Economia germană a înregistrat un avans de 0,4% în trimestrul doi din 2015, după o creștere de 0,3% în primele trei luni ale acestui an. Comparativ cu cel de-al doilea trimestru al anului trecut, PIB-ul Germaniei a crescut cu 1,6%, scrie Agerpres.
Carsten Brzeski, economist șef la ING Germania, a apreciat că actuala criză a refugiaților și „șocul Volkswagen” reprezintă noi riscuri la adresa economiei germane. Este neclar care va fi impactul crizei VW dar economia va fi afectată, ținând cont de mărimea companiei. VW este „unul dintre cei mai importanți campioni globali ai Germaniei și un motor de creștere semnificativ al economiei”, susține Brzeski.
Și Jennifer McKeown de la Capital Economics a apreciat că scandalul Volkswagen reprezintă un nou risc la adresa activității economice din Germania, alături de încetinirea din China.
După ce au scăzut sub 100 de euro, pentru prima dată în aproape patru ani, miercuri titlurile VW înregistrau o creștere de 2,5%, la 108,5 euro. Luni și marți, acțiunile celui mai mare producător auto din lume au scăzut la Bursa de la Frankfurt cu 20% și, respectiv, 17%. Din cauza declinului acțiunilor, VW a pierdut săptămâna aceasta aproape 25 de miliarde de euro (28 miliarde de dolari) din capitalizarea de piață.
Reprezentanții landului german Saxonia Inferioară, care deține o participație de 20% în Volkswagen, au anunțat marți că investigațiile demarate de autoritățile din SUA au sporit îndoielile referitoare la acuratețea datelor privind poluarea publicate de toți producătorii auto. În 2007, Saxonia Inferioară a cumpărat acțiuni Volkswagen în valoare de 41 de milioane de euro pentru a-și menține participația la 20%, în urma căreia își păstrează nivelul maxim al drepturilor de vot.
Olaf Lies, ministrul Economiei în Saxonia Inferioară și membru al Board-ului de supraveghere al Volkswagen, a cerut extinderea investigațiilor, ale căror rezultate ar putea avea consecințe în cazul în care se constată că directorii companiilor auto sunt găsiți vinovați de nerespectarea standardelor referitoare la poluare.
„Sunt convins că toată lumea este interesată dacă nivelul emisiilor măsurate a fost cel real. Această problemă nu va afecta doar Volkswagen ci și alte companii, având loc o dezbatere publică intensă”, a apreciat Olaf Lies.
„Piața se așteaptă ca problema să nu se limiteze la SUA”, a apreciat Ingo Speich, manager de fond la Union Investment, care deține mai puțin de 1% din Volkswagen.
Volkswagen este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu și în timpul operațiunilor normale. Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susține Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA).
Reprezentanții VW au recunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor și au anunțat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare.
Numai în SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde de euro) sau 30.000 de dolari per vehicul. Reparațiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse în ultimii șapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat și Audi A3.