Consiliul IMM-urilor, despre declarația unică fiscală: „Nu simplifică procedurile, necesită efort din partea contribuabililor”
„Deși au fost aduse îmbunătățiri importante, noul mecanism fiscal mărește responsabilitatea contribuabilului, care singur trebuie să calculeze, să raporteze și să plătească impozitul și contributiile, cu mici excepții, trecându-se de la sistemul de stabilire a sumelor de plată de catre ANAF, prin decizii de impunere, la sistemul de autoimpunere”, au arătat reprezentanții CNIPMMR.
De asemenea, Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice „are un conținut complex, respectiv 4 file, cu secțiuni și subsecțiuni”. Iar termenul pentru definitivarea anului fiscal 2017 și estimarea pentru 2018 „este foarte scurt, sub 3 luni – până la data de 15 iulie 2018, în condițiile în care actul normativ încă nu este în vigoare”, au mai spus liderii patronali.
Contribuabilii care au completat și depus Declarația 600 pentru anul 2018 pentru stabilirea CAS și CASS datorată până la termenul legal de 31 ianuarie (circa 30.000) „sunt în situația reluării procedurii de completare și depunere a noii Declarații unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, efortul lor administrativ fiind dublu”. Potrivit CNIPMMR, „nu sunt încă finalizate de către ANAF regularizările de CASS pentru anii 2013-2017 și cele de CAS pentru anii 2016-2017″.
Pentru implementarea noului mecanism în bune condiții, CNIPMMR susține necesitatea adoptării din timp a unor măsuri corespunzătoare administrative/organizatorice și derularea de campanii de informare, astfel încât să fie asigurată efectiv asistența în vederea completării și/sau depunerii declarației unice și posibilitatea transmiterii declarației organului fiscal central competent, prin mijloace electronice deținute de organul fiscal local, inclusiv aplicarea instrumentelor din Legea nr. 270/2017 a prevenirii (verificarea de către ANAF a declarațiilor și notificarea neconformităților, cu acordarea unui termen de maxim 90 de zile de remediere, măcar în primii 3 ani de aplicare a noului mecanism).
În rest, conducerea CNIPMMR și-a exprimat susținerea pentru noul mecanism propus, care „prezintă îmbunătățiri importante, raportat la reglementările anterioare”.
Printre îmbunătățirile remarcate de CNIPMMR se numără:
– simplificarea obligațiilor declarative, prin depunerea unei singure Declarații și eliminarea Declarațiilor 200, 201, 220, 221, 600, 604, 605;
– termenul unic de plata, 31 martie anul următor celui în care se realizează veniturile;
– posibilitatea de rectificare a Declarației până la termenul de plată;
– evaluarea în funcție de venitul estimat pentru anul curent (independent de venitul realizat în anul precedent) pentru încadrarea ca plătitor de CAS și CASS;
– eliminarea obligației plăților anticipate de impozit;
– posibilitatea de a efectua plăți în cursul anului pentru impozitul pe venit, CAS și CASS, la venitul estimat pentru anul curent, pentru evitarea situațiilor în care toată suma aferentă impozitului se plătește la scadență;
– posibilitatea rectificării Declarației unice în cursul anului, care permite contribuabilului să corecteze veniturile estimate la nivelul veniturilor realizate și să efectueze plata impozitului la nivelul veniturilor realizate;
– simplificarea modului de stabilire a impozitului pe venit, atât pentru contribuabil, cât și pentru ANAF, prin neemiterea deciziilor de impunere pentru plățile anticipate;
– introducerea unui sistem de bonificații pentru contribuabilii care achită anticipat obligațiile aferente;
– posibilitatea depunerii online a declarațiilor și generalizarea în viitor a acestei modalități de depunere;
– posibilitatea completării Declaratiei unice cu asistența ANAF sau a primăriei.
În data de 9 martie 2018, Ministerul Finanțelor a publicat pentru transparență decizională proiectul Ordonanței de Urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea unor acte normative, care vizează revizuirea sistemului actual de determinare, declarare și impozitare/plată a contribuțiilor aferente veniturilor realizate din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, cedarea folosinței bunurilor, agricultură, silvicultură, piscicultură, asocieri cu persoane juridice, investiții și alte surse.