Până în 2021, vor putea fi construite baterii de 60 de kilowați-oră pentru mai mult de 10 milioane de autoturisme, potrivit datelor furnizate de Bloomberg NEF. Cele mai multe vor fi furnizate de țări precum China, Thailanda, Germania și Polonia, care folosesc energie electrică din surse neregenerabile, cum ar fi cărbunele.
„Ne confruntăm cu un val de emisii suplimentare de CO2”, spune Andreas Radics, partener coordonator al companiei de consultanță Berylls Strategy Advisors din München, care susține că, pentru moment, șoferii din Germania sau Polonia ar putea face mai bine planetei dacă ar păstra un motor diesel eficient.
Cercetările arată că, chiar dacă autovehiculele electrice nu au emisii pe șosea, sunt responsabile pentru mai mult dioxid de carbon decât autoturismele convenționale.
Pentru a construi o baterie de autovehicul – care cântărește 500 de kilograme – emisiile de CO2 sunt cu 74% mai mari decât în cazul producerii unei mașini convenționale eficiente, dacă este fabricată într-o fabrică alimentată de energie produsă cu combustibili fosili în Germania, potrivit concluziilor lui Berylls.
În plus, autoritățile de reglementare nu au stabilit orientări clare privind emisiile acceptabile de carbon pe durata ciclului de viață al autovehiculelor electrice, chiar dacă China, Franța și Marea Britanie se îndreaptă către interzicerea directă a motoarelor cu combustie. „Inevitabil vor ajunge în locul unde este construită bateria, cum este făcută și chiar de unde obținem energia electrică”, spune Henrik Fisker, director executiv și președinte al Fisker Inc., dezvoltator de mașini electrice din California.
Ca o comparație, un proprietar german de automobil mediu ar putea conduce un vehicul convențional timp de trei ani și jumătate, sau mai mult de 50.000 de kilometri, înainte ca un Nissan Leaf cu o baterie de 30 kWh să-l bată la emisiile de dioxid de carbon, arată estimările Berylls. Și aceasta este una dintre cele mai mici baterii de pe piață: BMW-ul i3 are o baterie de 42 kWh, crossover-ul EQC al lui Mercedes va avea o baterie de 80 kWh, iar e-tron-ul Audi va fi de 95 kWh.
Cu astfel de baterii grele, amprenta de carbon a unui automobil electric poate crește destul de mult. Iar condusul în Franța, care se bazează în mare măsură pe energia nucleară, va genera mult mai puțin CO2 decât în Germania, unde 40% din centralele electrice ard cărbune.
„Nu este o mare schimbare trecerea de la motorină la cărbunele german”, spune Peter Carlsson, directorul NorthVolt AB, fost manager Tesla, care încearcă să construiască în Suedia o fabrică de baterii de 4 miliarde de euro, alimentată de energie hidro. „Autovehiculele electrice vor fi mai bune în toate privințele, dar va dura mai mult până să depășească motoarele diesel atunci când bateriile sunt fabricate într-un sistem de electricitate pe bază de cărbune”, a spus el.
Alte studii arată că, chiar și în Polonia, dominantă de energia electrică pe bază de cărbune, utilizarea unei mașini electrice ar însemna emisii cu 25% mai mici decât în cazul unei mașini pe motorină, potrivit Transport & Environment Brussels, un organism care face lobby în Uniunea Europeană pentru o politică de mediu durabilă.
Beneficiile vehiculelor electrice în orașe vor fi imediate: motoarele lor silențioase vor reduce poluarea sonoră și vor dispărea toxine precum oxidul de azot, NOX, un compus chimic generat de motoarele diesel, care este periculos pentru calitatea aerului și sănătatea umană. „În centrul orașelor Oslo, Stockholm, Beijing sau Paris, cea mai importantă preocupare este îmbunătățirea calității aerului și a calității vieții pentru persoanele care locuiesc acolo”, a declarat Christoph Stuermer, analist principal la nivel global pentru Pricewaterhousecoopers Autofacts.
Dar mașinile electrice nu sunt la fel de curate cum ar putea fi și doar trecerea la energie regenerabilă pentru producția de electricitate ar reduce emisiile cu 65%. În Norvegia, unde electrictatea se obține în hidrocentrale, studiul Berylls a arătat că autovehiculele electrice generează cu 60% mai puțin CO2 pe parcursul vieții lor, comparativ cu cele mai eficiente vehicule pe bază de carburanți clasici.
În prezent, fabricarea unei mașini electrice pompează în mod „semnificativ” mai multe gaze care duc la încălzirea climei decât o mașină convențională, care eliberează în acest stadiu doar o cincime din dioxidul de carbon pe care îl emite în întreaga sa viață, arată estimările departamentului de integrare a sistemului electric din Mercedes-Benz .
Unii producători încearcă să producă baterii într-un mod mai durabil. Tesla utilizează energie solară la fabrica de baterii pe care o are în Nevada și intenționează să construiacă fabrici similare în Europa și în Shanghai, iar firma chineză Contemporary Amperex Technology Co. caută să alimenteze viitoarea sa fabrică din Germania doar cu energie verde.
„Subiectul emisiilor de CO2 pe întreaga durată de viață a mașinii va deveni din ce în ce mai actual”, spune Radics de la Berylls. „Fabricanții de mașini trebuie să ofere informații și să fie mai transparenți, pentru a preveni cumpărătorii neinformați”.
Foto: Hepta