Consiliul Concurenței a aplicat sancțiunile în cadrul investigației având ca obiect întelegeri pentru fixarea prețurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image și furnizorii acestora, în perioada 2005-2009.
„În urma investigației, a fost sanctionată încălcarea legii concurenței atât pentru stabilirea prețurilor de revânzare (de raft), cât și pentru comportamentul companiilor în cadrul promoțiilor”, a anunțat marți Consiliul Concurenței.
Consiliul Concurenței a constatat că prețurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piață prin raportul dintre cerere și ofertă, ci furnizorul și retailer-ul stabileau un preț fix sau minim. Această practică conduce la prețuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă prețul sub limita stabilită cu furnizorul.
„În ceea ce privește comportamentul companiilor în cadrul promoțiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri și furnizori conțineau o clauză care prevedea că, în aceeași perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoții simultane în diferite lanțuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în același timp, la promoții și implicit la cel mai mic preț, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoții în lanțuri de magazine concurente trebuie să aparțină furnizorului”, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenței.
Companiile sancționate sunt:
1. Mega Image SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)
2. Metro Cash&Carry Romania SRL- 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)
3. Real Hypermarket Romania SRL-23.869.142 lei (5,5 milioane euro)
4. Selgros Cash&Carry Romania SRL- 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)
5. Agroalim Distribution SRL- 607.214 lei (138.000 euro)
6. Albalact SA- 2.199.507 lei (499.888 euro)
7. Argus SA- 623.106 lei (141.615 euro)
8. Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro)
9. Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro)
10. Danone PDPA SRL- 2.639.243 lei (599.828 euro)
11. De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro)
12. Delaco Distribution SA- 910.047 lei (206.829 euro)
13. Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro)
14. Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)
15. Impex Bock SRL -5.751 lei (1.307 euro)
16. Macromex SRL- 2.354.190 lei (535.043 euro)
17. Napolact SA- 1.164.467 lei (264.652 euro)
18. Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro)
19. Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro)
20. Quadrant-Amroq Beverages SRL -3.193.541 lei (725.805 euro)
21. Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)
22. Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)
23. Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)
24. Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)
25. Zarea SA – 347.489 lei (78. 975 euro).
La sfârșitul anului trecut, Consiliul Concurenței a declanșat o nouă investigație, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurență naționale și comunitare de alte lanțuri de retail din România și anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS și furnizori ai acestora. În cadrul investigației declanșate, Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecții aflându-se în analiza autorității române de concurență, în cadrul procedurilor specifice investigației.
Tot la sfârșitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înființarea unui sistem de monitorizare a prețurilor bunurilor de consum, respectiv „Monitorului prețurilor bunurilor de consum”.
Proiectul, ce va fi derulat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) cu sprijinul prin Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – ANPC și al Consiliului Concurenței, prevede crearea unui platforme on-line care să afișeze săptămânal prețurile produselor care fac parte din coșul zilnic al populației.