Cotele procentuale de contribuție pentru sănătate prevăzute în noul proiect al Legii sănătății sunt de 5,5 pentru asigurat, 5,2 pentru angajator și 5,5 pentru asigurații a căror contribuție este plătită din alte surse.
Fondul național de asigurări obligatorii de sănătate este un fond special care se constituie și se utilizează potrivit legii, fiind gestionat în mod autonom și transparent de către Autoritatea Națională de Reglementare a Asigurărilor Obligatorii de Sănătate (ANRAOS), arată proiectul Legii sănătății, supus marți în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătății.
Potrivit proiectului, cotele procentuale de contribuție sunt 5,5 la sută pentru asigurat; 5,2 pentru angajator (valoarea acestei contribuții nu poate fi mai mică decât 5,2 la sută aplicată la un salariu de mediu brut pe țară, lunar, pentru fiecare angajat). De asemenea, pentru asigurații cu plata contribuției din alte surse valoarea contribuției va fi de 5,5 la sută, proiectul precizează faptul că valoarea acestei contribuții nu poate fi mai mică decât 5,5 la sută aplicată la un salariu de bază minim brut pe țară, lunar.
În plus, contribuția lunară a persoanei asigurate se stabilește sub forma unei cote procentuale, care se aplică la veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum și orice alte venituri realizate din desfășurarea unei activități dependente.
Totodată, contribuțiile se aplică asupra veniturilor persoanelor care desfășoară activități independente care se supun impozitului pe venit; veniturilor din agricultură supuse impozitului pe venit și veniturilor din silvicultură, indemnizațiilor de șomaj; pensiilor care depășesc suma de 740 de lei, pentru cuantumul ce depășește această sumă, cât și veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, veniturilor din dividende și dobânzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală realizate în mod individual sau într-o formă de asociere și altor venituri care se supun impozitului pe venit, numai în cazul în care nu realizează venituri.
Proiectul legii stabilește cum va fi plătită contribuția lunară a categoriilor de persoane asigurate, pentru care plata se face din alte surse și de către cine.
Astfel, pentru co-asigurați, respectiv soțul, soția sau părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate, așa cum sunt definiți în Legea 571/2006 cu modificările și completările ulterioare sunt mai multe situații. În situația în care venitul impozabil lunar al persoanei asigurate depășește dublul salariului minim brut pe țară, persoana asigurată va plăti contribuția de asigurări obligatorii de sănătate în cota corespunzătoare pentru asigurat, aplicată la salariul minim brut pe țară, lunar, pentru fiecare persoană coasigurată.
În situația în care venitul impozabil al persoanei asigurate este sub cel menționat, contribuția de asigurări obligatorii de sănătate în cota corespunzătoare pentru asigurat, aplicată la salariul minim brut pe țară, lunar, se plătește din bugetul de stat.
Tot în obligația bugetului de stat va fi plata contribuției de asigurări obligatorii de sănătate pentru persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse, cu excepția celor obținute în baza Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare; pentru persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, prin Legea 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistraților care au fost înlăturați din justiție pentru considerente politice în perioada anilor 1945 – 1989, cu modificările ulterioare, prin Ordonanța Guvernului 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări și completări prin Legea 189/2000, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 – 1961, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, și care nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănești acordate de aceste legi.
Tot bugetul de stat va suporta plata contribuției la asigurările obligatorii de sănătate pentru persoanele care se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale; pentru persoanele care se află în concediu și indemnizație pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de doi ani și în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de trei ani sau se află în concediu și indemnizație pentru creșterea copilului cu handicap cu vârsta cuprinsă între trei și șapte ani.
Totodată, bugetul va suprota și pentru persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv, precum și cele care se află în executarea măsurilor prevăzute la articolele 105, 113 și 114 din Codul penal, respectiv cele care se află în perioada de amânare sau întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au alte venituri; pentru străinii aflați în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum și cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identității și sunt cazați în centrele special amenajate potrivit legii; pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările și completările ulterioare, bugetul de stat are obligația plății contribuției de asigurări obligatorii de sănătate în cota corespunzătoare pentru asigurat, aplicată la salariul minim brut pe țară, lunar.
În plus, pentru pensionarii cu venituri din pensii mai mici de 740 lei, bugetul de stat are obligația plății contribuției de asigurări obligatorii de sănătate, în cota corespunzătoare pentru asigurat.
De asemenea, din bugetul de stat va fi plătită contribuția pentru pensionarii cu venituri din pensii mai mari de 740 lei, în cota corespunzătoare pentru asigurat, aferentă sumei de 740 lei. Alte categorii pentru care asigurarea obligatorie de sănătate va fi plătită de la bugetul de stat este reprezentată de cetățenii români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri.
Pentru persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj, obligația plății contribuției de asigurări obligatorii de sănătate revine bugetului asigurărilor de șomaj.
Totodată, pentru persoanele care nu realizează venituri impozabile, cele care beneficiază de venitul minim garantat și pentru persoanele care sunt asistate social, plata contribuției de asigurări obligatorii de sănătate va fi suportată din bugetul administrației publice locale.