Consiliul Concurenței monitorizează comercianții care participă la Black Friday. Bogdan Chirițoiu: „Nu sunt atât de îngrijat cum eram acum câțiva ani”
Consiliul Concurenței va urmări practicile operatorilor economici care participă la cea mai mare campanie de reduceri din an, care este organizată în această perioadă, a anunțat președintele instituției, Bogdan Chirițoiu, care se declară mai optimist decât anii trecuți.
Bogdan Chirițoiu a anunțat că, pentru moment, nu a fost declanșată nicio investigație privitoare la comportamentul comercianților cu ocazia Black Friday, dar este o campanie pe care instituția o urmărește.
„Noi dacă am avea semnale că cineva încalcă legea, nu v-am spune vouă (jurnaliștilor – n.r.), întâi ne-am duce și am face o investigație și de-abia când o începe investigația vă spunem vouă. Garantez că nu avem nimic deschis în momentul de față și n-a fost nicio inspecție. Deci clar n-o să spun ce suspiciuni avem”, a precizat președintele autorității de concurență.
Black Friday, considerată cea mai amplă campanie de reduceri din an, desfășurată preponderent în mediul online, a debutat în România în 2011.
Președintele Consiliului Concurenței a amintit de rezultatele mai puțin îmbucurătoare din anii trecuți, declarându-se mai puțin îngrijorat pentru ediția din acest an.
„Monitorizăm procesul, dar, în aceeași timp, lucrurile s-au îmbunătățit din punctul nostru de vedere, față de acum patru, cinci ani, când am văzut multe, multe nereguli privind reclame, da, modul cum erau prezentate reducerile astea. Deci am văzut că, treptat, tentat, lucrurile s-au îmbunătățit. Bun, nu ne uităm numai noi, de uită și ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor). Vom monitoriza, dar nu sunt atât de îngrijat cum eram acum câțiva ani pentru, repet, mi s-a părut că s-a îmbunătățit comportamentul principalilor agenți, deci ai celor mari. Acum nu exclud situația în care apare o companie nouă, nu știu, care nu se comportă corect. Totuși cei mari, care au cele mai multe vânzări și-au îmbunătățit comportamentul”, a declarat Bogdan Chirițoiu, luni, în contextul conferinței „Concurența în sectoare cheie”, organizată de instituție.
Potrivit celui mai recent studiu Kantar România, anul acesta, intenția de cumpărare a consumatorilor de Black Friday se situează la 57%, în creștere față de anul trecut, iar categoriile de produse pe care intenționează să le cumpere sunt televizoare (37%), produsele electrocasnice mici (37%), haine (27%), telefoane mobile (24%) sau frigidere (22%). Bugetul pe care consumatorii și l-au planificat cu ocazia Black Friday a crescut și el de la an la an, ridicându-se, în medie, la 2.855 lei, cu 11% mai mult decât în 2022, potrivit aceluiași studiu, citat de eMAG, care are 2,8 milioane de oferte pentru cea de-a 13-a ediție a Black Friday, organizată pe 10 noiembrie.
„Păcăleală” de Black Friday
Anii trecuți Consiliul Concurenței atrăgea atenția că nu toți comerciații online respectă legislaţia în domeniu, în cadrul campaniilor de reduceri. De exemplu, în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic, publicată în 2018, Consiliul Concurenței transmistea că a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare „tăiat”), afişat de comercianţii online, era mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate.
Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
În urmă cu cinci ani, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate, de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indica o creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday.
La nivelul anului 2017, din datele analizate de autoritatea de concurență, exista un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de prețuri. În aceste condiții, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepția clienților cu privire la preţul real (prețul de referință) fiind deformată.