Consiliul Concurenței investighează sectorul audiovizual. Care sunt semnalele de alarmă și la cât pot ajunge sancțiunile

Publicat: 19 08. 2024, 16:37

Consiliul Concurenței a declanșat o investigație sectorială în domeniul audiovizual, pe fondul schimbărilor comerciale apărute pe piețele televiziunilor, publicității TV și serviciilor de retransmisie a canalelor TV din România, au transmis, luni, reprezentanții instituției. În cazul în care specialiștii autorității din domeniu descoperă că operatorii economici încalcă legea, sancțiunile pe care le poate aplica autoritatea pot avea o pondere importantă din cifra de afaceri.

Investigația sectorială a fost declanșată în contextul în care unele companii care dețin canale de televiziune, cu cote importante de audiență, au renunțat la regimul must carry, respectiv lista programelor care trebuie să facă parte, obligatoriu, din grila distribuitorilor de televiziune, și solicită plata unor sume de bani pentru a fi retransmise de către distribuitori, a transmis instituția.

Astfel, autoritatea de concurență va analiza structura piețelor de producție de canale TV, de retransmisie a canalelor TV, de publicitate și a oricărei piețe conexe relevante din România.

În acest context, vor fi studiate gradul de concentrare pe segmente de piață, mecanismele de funcționare ale acestora, condițiile comerciale în sectorul audiovizual al programelor de televiziune, precum și impactul ieșirii din regimul must carry asupra pieței serviciilor de retransmisie a canalelor de televiziune din România.

Grad ridicat de concentrare a pieței

Potrivit celui mai recent Raport privind datele statistice aferente pieţei serviciilor de comunicații electronice din România, din a doua jumătate a anului 2023, al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), înlocuirea serviciilor prin satelit/DTH (-257.000 abonaţi) cu cele prin cablu (+236.000 abonaţi) a condus la o ușoară scădere (-1%) a numărului total de abonați la serviciile de retransmisie TV.

La 31 decembrie 2023, erau 7,8 de milioane de abonați ai serviciilor de retransmisie tv, un număr similar cu cel de jumătatea anului 2021, în timp ce numărul total de furnizori operaționali a scăzut la 71, de la 102 în același interval.

Raportul ANCOM indică un grad de concentrare mare a pieței serviciilor de retransmisie TV, în funcție de cotele de piață calculate pe baza numărului de abonați, în creștere in intervalul menționat.

În funcție de numărul de abonați ai furnizorilor de servicii de retransmisie TV, RCS & RDS domină piața, cu o cotă de 72,7%, la 31 decembrie 2023.

Per ansamblu, veniturile totale din furnizarea de reţele şi servicii de comunicaţii electronice au scăzut cu 0,1% față de anul 2022, ajungând la o valoare de 16,9 miliarde lei (3,42 miliarde euro), însemnând o pondere de 1,06% în PIB. Evoluția este dată în special de reducerea veniturilor cu ridicata (wholesale) din telefonia mobilă.

Următorii pași

„La finalul analizei, Consiliul Concurenței va emite propuneri și recomandări pentru îmbunătățirea sectorului audiovizual. Reamintim că prioritatea autorității de concurență este reprezentată de identificarea și eliminarea oricăror disfuncționalități manifestate în cadrul piețelor și remedierea acestora. În cazul în care va descoperi încălcări ale legii, Consiliul Concurenței va iniția procedurile necesare pentru sancționarea acestora”, a comunicat instituția.

Sancțiunile pot ajunge până la un maximum 10% din cifra de afaceri a operatorului economic care a încălcat legea, procent care poate fi redus, de regulă, atunci când acesta admite neregulile descoperite, la 5%.

Companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.