiv segmentul comercial și de birouri, în condițiile în care pe sectorul rezidențial există în continuare un important deficit de încredere, cumulat cu problemele de finanțare specifice crizei, notează Mediafax.
„Cred că sunt mai puțin de zece dezvoltatori activi (în România, n.r.). Astăzi, în criză, atractivitatea maximă este numai în retail, cu accente pe office”, a declarat Mihnea Șerbănescu, directorul general al companiei de consultanță imobiliară DTZ Echinox, la o conferință privind piața construcțiilor organizată de Ziarul Financiar.
El a afirmat că principala problemă este lipsa încrederii, iar pe segmentul rezidențial, deși există dezvoltatori capabili să deruleze proiecte, investițiile au dispărut pe fondul scăderii tranzacțiilor.
„Între retail, birouri și rezidențial sunt niște diferențe fantastice din punctul de vedere al unui dezvoltator. (…) Investitorii și dezvoltatorii de retail, în marea lor majoritate, dacă au simțul măsurii sau bunul simț, știu să facă foarte bine retail. (…) Pe piața rezidențială lipsesc dezvoltatorii cu desăvârșire”, a declarat, la rândul său, Tatian Diaconu, managing director al dezvoltatorului imobiliar Immochan România.
El a afirmat că în prezent fac investiții fie retaileri care operează centrele comerciale și nu se gândesc imediat la un exit, fie investitori care au abordare nespeculativă.
„Investesc oamenii care se uită un pic in viitor (…) Cine mai așteaptă să scoată bani în șase luni dintr-un proiect imobiliar, aș vrea sa cunosc persoana respectivă și eventual să ne asociem, dar nu cred că se mai poate. Cine se uită în viitor, cine încearcă să puna la punct un proiect care să fie viabil și în 20 de ani și eventual să înceapă să câștige bani în zece ani, poate să facă în continuare proiecte. Dificil, dar poate să le facă”, a adăugat Diaconu.
Dacă până în 2007 dezvoltatorul era o entitate care își putea permite luxul de a face un proiect plecând fără finanțare, în perioada actuală se poate vorbi despre ideea de parteneriat, cu vânzătorul terenului, constructorul sau retailerul care va fi chiriaș în galerie, potrivit sursei citate.
„Cred că putem adăuga în lista meseriilor la care ne pricepem cu toți, alături de probabil agricultură, fotbal și politică, și partea imobiliară. Am constatat că fiecare dintre noi a vândut sau a cumpărat o garsonieră și de a doua zi a devenit cel puțin dezvoltator imobiliar, dacă nu specialist în imobiliare. E puțin mai complicat decât această abordare: investițiile imobiliare, din punctul meu de vedere, reprezintă o mică parte care ține de inspirație, o mică parte care ține de imaginația de a scoate un proiect, există o mare parte care este analiză, există o și mai mare parte care este matematică, și la sfârșit trebuie o doză de curaj”, a mai spus reprezentantul Immochan.
David Hay, CEO al dezvoltatorului imobiliar AFI Europe România, a arătat că problema celor mai mulți dezvoltatori din ziua de azi este legată de bani, iar obținerea unei finanțări în actuala perioadă este un proces foarte lung și dificil.
El a arătat că AFI Europe România își focusează în prezent investițiile pe retail și office. „Nu vedem motive pentru a porni în actuala perioadă proiecte pe segmentul rezidențial, unde nu există o piață propriu-zisă”, a spus el.
Hay a adăugat că nu crede că vreun program sau ajutor venit din partea autorităților ar putea ajuta sau însănătoși piața rezidențială, afectată în principal de criza existentă la nivel european și dificultățile de finanțare.