Criza dă fiori nordului Europei; companii mari își reduc estimările financiare
Criza datoriilor începe să dea fiori nordului Europei, în condițiile în care companii mari, de la Schneider la Daimler, își reduc estimările pentru acest an, Sandvik va micșora producția, iar Pernod-Ricard, BASF și ABB au avertizat că încetinirea activităților va continua, transmite Bloomberg.
„Situația economică actuală este marcată de o lipsă de siguranță și de o volatilitate în creștere. Daimler nu poate menține ținte nerealiste. Trebuie să acceptăm acest fapt”, a declarat joi, într-o conferință, directorul financiar al grupului german, Bodo Uebber.
Aproape jumătate din companiile componente ale indicelui Stoxx Europe 600 au raportat profit net trimestrial sub estimări, din cauză reducerii cheltuielilor de către populație și guverne.
Efectele crizei datoriilor declanșate în Grecia în 2099 s-au extins în Germania, cea mai mare economie europeană, unde încrederea oamenilor de afaceri a scăzut în această lună la cel mai redus nivel din ultimii doi ani și jumătate, din cauza cererii mai mici pentru exporturile țării.
„Problemele din sudul Europei se extind în centrul continentului. Datele referitoare la profituri arată o tendință descendentă. Vom vedea o creștere lentă la nivelul Europei”, a declarat Markus Steinbeis, manager de fonduri la compania Huber, Reuss & Kollegen Vermoegensverwaltung în Munchen.
Bundesbank a estimat recent că economia germană s-ar putea contracta în trimestrul patru, din cauza cererii externe insuficiente.
Condițiile macroeconomice dificile determină companiile să aplice propriile măsuri de austeritate.
Producătorul de echipamente electrice Schneider va intensifica măsurile de restructurare, iar Daimler s-a angajat să micșoreze costurile cu 2 miliarde de euro până la sfârșitul lui 2014.
Volkswagen a avertizat miercuri că presiunile asupra prețurilor s-au intensificat în Europa, iar „condițiile dificile vor continua”, potrivit directorului financiar Hans Dieter Poetsch.
Problemele nu se limitează doar la Europa. În Statele Unite, companiile nord-americane au anunțat, după 1 septembrie, planuri de eliminare a 62.600 de locuri de muncă pe plan local și în străinătate, cele mai ample astfel de măsuri de la începutul lui 2010.
Problemele economice afectează și producătorii de bunuri de consum.
Pernod-Ricard, cel mai mare producător francez de băuturi alcoolice distilate, anticipează o încetinire a creșterii anuale a vânzărilor, față de 2011, după scăderea livrărilor europene în trimestrul al treilea.
Heineken, al treilea mare producător de bere la nivel mondial, înregistrat o scădere a volumului de bere în Europa, din cauza reticenței pentru consum din Marea Britanie, Olanda și Spania.
Danone, lider mondial pe piața iaurturilor, a anunțat săptămâna trecută că operațiunile din Germania au fost „sub presiune”, iar piețele din Franța și Marea Britanie au stagnat, în trimestrul al treilea.
Între companiile care au contrazis tendința negativă a pieței sunt Unilever, care a raportat o creștere peste așteptări a veniturilor, susținută de cererea de pe piețe precum Brazilia, și Reckitt Benckiser Group, datorită creșterii vânzărilor de produse pentru îngrijirea sănătății.