Consiliul Concurenței are „îngrijorări” privind preluarea Profi de către Mega Image. „Poate conduce la reducerea posibilităților de alegere”
Consiliul Concurenței are o serie de îngrijorări de natură concurențială referitoare la tranzacția prin care prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) vrea să preia Profi Rom Food S.R.L., a anunțat autoritatea din domeniu miercuri, la aproximativ patru luni de când a transmis că analizează această operațiune. Compania olandezo-belgiană Ahold Delhaize, care deține magazinele Mega Image, făcea public chiar din octombrie anul trecut că a ajuns la un acord privind achiziția Profi Media, cu o valoare de 1,3 miliarde de euro.
Autoritatea de concurență a anunțat joi că are îngrijorări, dar că este nevoie de demersuri suplimentare înainte de a decide să autorizeze sau nu tranzacția. Îngrijorările sunt rezultate în urma analizei demarate la finalul lunii martie vizează atât piața comerțului cu amănuntul, cât și piața achizițiilor de produse de consum curent preponderent alimentare.
„Conform prevederilor Legii concurenţei (nr. 21/1996), această operaţiune trebuie autorizată de Consiliul Concurenţei, care o va evalua în scopul stabilirii compatibilităţii sale cu un mediu concurenţial normal şi va emite o decizie în termenele prevăzute de lege”, transmitea atunci Consiliul Concurenței.
Potrivit primelor concluzii ale Consiliului Concurentei, pe unele piețe locale, unde sunt prezente cele două rețele, operațiunea poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare.
De asemenea, anunță Consiliul Concurenței, tranzacția ar putea genera efecte negative asupra activității unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare și, pe de altă parte, consolidarea poziției Mega Image pe piața de achiziții.
„Așa cum știți, Comisia Europeană a fost de acord să ne transfere analiza acestui caz, la solicitarea noastră, având în vedere că piața românească este cea mai afectată. Este cea mai mare tranzacție pe piața de retail din România și este nevoie de o analiză complexă. De aceea ne consultăm cu autoritățile din alte state membre care au gestionat tranzacții similare, dar vrem să aflăm și punctele de vedere ale celor afectați: producători agricoli și procesatori, concurenți, asociații de consumatori”, a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.
Traseul tranzacției
Compania olandezo-belgiană Ahold Delhaize, care deține magazinele Mega Image, anunța pe 30 octrombrie că va cumpăra magazinele Profi România. Tranzacția se ridică la 1,3 miliarde de euro.
Delhaize „The Lion” Nederland B.V. este o companie a grupului Ahold Delhaize, prezent pe piaţa românească prin intermediul Mega Image S.R.L., care are ca obiect principal de activitate comerţul cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi şi tutun.
Profi Rom Food S.R.L. îşi desfăşoară activitatea în domeniul comerţului cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi şi tutun. Profi Rom Food S.R.L. este deţinută de MEP Retail Luxco S.à.r.l., parte a grupului de investiţii MidEuropa.
„Ahold Delhaize are plăcerea de a anunța că a convenit să achiziționeze 100% din retailerul român de produse alimentare Profi Rom Food SRL (Profi) de la MidEuropa, sub rezerva aprobării de către autoritățile de reglementare. Această achiziție oferă o potrivire puternică a formatului și o propunere de clienți complementară pentru marea marcă locală Mega Image a Ahold Delhaize pe piața românească. România este o piață atractivă care se confruntă cu o creștere continuă a averii publice și a puterii de cumpărare, determinată de fundamentele economice puternice”, conform unui comunicat transmis, în octombrie anul trecut, de Ahold Delhaize
La acea dată, Profi opera 1.654 de magazine în țară, iar în cele douăsprezece luni care s-au încheiat în iunie 2023, compania a generat vânzări de 2,5 miliarde de euro.
Tranzacția ar urma că ducă la dublarea afacerilor Delhaize din România
Conform datelor companiei, achiziția va dubla dimensiunea afacerii românești existente a Ahold Delhaize, care operează sub marca Mega Image și are 969 de magazine, preponderent în zonele urbane. Combinația va completa și va extinde amprenta existentă a Ahold Delhaize în România pentru a deservi mai bine atât zonele urbane, cât și cele rurale. Potrivirea puternică a formatului și propunerile complementare pentru clienți dintre mărcile Profi și Mega Image le vor permite să deservească mai bine consumatorul român, stimulând atât creșterea vânzărilor, cât și a profitabilității.
„Ahold Delhaize se așteaptă să genereze o creștere semnificativă a veniturilor și sinergii din această tranzacție. Aceste sinergii preconizate vor aduce beneficii directe clienților români, prin capacitatea sporită a companiei de a reinvesti în propunerea de valoare pentru clienți, digitalizare, ESG și propunerea de valoare pentru angajatori”, conform comunicatului companiei
„Ahold Delhaize va plăti o valoare de aproximativ 1,3 miliarde de euro, ceea ce corespunde unei valori de întreprindere ajustate în funcție de leasing de 1,8 miliarde de euro (după IFRS 16). Se preconizează că combinarea cu Profi va avea ca efect creșterea vânzărilor și a marjei EBIT (după sinergii și integrare) pentru Ahold Delhaize Europe și creșterea EPS pentru Ahold Delhaize, toate în primul an de la închidere”, arată documentul citat.
Contravaloarea achiziției va fi finanțată în proporție de 100% din datorie, iar tranzacția era preconizează că se va încheia în 2024, după îndeplinirea condițiilor de închidere obișnuite, inclusiv aprobarea autorităților de reglementare.
Următorii pași
Potrivit oficialilor autorității, Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) poate transmite Consiliului Concurenței propuneri de angajamente pentru a înlătura îngrijorările concurențiale.
Gândul a contactat reprezentanții Mega Image pentru o reacție privind comunicarea Consiliului Concurenței și eventuale măsuri.
Propunerile de angajamente vor fi evaluate, iar autoritatea de concurență va consulta terţii cu privire la eficacitatea acestora, sub forma unui test de piaţă.
Consiliul Concurenței așteaptă eventuale observaţii de la furnizori și/sau concurenți cu privire la îngrijorările concurenţiale ridicate de autoritatea de concurenţă, prin e-mail, la adresa bunuri.consum@consiliulconcurentei.ro sau prin poştă la următoarea adresă: Consiliul Concurenţei, Piaţa Presei Libere nr. 1, Casa Presei, corp D1, sector 1, Bucureşti, cod poştal 013701, Oficiul Poştal nr. 25.