Consiliul Concurenței își ia timpul pentru a decide dacă AVIZEAZĂ sau nu tranzacția Mega Image – Profi. Peste 600 de furnizori ar putea fi afectați
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a confirmat luni, la solicitarea Gândul, că nu va lua o decizie privind avizarea achiziției lanțului Profi de către compania-mamă a Mega Image până marți, 12 noiembrie – termenul în care instituția a fost rugată de retailerul francez să se încadreze – și asta în contextul în care această tranzacție ar urma să aibă impact asupra unui număr semnificativ de furnizori.
Specialiștii autorității de reglementare în domeniul concurenței încă analizează numeroasele observații primite din piață, până la termenul de 4 noiembrie, referitoare la propunerile companiei-mamă a Mega Image, Ahold Delhaize, făcută ca urmare a îngrijorărilor Consiliului Concurenței, a declarat Bogdan Chirițoiu.
Una dintre propuneri vizează cesionarea unor magazine, în zone în care suprapunerea lor, pe o rază de 15 minute de mers, ar duce la afectarea dreptului de alegere al consumatorilor, iar o alta, în premieră pentru autoritate, se referă la un plan, un fel de asigurare că furnizorii nu vor avea de suferit în urma acestei tranzacții, iar numărul loc nu este deloc de neglijat.
„La angajamentele asumate de Mega Image, care au fost puse în dezbatere publică, am primit peste 50 de observații de la furnizori de servicii și de produse alimentare, retaileri, organizații ale producătorilor și procesatorilor și persoane fizice. Observațiile acestora se referă, printre altele, la termenul pentru aplicarea procedurii de delistare, respectiv pentru protecția specială acordată furnizorilor relevanți, impunerea condițiilor de preț, inflexibilitatea de a negocia termenii comerciali și scăderea volumelor de produse autohtone. Analizăm cu atenție, având în vedere că această tranzacție are impact asupra a peste 600 de furnizori Mega Image / Profi, care vor putea beneficia de procedura specială de protecție propusă în cadrul angajamentelor”, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, la solicitarea Gândul.
Cele două reţele, Mega Image și Profi, au împreună circa 2.600 de magazine în toată ţara, dar se suprapun doar în București și câteva mari orașe, unde retailerul francez are o concentrare mai mare.
Propunerile Mega Image
Președintele instituției spunea, cu câteva zile înainte de finalizarea etapei de consultare, că este puțin probabil să dea un aviz negativ, din moment ce împreuna au ajuns la o formulă.
„Noi, de principiu, am aprobat aceste angajamente, propunerile Mega Image au fost discutate cu noi, deci ele sunt aprobate de principiu. Le punem în consultare publică, vedem ce reacții primim și le mai putem nuanța. Cred că, teoretic, am putea să le și refuzăm cu totul, dar e foarte puțin probabil, nu s-a întâmplat niciodată ca după consultarea publică să spunem că, de fapt, angajamentele astea sunt complet greșite, respingem tot. Cel mai probabil este să facem anumite nuanțări, să mai modificăm anumiți termeni”, a comentat Bogdan Chirițoiu, la întrebarea reporterului Gândul, pe 30 octombrie.
„Ei ne-au rugat să ne încadrăm în 12 noiembrie – din unele considerații ale loc privind modul de funcționare, cum își fac bugetele. O să încercăm 12 noiembrie, dar nu putem garanta. O să lucrăm cât e nevoie să lucrăm ca să luăm o decizie bună. Așteptarea mea este că dar dacă nu o fi 12 noiembrie, va fi undeva în cursul lunii noiembrie cred că vom avea o decizie”, a precizat atunci președintele Consiliului Concurenței.
Reprezentanții Mega Image au detaliat, la solicitarea Gândul, că Ahold Delhaize se angajează să cesioneze un total de 87 de magazine, dintre care 5 sunt magazine Mega Image, iar restul Profi, în zonele în care activitățile se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor.
„Cesiunea se va putea face către unul sau mai mulți terți independenți, chiar persoane fizice, cu resurse financiare suficiente pentru a continua activitățile”, au transmis reprezentanții Mega Image.
Principalele localități în care o parte din magazine ar fi cesionate sunt: Timișoara, Oradea, București, Azuga, Breaza, Predeal, Bușteni, Popești Leordeni, Bragadiru, Fundeni, Pantelimon, Târgu Ocna, Năvodari, Florești, Cluj-Napoca, Adjud, Balotești, Domnești, Chiajna, Constanța și Ploiești. Aproape un sfert dintre ele, 21 din 87, se află în București, exclusiv Profi.
Lista cu toate magazine care urmează să fie cesionate.
Citiți și: