Promovarea de către asigurători a unei strategii de dezvoltare bazată pe preț va fi sortită eșecului, în condițiile în care avansul indemnizațiilor plătite l-a depășit pe cel al primelor subscrise, a declarat miercuri Dan Constantinescu, membru în Consiliul CSA, informează Mediafax.
„Concurența pe preț nu mai are rezerve semnificative, cel puțin în domeniul daunelor auto, pentru că se vede deja că avansul indemnizațiilor plătite este mai mare decât al subscrierilor. Pe cale de consecință, aici trebuie să ajungem la un echilibru, pentru că nimănui nu-i convine să plătească mai mult decât încasează. Dumpingul nu mai este o soluție în promovarea unei companii pe piața asigurărilor, nici măcar pe piața asigurărilor auto”, a afirmat Constantinescu la o conferință pe tema industriei asigurărilor organizată de Ziarul Financiar.
Potrivit datelor CSA, piața asigurărilor auto (RCA și CASCO) generează circa 50% din subscrierile asigurătorilor locali, care anul trecut au crescut cu 5,8%, la 8,27 miliarde de lei.
Subscrierile din polițe auto au însumat 4,1 miliarde de lei, din care RCA 2,13 miliarde de lei.
Prezent la eveniment, președintele asociației brokerilor UNSICAR, Bogdan Andriescu, a afirmat că piața locală a asigurărilor este dependentă de polițele auto, fenomen care s-a accentuat după declanșarea crizei financiare.
„Încoronat rege al creșterii cotei de piață, acest segment s-a dovedit a fi, într-un final, un dictator plin de slăbiciuni. În 2008, ponderea CASCO și RCA în totalul subscrierilor pentru asigurări generale era de peste 76% și de 61% în subscrierile totale ale pieței. În 2012, segmental auto a atins 61,5% din subscrierile pe asigurări generale și spre 50% din primele subscrise pe îintreaga piață”, a spus reprezentantul UNSICAR.
Pe partea de despăgubiri, a continuat Andriescu, scăderea subscrierilor pe segmental auto a avut ca efect și diminuarea numărului de indemnizații plătite.
„Mai puține polițe vândute, mai puține despăgubiri. Mai puține, dar de valori din ce în ce mai mari. Numărul cererilor de despăgubire pentru vătămări corporale și daune morale este în creștere, iar rezervele constituite de asigurători trebuie să se ridice la nivelul pretențiilor formulate de persoanele păgubite. Sumele imobilizate în rezervele tehnice sunt substantiale și pot afecta semnificativ atât rata daunei, cât și marja de solvabilitate a asigurătorilor”, a afirmat șeful UNSICAR.
Creșterea în ritm galopant a obligațiilor de plată pentru daune nepatrimoniale ar trebui să se reflecte în mod direct în prețul pe care fiecare șofer trebuie să-l plătească pentru asigurarea RCA.
„Este foarte adevărat că evolutia pozitivă a volumului despăgubirilor ar fi trebuit acompaniată cu o creștere corespunzătoare a tarifelor de primă. Însă nu trebuie să uităm că această criză financiară a pus la grea încercare capacitatea companiilor de a răspunde rapid la permanentele schimbări ale condițiilor de piață”, a arătat Andriescu.
În plus, a menționat șeful UNSICAR, piața de asigurări este dependentă de nivelul de trai al consumatorilor, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice.
„Atâta timp cât consumatorii de produse de asigurări se vor confrunta cu probleme legate de siguranța și nivelul salariului sau, în cazul clienților corporate, de scăderea cifrei de afaceri, această industrie nu poate reintra pe o creștere susținută”, a menționat șeful asociației brokerilor.
El a adăugat că rentabilitatea asigurărilor generale, care include segmentul polițelor auto, este negativă, în condițiile în care încasările asigurătorilor sunt depășite de cheltuielile aferente emiterii polițelor și acoperirii daunelor.
„Pe segmentul RCA, de exemplu în 2012 rata combinată a depășit 124%, iar pe Casco a atins 127%, în condițiile în care rata daunei s-a situat la aproape 83% pe RCA și la peste 88% pe Casco”, a mai spus Andriescu.
Pierderile asigurătorilor au fost acoperite de acționari, care numai în 2012 au adus aporturi la capitalul companiilor locale de aproape 800 milioane de lei.