„Vrem să creăm, preferabil cu cooperarea retailerilor, o platformă on-line, care va reprezenta un instrument de monitorizare a prețurilor, prin intermediul căreia clienții vor putea afla unde găsesc mai ieftin produsele de care sunt interesați. În acest fel, se va crea o presiune concurențială asupra magazinelor pentru a oferi prețuri din ce în ce mai bune”, a afirmat Chirițoiu.
Principala problemă cu care se confruntă autoritatea de concurență în acest caz este reticența marilor lanțuri de magazine de a se implica în proiect. Reprezentanții acestora au sustinut de mai multe ori că Monitorul Prețurilor este greu de realizat, având în vedere că modificările de preț pot apărea zilnic și chiar de mai multe ori pe zi. În prezent, marii retailerii dețin aproximativ 60% din piața de comerț din România.
„Retailerii consideră este complicat să furnizeze prețurile produselor pe care le comercializează. În cele din urmă, după mai multe multe întâlniri și discuții cu reprezentanții fiecărui lanț de magazine, aceștia au fost de acord cu realizarea proiectului”,, a explicat președintele Consiliului Concurenței.
Chirițoiu a spus că recent a avut loc prima întâlnire la nivel tehnic între toate părțile implicate.
„Transparența proiectului, faptul că se vor găsi într-un singur loc prețurile de la mai multe magazine și pot fi comparate, nu trezește entuziasm la nivelul tuturor. În ciuda acestui fapt, se pare că aceasta este tendința în toată lumea, nu numai la noi și ca urmare, un asemenea instrument va apărea, indiferent dacă retailerilor le place sau nu”, a arătat Bogdan Chirițoiu.
Președintele Consiliului Concurenței a precizat că dorește ca site-ul Monitorul Prețurilor să fie funcțional până la sfârșitul acestui an.
„Vrem ca proiectul să fie gata până la sfârșitul anului. Însă nu este un lucru ușor de făcut. Noi vom coordona proiectul, în parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), ne vom consulta cu Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii, dar și cu un ONG, Asociația pentru Protecția Consumatorilor”, a spus Chirițoiu.
În urma, deciziei Guvernului de a reduce, de la 1 iunie, TVA la 9% la toate produsele alimentare, la băuturile nealcoolice și la serviciile de alimentație publică, Consiliul Concurenței a început o acțiune de monitorizare a prețurilor înainte și după aplicarea acestei măsuri. Astfel, autoritatea de concurență urmărește prețurile a 18 produse din aproximativ 600 de magazine din comerțul tradițional și nouă retaileri: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi.
„Potrivit analizei făcute în lunile mai și iunie, am observat că, în cazul comerțului modern, aproape întraga reducerea de TVA s-a transmis prețurile alimentelor, acestea înregistrând o scădere de 12%. Acest fapt demonstreză că există o concurență puternică între marile lanțuri de magazine. În comerțul tradițional, însă, scăderea prețurilor a fost de 9% și e cumva logic având în vedere că între ele concurența nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare din sector”, a menționat președintele Consiliului Concurenței.
Potrivit acestuia, procesul de monitorizare se va desfășura până în luna septembrie inclusiv.
Proiectul a fost anunțat inițial de fostul ministru al Economiei Adriean Videanu, în iulie 2010, însă nu a fost realizat.